Citat:
Ursprungligen postat av bizbestja
Riddare, vad är det?
Det finns en del män som försvarar kvinnor för att dom just är kvinnor. Ett bra namn för dessa är "riddare".
Om någon är orättvis/arg eller skäller ut/slår en kvinna strider genast riddaren till undsättning, vad det än är frågan om. Många manliga feminister bör vara exempel på riddare.
Titta här:
http://www.youtube.com/watch?v=FcBTpMuVsas
Vid 0:25 kan man se en kille i rutig tröja gå med bestämda steg, fast besluten.
Han har ett
uppdrag: att skydda en hona.
Titanic är ett annat exempel. Dom män som steg åt sidan för att ge plats åt kvinnor i livbåtarna kunde känna sig som riktiga riddare när dom sedan dog.
Sedan finns det givetvis olika grad av ridderligheten.
Frågor:
Hur utbredd är riddarattityden?
Är det bra/dåligt?
Klassar ni er själva som riddare?
Vad är det som driver riddare? Att känna sig manlig? Att få para sig?
Kan man koppla vissa samhällsfenomen till riddarattityden?
Dela gärna med er av riddarhistorier från eran bekantskapskrets!
Gällande videon så var det väl tjejen som bråkade och inte killen initialt, däremot gjorde han rätt som höll sig lugn anser jag -- jag har lärt mina grabbar att agera likadant, man slår inte en tjej, inte ens om hon är dum.
Den andra killen var ju mest full och uppfattade nog egentligen inte mycket av situationen -- synd om hans kompis.
Generellt, jag tycker riddarattityden är bra (dock ej video exemplet). Min man och mina söner är fostrad i den, på ont och gott - eftersom det kan innebära risker för dem själva ( de är dock nyktrare än pojken på videon)
Personligen anser jag knappast att det är drag som utmärker manliga feminister, utan faktiskt överlag riktiga män -- man tar hand om ser efter sina kvinnor, och om man ser en kvinna/svagare/äldre/barn råka illa ut så ingriper man -- man står inte bredvid och ser på.
Mina har lärt sig att man gör det i annat också, man lyfter det tunga, bär kassarna, att i olika steg faktiskt använda den styrka man som man besitter för att underlätta/beskydda/värna sin kvinna och sin familj -- och det får effekten att man också ser andra som behöver ett handtag/hjälp.
Klart manligt.