2009-12-21, 20:28
Medlem
Riddare, vad är det?
Det finns en del män som försvarar kvinnor för att dom just är kvinnor. Ett bra namn för dessa är "riddare".

Om någon är orättvis/arg eller skäller ut/slår en kvinna strider genast riddaren till undsättning, vad det än är frågan om. Många manliga feminister bör vara exempel på riddare.

Titta här:
http://www.youtube.com/watch?v=FcBTpMuVsas
Vid 0:25 kan man se en kille i rutig tröja gå med bestämda steg, fast besluten. Han har ett uppdrag: att skydda en hona.

Titanic är ett annat exempel. Dom män som steg åt sidan för att ge plats åt kvinnor i livbåtarna kunde känna sig som riktiga riddare när dom sedan dog.

Sedan finns det givetvis olika grad av ridderligheten.

Frågor:
Hur utbredd är riddarattityden?
Är det bra/dåligt?
Klassar ni er själva som riddare?
Vad är det som driver riddare? Att känna sig manlig? Att få para sig?
Kan man koppla vissa samhällsfenomen till riddarattityden?

Dela gärna med er av riddarhistorier från eran bekantskapskrets!
Citera
2009-12-21, 20:42
Bannlyst
Så länge kvinnor också får vara riddare så visst
Citera
2009-12-21, 20:48
Medlem
Vålnadens avatar
Man brukar väl ändå kalla sånna där snubbar för vita riddare?
Citera
2009-12-21, 20:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizbestja
Riddare, vad är det?
Det finns en del män som försvarar kvinnor för att dom just är kvinnor. Ett bra namn för dessa är "riddare".

Om någon är orättvis/arg eller skäller ut/slår en kvinna strider genast riddaren till undsättning, vad det än är frågan om. Många manliga feminister bör vara exempel på riddare.

Titta här:
Vid 0:25 kan man se en kille i rutig tröja gå med bestämda steg, fast besluten. Han har ett uppdrag: att skydda en hona.

Titanic är ett annat exempel. Dom män som steg åt sidan för att ge plats åt kvinnor i livbåtarna kunde känna sig som riktiga riddare när dom sedan dog.

Frågor:
Är det bra/dåligt?

Gällande videon så var det väl tjejen som bråkade och inte killen initialt, däremot gjorde han rätt som höll sig lugn anser jag -- jag har lärt mina grabbar att agera likadant, man slår inte en tjej, inte ens om hon är dum.

Den andra killen var ju mest full och uppfattade nog egentligen inte mycket av situationen -- synd om hans kompis.

Generellt, jag tycker riddarattityden är bra (dock ej video exemplet). Min man och mina söner är fostrad i den, på ont och gott - eftersom det kan innebära risker för dem själva ( de är dock nyktrare än pojken på videon)

Personligen anser jag knappast att det är drag som utmärker manliga feminister, utan faktiskt överlag riktiga män -- man tar hand om ser efter sina kvinnor, och om man ser en kvinna/svagare/äldre/barn råka illa ut så ingriper man -- man står inte bredvid och ser på.

Mina har lärt sig att man gör det i annat också, man lyfter det tunga, bär kassarna, att i olika steg faktiskt använda den styrka man som man besitter för att underlätta/beskydda/värna sin kvinna och sin familj -- och det får effekten att man också ser andra som behöver ett handtag/hjälp.

Klart manligt.
Citera
2009-12-21, 21:00
Bannlyst
Rätt att slå slynan i det läget.
Citera
2009-12-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotalet
Så länge kvinnor också får vara riddare så visst
Jo, fast det händer nog aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Personligen anser jag knappast att det är drag som utmärker manliga feminister, utan faktiskt överlag riktiga män -- man tar hand om ser efter sina kvinnor, och om man ser en kvinna/svagare/äldre/barn råka illa ut så ingriper man -- man står inte bredvid och ser på.
Ja, det är det jag menar med riddare. Man ingriper om det är en kvinna. Inte om det är en man. I videoexemplet är det klart tydligt att parning ligger som drift.

Är det fler än micro113 som tycker att män ska uppfostras att ta hand om och underlätta för kvinnor/alla andra? Får män tillbaka vad dom ger? Eller är dom slavar under ridderligheten?
Citera
2009-12-21, 21:17
Medlem
Citat:

man ska ALDRIG gå på en bruds pojkvän X) Hon ger blanka fan i vem som började :P

Hur vanligt det är? Tja, det är nog rätt så många som har den inställningen tror jag. Jag känner ingen kille som INTE har den inställningen.
Citera
2009-12-21, 21:23
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
[...] man slår inte en tjej, inte ens om hon är dum.

Får dina grabbar slå en dum kille?

Får en stor tjej slå en liten dum kille?
Citera
2009-12-21, 21:29
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:

Ja, det är det jag menar med riddare. Man ingriper om det är en kvinna. Inte om det är en man. I videoexemplet är det klart tydligt att parning ligger som drift.

Är det fler än micro113 som tycker att män ska uppfostras att ta hand om och underlätta för kvinnor/alla andra? Får män tillbaka vad dom ger? Eller är dom slavar under ridderligheten?

Jag har hjälpt flera killar som hamnat i problem, utan att ha någon som helst avsikt att försöka para mig med dom. Därför skulle jag självklart också hjälpa tjejer utan att kräva något tillbaka. Man behöver inte ens få någon respekt eller beundran för att få ut något av en sådan handling. Det som man får är känslan av hur man växer som människa och kan gilla sig själv lite mer, och veta att man har gjort något bra.

Nu är det ju så att man ofta gör saker värre när man blandar sig i, speciellt om man är berusad eller inte vet vad man gör, men det är off topic.

Tänk er hur det kan ha varit att vara en verklig riddare och genuint känna att ens uppgift i livet är att skydda de som inte kan skydda sig själva. I dagens samhälle är det ytterst sällan man kan motivera användandet av våld, men man kan leva efter altruistiska gentlemannaideal på andra sätt. För mig känns det som ett värdigt liv som leder till större lycka.

Så jag anser inte att någon som verkligen vet vad han tror på och varför kan vara en slav för någon sorts ridderlighet.
Citera
2009-12-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Jag har hjälpt flera killar som hamnat i problem, utan att ha någon som helst avsikt att försöka para mig med dom. Därför skulle jag självklart också hjälpa tjejer utan att kräva något tillbaka. Man behöver inte ens få någon respekt eller beundran för att få ut något av en sådan handling. Det som man får är känslan av hur man växer som människa och kan gilla sig själv lite mer, och veta att man har gjort något bra.

Nu är det ju så att man ofta gör saker värre när man blandar sig i, speciellt om man är berusad eller inte vet vad man gör, men det är off topic.

Tänk er hur det kan ha varit att vara en verklig riddare och genuint känna att ens uppgift i livet är att skydda de som inte kan skydda sig själva. I dagens samhälle är det ytterst sällan man kan motivera användandet av våld, men man kan leva efter altruistiska gentlemannaideal på andra sätt. För mig känns det som ett värdigt liv som leder till större lycka.

Så jag anser inte att någon som verkligen vet vad han tror på och varför kan vara en slav för någon sorts ridderlighet.
Det är sant som du säger, det jag menar är dom som endast tillämpar detta på kvinnor. Eller dom som endast blir gentlemän när kvinnor är i närheten.
Det är dessa jag menar med riddare.

Om micro113 uppfostrar sina barn till att bli riddare blir dom ju slavar under ridderligheten...
Citera
2009-12-21, 21:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Får dina grabbar slå en dum kille?

Får en stor tjej slå en liten dum kille?

Mina döttrar är inte fostrade till att slå killar, eller tjejer -- jag anser inte att man slåss, men de är fostrade att försvara sig.

Mina söner är också fostrade att det är okej att försvara sig, men inte att vara den som startar våld. Skillnaden är att om en kille slår en kille, så är det okej att klappa tillbaka -- slår en tjej en kille så finns det bättre sätt att agera på.

Könsdiskriminering -- sure, men en uppfattning jag delar med maken, man slår inte tjejer -- sen kan det dyka upp ett läge där det handlar om självförsvar och situationen kräver det, då måste man agera annorlunda.

Jag höll på att förlora min ena son just på grund av principen, och försöker nu hitta balansen att principen är inte värt livet -- men som grund är den bra och hederlig.
Citera
2009-12-21, 22:02
Bannlyst
Citat:
Riddare, vad är det?

Titta här:

Frågor:
Är det bra/dåligt?

Tycker du att riddare är ett bra ord, så borde du öppna historieboken.

Kvinnor blir försvarade för att de är fysiskt&psykiskt svagare än män, och därför tycker män synd om dem, och försvarar dem. Att knulla efteråt sitter aldrig fel heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in