Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-10, 21:46
  #1717
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
raskolnikov säger det redan i första inlägget, svår fråga att besvara. Och som jag redan påpekat i tråden, det ändrar sig. Just nu är jag svårt förtjust i Himlakroppar av Eleanor Catton. Svår bok att beskriva, omöjlig historia med omöjliga karaktärer som naturligtvis inte kan ha existerat, om du inte råkade lägga till vid en Nyzeeländsk hamn vid slutet av 1800-talet. Fantastisk bok.
Kom över denna bok billigt och hade stora förhoppningar. Efter ca 70 sidor gav jag upp. Tyckte inte alls om hur författaren använder obscena mängder ord för att beskriva ganska enkla saker. Språket är "artificiellt utbroderat" vilket gör läsningen väldigt seg.

Har läst runt lite på nätet om denna bok och den får ju verkligen blandade recensioner. Vissa tycker som du att den är fantastisk medan andra sågar den.

Tyckte du som jag när du läste bokens första ~70 sidor eller föll du för den direkt? Kommer jag att tycka bättre om den om jag ger den 70 sidor till?
Citera
2017-03-10, 22:07
  #1718
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Livläkarens besök är något av ett mästerverk! Po Enquist är egentligen för bra för lilla Sverige, han är ett geni!

Herman Hesses böcker är fantastiska, men kanske passar yngre intellektuella som kanske är lite sökande och experimenterar med psykedeliska droger!
Citera
2017-03-12, 14:34
  #1719
Medlem
Ska vara tråkig och säga Sagan om Ringen. Drar igenom den en gång varje år.
Citera
2017-03-19, 16:00
  #1720
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
[b]
3. En armé av barn. Fantastisk. Helt fantastik.
Detta var ett bra tips, började att läsa den direkt!

Någon som läst LOTR och uppskattat böckerna men inte filmerna? Aldrig gillat filmerna men funderat på om jag ska gr böckerna en chans.
Citera
2017-03-21, 17:39
  #1721
Medlem
kajus333s avatar
Har läst massor av böcker, på flera språk, genom decennier, men ingen är så bra som ... Fritjof Nilsson Piratens Historier från Färs.
Citera
2017-03-22, 23:17
  #1722
Medlem
Krogen - Emile Zola

Resenären - Naguib Mahfouz (Nobelpriset 1988)

Vinter i Paradiset - Ulf Lundell
Citera
2017-03-26, 23:52
  #1723
Medlem
Lånar tråden. Har ni böcker som ni tycker alla bör läsa eller att eran liv har blivit påverkade av den?
Citera
2017-03-26, 23:53
  #1724
Medlem
klimathotets avatar
Zlatan boken.
Citera
2017-03-28, 22:24
  #1725
Medlem
papercaces avatar
Blindsight - Peter Watts

En hård-scifibok om mäsnklighetens första möte med utomjordingar. Bokens tema handlar om att det inte finns någon inneboende länk mellan intelligens och medvetande. Allt från identitet, medvetande, fri vilja, artificiell intelligens, neurologi, spelteori samt evolution och biologi diskuteras.

Jag läste den boken för 9 månader sedan men tänker konstant på den fortfarande. Den behandlar alla mina favoritämnen där just intelligens och medvetandet är det jag älskar mest. Jag kände mig nästan som ett litet barn igen när jag läste den på grund av alla nya saker jag lärde mig om, precis som när jag var liten och brukade titta samt läsa populärvetenskap. Den är dock skriven på engelska och är rätt så svårläst, även fast jag är rätt så bra på det, samt att jag var tvungen att översätta minst ett ord per sida, men det var inte ett så stort problem då jag läste den på en läsplatta med inbyggt lexikon.
Citera
2017-03-29, 17:35
  #1726
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Lånar tråden. Har ni böcker som ni tycker alla bör läsa eller att eran liv har blivit påverkade av den?

Jag tycker att alla borde läsa Mina Drömmars Stad, och gärna de följande fyra böckerna. Livsödena, språket, den målande bilden av ett Stockholm i förändring och inte minst den historiska insikten att det är med blod och tårar vi tagit oss dit vi är idag är något varje svensk bör läsa.

Det är dessutom Fogelströmåret i år, läs läs läs!
Citera
2017-03-30, 18:57
  #1727
Medlem
Bactrianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Någon som läst LOTR och uppskattat böckerna men inte filmerna? Aldrig gillat filmerna men funderat på om jag ska gr böckerna en chans.
Jag uppskattar för all del filmerna också (även om vissa av avstegen från Tolkiens intrig stör mig väldeliga), men böckerna är många klasser bättre. Jag tror definitivt att du kan ha stort utbyte av dem även om filmerna inte var din grej. Inte minst Tolkiens språkbruk är väl värt att stifta bekantskap med. Det spänner över många skilda stilar, och han är väldigt bra på att ge de olika personerna egna sätt att uttrycka sig. Och framför allt är han fenomenal på det episkt storslagna. Om du har förmågan att gripas av den typen av prosa har du många högtidsstunder framför dig.
Citera
2017-07-05, 09:26
  #1728
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Öster om Eden är den absolut bästa boken jag har läst. Författare: John Steinbeck. Den förändrar livet för en!

Skulle du vilja utveckla det påståendet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback