Tänkte precis påpeka att du har samma avatar som mrcheeba, men sedan läste jag klart
Först och främst, hur mycket kunskap har du om musikskapande
överhuvudtaget?
Har du spelat smoke on the water på en gitarr nån gång i mellanstadiet eller är du t.o.m en pianist av högre rang?
Att
lära sig hur programmen fungerar - det är början, förutsatt att man har någon musikalisk kunskap och en del pengar att spendera.
Du kommer behöva en midicontroller, och en ganska saftig dator. En midikontroller går loss på ca 600 spänn och låter dig, precis, kontrollera "instrumenten" i datorn - kort sagt, att spela på.
Saftig dator behövs eftersom större program, med fler pluggar, fler instrument som används samtidigt drar DJÄVULSKT mycket RAM och processorkraft.
När du kommit så långt måste du läsa på en del om ljudlära. Inom den elektroniska musiken är det viktigt med olika sorters ljud - sinus, sågtand etc. Du bör lära dig om de vanliga verktygen för ljudbearbetning - kompressorer, filter etc.
En grundläggande kunskap om notvärden kanske jag borde slängt in någonstans i början.
Sedan får man sitta och experimentera, experimentera, misslyckas, misslyckas igen, komma lite framåt, gå lite bakåt, lyckas, för att misslyckas o.s.v.
Att lära sig ett program tar sin lilla tid och det är lätt att man, som du, blir frustrerad och lägger ner. För mig har det tagit 2-3 år att komma dit jag är nu och vet jag en MASSA grejer som jag inte har koll på ALLS.
Nu blev det här ganska långt - och faktiskt lite mer avskräckande än vad jag tänkt mig
Men, vi finns väl här för dig, även om vi haft våra dispyter tidigare, om det är något du undrar.
ÅH! Sist men inte minst: På youtube finns en hel del lektioner i olika program ... bara att söka på "*blablabla* tutorial"