Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2011-12-13, 16:09
  #61
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
En del i det här måste ju vara att det ändå finns ett begränsat antal toner och en viss begränsning när det kommer till att skapa harmonier och ackordföljder. Nu får någon rätta mig om jag har fel men såvitt jag vet så är det extremt ovanligt att man bygger ackord med något annat än det västerländska tolvtonerssystemet. Där finns en begränsning även om du har enorma kombinationsmöjligheter ändå. Framförallt om du väljer att bryta mot konventionell satslära.

Rätt.
Citera
2011-12-14, 14:32
  #62
Avstängd
Åtminstone efter barocken börjar den verkliga degenerationen inom musiken: plötsligt dyker det upp järnrör och järnsträngar som för ett helvetes metalliskt oljud. Den initierade förstår att sinnen redan kring medlet av 1700 talet hade vulgariserats som ett resultat av den vetenskapliga "revolutionen", d v s den stora katastrofen för mänskligheten.

Vad som sker är att uttrycket försvinner för att idag vara totalt frånvarande. "Vem som helst" kan ju idag "spela musik".
Citera
2011-12-15, 11:11
  #63
Avstängd
Idag är musik inget annat än ett slags pulserande rytm i bakgrunden bland slavar som utför sina monotona sysslor i en lika monoton miljö.

För den som vill studera fenomenet gäller det givetvis att överge alla instrument som är gjorda av järn, stål eller någon annan teknologisk perversion och välja trä. Men inte ens det räcker. Ni måste givetvis strunta i barockinstrumenten och gå så pass långt tillbaka som det bara är möjligt. Dessutom måste oljan skrapas bort från ytan och allt strunt skall bort. När ni således spelar på rent trä bland trä - då fattar ni. Halleluja, ni har då funnit MUSIKEN och ni känner en s k momentan lycka som till och med för med sig svallvågor ända in i datorvärlden.

Bäst vore givetvis om man själv kunde tillverka sina instrument - då vore man en hel musiker så att säga. Teori och praktik måste nämligen blandas ihop: man måste gå på djupet med det hela.

MEN, det finns ett stort problem som man hela tiden konfronteras med. Den arma fattigdomen idag: ingenting av värde finns att köpas: 96% alkohol t ex, nästan omöjligt att få tag på för rengöring av instrumentet.
Citera
2011-12-15, 14:01
  #64
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Finns bara en skala; den västerländska i dur. Moll existerar inte.
LOL, va? Moll-skalorna existerar, det kan jag lova dig.
Citera
2011-12-15, 14:04
  #65
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
LOL, va? Moll-skalorna existerar, det kan jag lova dig.

Är du finne? Åh nej med tanke på din avatar. Du förstår jag lyssnade - oavsiktligt på den där juden - fasanfull musik! Du hävdar väl inte att du lyssnar på denne "Bob Dylan" eller?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback