2009-12-26, 13:30
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
Men det konstigaste med musiken är ju att så många miljoner människor ändå har samma smak av musik även fast personligheterna är olika i övriga val av musik

En del i det här måste ju vara att det ändå finns ett begränsat antal toner och en viss begränsning när det kommer till att skapa harmonier och ackordföljder. Nu får någon rätta mig om jag har fel men såvitt jag vet så är det extremt ovanligt att man bygger ackord med något annat än det västerländska tolvtonerssystemet. Där finns en begränsning även om du har enorma kombinationsmöjligheter ändå. Framförallt om du väljer att bryta mot konventionell satslära.
Citera
2009-12-26, 13:31
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
En ton och ett ljud av något slag går ju att nedbryta mattematiskt eller?

Finns det något som inte går att nedbryta matematiskt?
Citera
2009-12-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
En del i det här måste ju vara att det ändå finns ett begränsat antal toner och en viss begränsning när det kommer till att skapa harmonier och ackordföljder. Nu får någon rätta mig om jag har fel men såvitt jag vet så är det extremt ovanligt att man bygger ackord med något annat än det västerländska tolvtonerssystemet. Där finns en begränsning även om du har enorma kombinationsmöjligheter ändå. Framförallt om du väljer att bryta mot konventionell satslära.
Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till att musik skulle vara matematisk (geometrisk däremot låter mest konstigt). Å ena sidan kan man argumentera för att det skulle vara på det viset eftersom det finns vissa regler för hur saker och ting ska låta, så vi har ett system av begränsningar som vi skapat på förhand, även om variationerna är i praktiken oändliga. Å andra sidan kan man undra vad det spelar för roll om musik är matematisk, det betyder ju ingenting
Citera
2009-12-26, 13:42
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till att musik skulle vara matematisk (geometrisk däremot låter mest konstigt). Å ena sidan kan man argumentera för att det skulle vara på det viset eftersom det finns vissa regler för hur saker och ting ska låta, så vi har ett system av begränsningar som vi skapat på förhand, även om variationerna är i praktiken oändliga. Å andra sidan kan man undra vad det spelar för roll om musik är matematisk, det betyder ju ingenting

Jag kan ju inte neka att vi själva gör försök till att skapa regler för hur musik ska spelas. Den intressanta bieffekten är ju då alla de som väljer att bryta mot dessa regler för att kunna skapa annorlunda musik.

http://www.ronjarzombek.com/rj12tone.html
Där har ni ett praktexempel på hur man kan skapa ett eget system för att kunna frångå det konventionella. För den som inte orkar läsa så utgår Ron från kvintcirkeln men skapar enga cirklar som han sedan måste följa när han gör musik.

http://www.ronjarzombek.com/rjrem.wmv
Märk väl hur det framförallt är rytmiken som gör det hela och inte enbart tonföljden. Fast det är ju klart, Ron Jarzombek är ju lite av ett geni för att referera till den andra tråden

Arnold Schönberg och hans tolvtonersmusik är ju ett annat spännande exempel på hur man bryter mot konventionerna.
Citera
2009-12-26, 14:11
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Det där är fortfarande intetsägande. På vilket sätt är hans musik matematisk, för att han använder kontrapunkt?

Du har ju liksom inte alls förklarat varför musik är geometrisk/matematisk. Vore den det så skulle du kunna beskriva "musik" med en uppsättning matematiska formel redan på förhand men det kan du inte. Du kan istället och skapa vilken formel du vill ad hoc till befintlig musik. Det skulle bli lika många formler om inte fler som det finns musikaliska stycken. Jag tycker inte att det direkt kvalar in för att vara "matematiskt". Du kan sätta siffror på allting i efterhand.
Vad är det du inte förstår?

De olika styckena följer olika mönster, både rytm- och tonmässigt. Att få de olika ljudkombinationerna att stämma kan jämföras med att lägga ett väldigt komplext pussel, vilket i stort är samma sak som att lösa geometriska problem.

Ge mig ett exempel på varför det inte är geometriskt. "Jag tycker inte att det kvalar in för att vara matematiskt" räcker inte.
Citera
2009-12-26, 17:47
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Vad är det du inte förstår?

De olika styckena följer olika mönster, både rytm- och tonmässigt. Att få de olika ljudkombinationerna att stämma kan jämföras med att lägga ett väldigt komplext pussel, vilket i stort är samma sak som att lösa geometriska problem.

Ge mig ett exempel på varför det inte är geometriskt. "Jag tycker inte att det kvalar in för att vara matematiskt" räcker inte.

Som jag förklarade, det borde ju finnas en formel för musik men det finns ju inte. Bara att du kan i efterhand beskriva musik i siffror gör det inte matematiskt. Isf är allt matematiskt och huruvida musik är matematiskt eller inte blir meningslös eftersom allt är matematiskt.

Och du har ännu inte presenterat varför Bach är mer matematiskt än annan musik. Vilken musik är minst matematisk om nu Bach hör till de mer matematiska? Varför är Bach´s musik matematisk? Är det för att han använder sig av kontrapunkt?
Citera
2009-12-26, 19:02
Medlem
Citat:
Jag kan ju inte neka att vi själva gör försök till att skapa regler för hur musik ska spelas. Den intressanta bieffekten är ju då alla de som väljer att bryta mot dessa regler för att kunna skapa annorlunda musik.

http://www.ronjarzombek.com/rj12tone.html
Där har ni ett praktexempel på hur man kan skapa ett eget system för att kunna frångå det konventionella. För den som inte orkar läsa så utgår Ron från kvintcirkeln men skapar enga cirklar som han sedan måste följa när han gör musik.

http://www.ronjarzombek.com/rjrem.wmv
Märk väl hur det framförallt är rytmiken som gör det hela och inte enbart tonföljden. Fast det är ju klart, Ron Jarzombek är ju lite av ett geni för att referera till den andra tråden

Arnold Schönberg och hans tolvtonersmusik är ju ett annat spännande exempel på hur man bryter mot konventionerna.
Det är ganska häftigt egentligen. Med olika system. Men det är lite som vetenskapliga paradigmskiften, konstnärliga perspektiv, eller vardagliga fält. Det finns en gräns för vad som kallas för musik, och vad som är oljud/dunkadunka eller bara ljud. Enklast är att kolla mellan olika kulturer, hur man har olika skalor i olika kulturer. Men det finns också inom varje kultur, inom varje fält. Oftast representerar dom olika subkulturella inriktningar. Punk är ett tydligt exempel tror jag, även om det finns kontemporär jazz och annat också förstås.

Vad som är "äkta" jazz och "äkta" klassisk musik tas upp i Culture And Authenticity av Christer Lindholm. Man ser hur det finns experter inom varje område, som har auktoriteten av bestämma vad som är oäkta och vad som är äkta. Och det är i princip det enda som bestämmer vad som är äkta och oäkta också.
Citera
2009-12-28, 09:43
Medlem
På frågan om det är geometriskt eller inte så tycker jag nog man kan förklara det bättre med att säga att det är symmetriskt. Geometriskt på så vis att om man skulle representera siffrorna i musiken rent grafiskt med liner, plan, figurer eller vad vet jag, så skulle det i slutändan finnas någon form av symmetriskt mönster.
Det är kanske så musik är begränsat att om hjärnan inte hittar någon form av regelbundenhet så är det för den som lyssnar något atonalt.
Citera
2011-12-12, 12:53
Medlem
dnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 46n2ool
Min definition av musik (för tillfället) är att musik (instrumental) är till för att ta vid där orden tar slut. Musik har tendens att stoppa tid och rum och få en att uppleva känslor (nostalgi, adrenalin, fridfullhet); att frysa tiden och låta människan uppleva evighet... Musik är kommunikationen mellan ens undermedvetna (känslor etc.) och det medvetna. Varav det senaste argumentet fick jag som en uppenbarelse under en trip. Människor som är "i kontakt med sitt "undermedvetna"" har ofta en tendens att gilla emotionell musik eftersom de själva är såpass öppna och emotionella typer av individer

Underbar text!! Riktigt bra skrivet!!
Citera
2011-12-13, 15:58
Bannlyst
Musiken är inget "ämne".
Citera
2011-12-13, 15:59
Bannlyst
Citat:

Givetvis kan den uttryckas matematiskt. 7 toner, 5 halvtoner, 12 skalor
Citera
2011-12-13, 16:07
Bannlyst
Citat:
Det är ganska häftigt egentligen. Med olika system. Men det är lite som vetenskapliga paradigmskiften, konstnärliga perspektiv, eller vardagliga fält. Det finns en gräns för vad som kallas för musik, och vad som är oljud/dunkadunka eller bara ljud. Enklast är att kolla mellan olika kulturer, hur man har olika skalor i olika kulturer. Men det finns också inom varje kultur, inom varje fält. Oftast representerar dom olika subkulturella inriktningar. Punk är ett tydligt exempel tror jag, även om det finns kontemporär jazz och annat också förstås.

Vad som är "äkta" jazz och "äkta" klassisk musik tas upp i Culture And Authenticity av Christer Lindholm. Man ser hur det finns experter inom varje område, som har auktoriteten av bestämma vad som är oäkta och vad som är äkta. Och det är i princip det enda som bestämmer vad som är äkta och oäkta också.

Snick,snack. Liksom allt annat har även musiken så som den framförs vulgariserats: det du kallar"jazz" är bara skräp som härstammar från negrer och är inte musik i egentlig mening. Eller kallar du plåtdurkar och järnstänger för musikinstrument? Eller kanske uppfattar du en dansande neger som "lyssnande på musik"?

Du gör kanske det. Och då är det ingen ide att förklara mer.

Finns bara en skala; den västerländska i dur. Moll existerar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in