Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Nej det är inte USA som ligger bakom situationen i mellanöstern. Man har ibland tvingas stödja ett av två dåliga alternativ ja men läget i mellanöstern är mellanösterns krigsherrars ansvar. Islam=konflikt. Hade islam varit en fredlig ideologi som tog hand om och respekterade sin befolkning och omgivning så hade det inte varit ett sådant elände i mellanöstern.
Till stor del ja, följer man islams förordningar och Muhammeds exempel i en modern värld så blir man en terrorist. Indoktrineringen börjar dock vid ung ålder. Den offerbilden som dessa grupper vill måla upp går inte jag på, de utnyttjar folk i sina egna intressen och många blir lidande.
Du tar upp en del viktiga saker men det är en sak som du missar, det är en stor skillnad mellan emisk verklighet och etisk verklighet med det menar man då att en del människor i alla kulturer gör en del saker utan att de vet varför de gör det, ett exempel kan då vara att det finns jätte många muslimer i världen men det är dock inte alla de som läst allt som står koranen men många erkänner sig som muslimer ändå.
Jag tror inte att alla kristna har läst allt som står i Bibeln heller! Det är här du bör se en skillnad mellan emisk verklighet och etisk verklighet, religion fungerar som en katalysator i en del omständigheter som i sin tur påskyndar en del beteenden, detsamma gäller även tex judendomen som jag anser innehåller mycket mer inslag av liknande karaktär.
I länder som Saudiarabien där Islam mycket mycket mer tillämpas som lag , har USA investerat en del. Men frågan är varför USA stöder en del kanaler som har länk till Al Qaede oftast i form av milijoner $ som rinner av någons ficka från Saudiarabien.
Frågan här är vem som egentligen stöder terrorism Iran eller USA , vart får alla terrorister sina pengar ifrån? En gissning är rika Saudier, USAs allierade !