2015-07-20, 14:56
Medlem
Madagascars avatar
Strax idag ska säkerhetsrådet rösta om dealen med Iran. De kommer förstås bifalla, avtalet är ju framförhandlat av P5 + Tyskland.

Sedan har USA:s kongress 60 dagar på sig att rösta. Obama har sagt att han kommer dunka in sitt veto om det blir nej. Kongressen kan dock köra över vetot om de samlar 2/3 av kongressen. Så nu pågår förstås försök av republikanerna att locka över demokrater till nej-sidan. Jag antar att AIPAC och Netanyahu jobbar för högvarv för att lobba fram ett nej.

Edit:
Live från säkerhetsrådet: http://webtv.un.org/live-now/watch/2.../1571671822001
Senast redigerad av Madagascar 2015-07-20 kl. 15:09.
Citera
2015-07-20, 20:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Strax idag ska säkerhetsrådet rösta om dealen med Iran. De kommer förstås bifalla, avtalet är ju framförhandlat av P5 + Tyskland.

Sedan har USA:s kongress 60 dagar på sig att rösta. Obama har sagt att han kommer dunka in sitt veto om det blir nej. Kongressen kan dock köra över vetot om de samlar 2/3 av kongressen. Så nu pågår förstås försök av republikanerna att locka över demokrater till nej-sidan. Jag antar att AIPAC och Netanyahu jobbar för högvarv för att lobba fram ett nej.

Edit:
Live från säkerhetsrådet: http://webtv.un.org/live-now/watch/2.../1571671822001

Men vad blir konsekvensen då om AIPAC och Israel får sin vilja igenom (med USA) ?

Det skrivs ju även här i Norge hur företag är i "startgroparna" med affärer !

Alla ifrån Aborginier till folk ifrån Ösel är ju grymt sugna på denna tilltänkta "bonanza" !
(men tror nog att Ryssar och.., Fransmän tar hem de stora kontrakten)
Citera
2015-07-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men vad blir konsekvensen då om AIPAC och Israel får sin vilja igenom (med USA) ?
Ett problem kan vara finansiellt. Iran är idag avstängt från internationella betalningssystem, och som jag förstår styrs dessa från USA. Så länge USA obstruerar kan det alltså bli krångligt att göra affärer med Iran. Nästa steg är att USA har en historia av att unilateralt införa strafflagstiftning mot företag som handlar med länder de inte gillar (typ Kuba). Om de inför sådan tvingas företag välja om de skall handla med USA eller med Iran. I sista steget bombas Iran.
Citera
2015-07-20, 22:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ett problem kan vara finansiellt. Iran är idag avstängt från internationella betalningssystem, och som jag förstår styrs dessa från USA. Så länge USA obstruerar kan det alltså bli krångligt att göra affärer med Iran. Nästa steg är att USA har en historia av att unilateralt införa strafflagstiftning mot företag som handlar med länder de inte gillar (typ Kuba). Om de inför sådan tvingas företag välja om de skall handla med USA eller med Iran. I sista steget bombas Iran.

Hmm..

Okej, då kommer nog Europa att lägga sig ner (i.o.m affärer med USA).., spontant sagt. Ryssarna har ju inget att förlora och har varit sen länge en stötte-spelare till Iran. De har allt att vinna och Tehran vet att Ryssarna stöttar de i "vått och torrt".

Sen har man ju det alltid energi-törstande Kina..

Jag tror att USA inte har råd att vara ute av detta race, samtidigt så gör man sig mindre beroende utav Saudi-oljan. Och efter det.., så får Europa sitt "amen" med att göra affärer..

(givetvis.., bara mina amatörmässiga spekulationer)
Senast redigerad av Snapcount 2015-07-20 kl. 22:28.
Citera
2015-07-20, 23:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Det skrivs ju även här i Norge hur företag är i "startgroparna" med affärer !

Alla ifrån Aborginier till folk ifrån Ösel är ju grymt sugna på denna tilltänkta "bonanza" !
(men tror nog att Ryssar och.., Fransmän tar hem de stora kontrakten)
Eftersom avtalet redan godkänts av FN så förmodar jag att det är ensidiga sanktioner från USA som i så fall kan komma ifråga. Kanada har sagt att de ska göra så. Kerry har sagt att om kongressen fäller avtalet så finns inga sanktioner - jag antar att han menar att det tidigare avtalet inte finns längre - det har redan ersatts av det nya. Och hur ska USA:s kongress införa "nya" sanktioner om Obama är president? Oklart.

Som det ser ut nu kommer det vara svårt för AIPAC att fälla avtalet i kongressen. Fast det ska bli intressant att se dem försöka. De har även internt motstånd. J Street har startat en kampanj - till stöd för avtalet.

Då tror jag mer på att t ex Jeb Bush river upp avtalet ifall denne blir president. Fast han har inte utfärdat något sådant löfte till skillnad från andra republikanska kandidater. Detta kanske kommer bli en central fråga i de republikanska primärvalen.

http://www.timesofisrael.com/canada-...ons-not-words/, 15/7
http://jstreet.org/blog/post/j-stree...or-iran-deal_1, 15/7
http://www.politico.com/story/2015/0...ne-120301.html, 17/7
Senast redigerad av Madagascar 2015-07-20 kl. 23:11.
Citera
2015-07-21, 05:13
Medlem
lampross avatar
Citat:
I sista steget bombas Iran.
Jag bedömer detta som tämligen orealistiskt. "Window of opportunity" för att handgripligt anfalla Iran är stängt sedan 10 år tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Då tror jag mer på att t ex Jeb Bush river upp avtalet ifall denne blir president.
EU-US-Iran-avtalet av den 14/7 i år är solitt och kommer inte att rivas upp. Att som Jeb Bush säga sig vara emot det är bara tomma ord.

Summa summarum: Iran har inga kärnvapen och har aldrig haft det. Man gav enligt uppgift upp försöken 2003. Nu har man alltså lovat att inte skaffa det man aldrig haft. Garantierna kan inte realiter inte bli grundligare; det blir inget kärnvapenkrig i Mellanöstern eller någon annan stans. Vägen är öppen för peace and prosperity liksom.

My two cents.
Citera
2015-07-21, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Jag bedömer detta som tämligen orealistiskt. "Window of opportunity" för att handgripligt anfalla Iran är stängt sedan 10 år tillbaka.
Iran är tillräckligt militärt svagt för att gå att anfalla med flyganfall. Vad man kan åstadkomma är en annan sak, men det bryr sig inte nödvändigtvis en amerikansk eller israelisk ledare som vill visa sig handlingskraftig om.
Citat:
Garantierna kan inte realiter inte bli grundligare; det blir inget kärnvapenkrig i Mellanöstern eller någon annan stans. Vägen är öppen för peace and prosperity liksom.
Israel har fortfarande kärnvapen i Mellanöstern. Saudiarabiens planer är något oklara.
Citera
2015-07-21, 09:19
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros

Den kan lätt öppnas igen med en liten false flag attack.

Citat:
Summa summarum: Iran har inga kärnvapen och har aldrig haft det. Man gav enligt uppgift upp försöken 2003. Nu har man alltså lovat att inte skaffa det man aldrig haft. Garantierna kan inte realiter inte bli grundligare; det blir inget kärnvapenkrig i Mellanöstern eller någon annan stans. Vägen är öppen för peace and prosperity liksom.

My two cents.

Vi får hoppas det men ISrael kommer göra allt för att sabotera relationerna mellan Iran och väst.
Citera
2015-07-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Den kan lätt öppnas igen med en liten false flag attack.
Det behövs inte. Historien visar att det räcker så bra med att anklaga Iran för att bryta mot avtalet. I valet mellan att stöta sig med USA och Iran kommer stater acceptera USA:s version. Det fungerade bra t ex när Clinton lät bomba Sudans största läkemedelsfabrik med argumentet att den skulle ha tillverkat kemvapen, för att inte tala om invasionen av Irak på lika falska grunder.
Citera
2015-07-21, 11:31
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det behövs inte. Historien visar att det räcker så bra med att anklaga Iran för att bryta mot avtalet. I valet mellan att stöta sig med USA och Iran kommer stater acceptera USA:s version. Det fungerade bra t ex när Clinton lät bomba Sudans största läkemedelsfabrik med argumentet att den skulle ha tillverkat kemvapen, för att inte tala om invasionen av Irak på lika falska grunder.

Jävla tramsande. Bara det faktum att Iran öppet sponsrar terrorister såsom jemens Houthis och asen i Hizbollah borde varje vettig mänska inse att om nu Irans statskassa fylls på med utländskt kapital kommer det att direkt innebära mera vapen och utökad terror från alla shiitiska terrorgrupper runt om i världen. Vänsterpacket här snackar om fred när Khamenei öppet deklarerar fortsatt fientlig attityd gentemot väst. Nej fy fan för Iran, hoppas de gör bort sig snart så att USA kan bomba bort hela skiten.
Citera
2015-07-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jävla tramsande. Bara det faktum att Iran öppet sponsrar terrorister såsom jemens Houthis och asen i Hizbollah borde varje vettig mänska inse att om nu Irans statskassa fylls på med utländskt kapital kommer det att direkt innebära mera vapen och utökad terror från alla shiitiska terrorgrupper runt om i världen. Vänsterpacket här snackar om fred när Khamenei öppet deklarerar fortsatt fientlig attityd gentemot väst. Nej fy fan för Iran, hoppas de gör bort sig snart så att USA kan bomba bort hela skiten.
Faktum är att du ljuger och du ljuger med avsikt.
Strax efter, hotade amerikanerna Iran.
Den största terroristen heter USA och Iran skyddar alla som är utsatta för denna terror. Iran kommer inte att avsluta sina verksamheter vare sig med Hezbollah, Irak eller Yemen. För din information och övriga krull-sionister "online"; sionistisk logik kommer att raderas. Tro inte för en sekund att IRGC och irans ledning tillåter något som strider mot deras värderingar.
Jag har länge iakttagit att ni fyller utrikesdelen med propaganda för Israel. Så länge Israel inte respekterar palestiniers rätt fortsätter Iran med sina verksamheter och USA står där med byxorna nere..
Citera
2015-07-24, 13:43
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Faktum är att du ljuger och du ljuger med avsikt.
Strax efter, hotade amerikanerna Iran.
Den största terroristen heter USA och Iran skyddar alla som är utsatta för denna terror. Iran kommer inte att avsluta sina verksamheter vare sig med Hezbollah, Irak eller Yemen. För din information och övriga krull-sionister "online"; sionistisk logik kommer att raderas. Tro inte för en sekund att IRGC och irans ledning tillåter något som strider mot deras värderingar.
Jag har länge iakttagit att ni fyller utrikesdelen med propaganda för Israel. Så länge Israel inte respekterar palestiniers rätt fortsätter Iran med sina verksamheter och USA står där med byxorna nere..

Nej faktum är att Iran är ett terrorsponsrande skitland med en bindgalen religiös dåre som högsta höns. Jävligt tragiskt då det ju finns en och annan perser som är duglig kirurg och dylikt. Hursomhelst är Iran inget land man bör dalta med, det kommer garanterat att ge bakfyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in