2009-12-17, 13:20
Medlem
BagareBengts avatar
Inte många har tid att gå igenom hela internet efter nyheter och nyhetsartiklar hela dagarna, men alla är vi sugna på den absolut nyaste informationen världen kan frambringa.
Hur vore det inte då om Flashback kunde dedikera ett forum helt till nyheter, nyheter om stort, nyheter om smått, senaste nytt från alla tänkbara nyhetskällor, mainstream som alternativa, inom alla tänkbara grenar av samhället (godkända språk typ: svenska, engelska, norska, danska)?

Trådstart, en länk och ett snabbt referat eller citat till artikeln. Inga diskussioner i tråden utan enbart nyheten. Vill man diskutera nyheten i sig så går man till det forum som passar bäst och formulerar en väl underbyggd frågeställning kring nyheten.

Forumet kan läggas i Media och tycker man att det blir för rörigt med ett forum till allt så skapa underforum inom väl valda ämnen: Inrikespolitik, utrikespolitik, sport, vetenskap o.s.v.

Media - Nyheter -
Inrikespolitik - Mona Sahlin avgår!
Utrikespolitik - Russia and China becomes one!
Sport - Lisa vinner bragdguldet!
Vetenskap - Fri energi nu möjlig!
X - A!
Y - B!
Z - C!

Idén är inte helt fullkomlig, men jag vill ha ett ställe att gå till där eldsjälar samlar alla intressanta nyheter på en plats och vad kan vara ett bättre ställe än här på Flashback.
Tänk på saken och vidareutveckla alla uppläggsproblem och regler och så, men vore det inte helt underbart med en sådan funktion?

Puss.
Senast redigerad av BagareBengt 2009-12-17 kl. 13:24.
Citera
2009-12-17, 13:26
Medlem
_abous avatar
Jag är för!
Har många gånger funderat på varför det inte finns ett forum för bara just nyheter, oavsett genre.
Citera
2009-12-17, 13:26
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Inte många har tid att gå igenom hela internet efter nyheter och nyhetsartiklar hela dagarna, men alla är vi sugna på den absolut nyaste informationen världen kan frambringa.
Hur vore det inte då om Flashback kunde dedikera ett forum helt till nyheter, nyheter om stort, nyheter om smått, senaste nytt från alla tänkbara nyhetskällor, mainstream som alternativa, inom alla tänkbara grenar av samhället?

Trådstart, en länk och ett snabbt referat eller citat till artikeln. Inga diskussioner i tråden utan enbart nyheten. Vill man diskutera nyheten i sig så går man till det forum som passar bäst och formulerar en väl underbyggd frågeställning kring nyheten.

Forumet kan läggas i Media och tycker man att det blir för rörigt med ett forum till allt så skapa underforum inom väl valda ämnen: Inrikespolitik, utrikespolitik, sport, vetenskap o.s.v.

Media - Nyheter -
Inrikespolitik - Mona Sahlin avgår!
Utrikespolitik - Ryssland och Kina slås ihop!
Sport - Lisa vinner bragdguldet!
Vetenskap - Fri energi nu möjlig!
X - A!
Y - B!
Z - C!

Idén är inte helt fullkomlig, men jag vill ha ett ställe att gå till där eldsjälar samlar alla intressanta nyheter på en plats och vad kan vara ett bättre ställe än här på Flashback.
Tänk på saken och vidareutveckla alla uppläggsproblem och regler och så, men vore det inte helt underbart med en sådan funktion?

Puss.
Verkar väldigt onödigt. Vill du diskutera en nyhet som handlar om inrikespolitik, ta upp den i Politik - Inrikes. Handlar den om Fotboll, ta upp den i forumet Fotboll.
Det är till 98% nyheter som diskuteras i t.ex. politik forumen, så att ha två separata avdelningar, en för nyheter inom politik och en för diskussioner om allt förutom nyheter, låter onödigt.

Ett stort forum för alla nyheter vore väl en annan sak. Tror dock det skulle bli oerhört rörigt och svårmodererat.
Citera
2009-12-17, 13:32
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phas
Verkar väldigt onödigt. Vill du diskutera en nyhet som handlar om inrikespolitik, ta upp den i Politik - Inrikes. Handlar den om Fotboll, ta upp den i forumet Fotboll.
Det är till 98% nyheter som diskuteras i t.ex. politik forumen, så att ha två separata avdelningar, en för nyheter inom politik och en för diskussioner om allt förutom nyheter, låter onödigt.

Jag förstår invändningen och jag har tänkt över det, men samtidigt så vill jag ha just en sådan plattform där jag får enbart nyheter/artiklar serverade.
Det är alltså tänkt som en tjänst för den som vill hitta intressanta nyheter/artiklar och inte för den som vill diskutera en nyhet denne funnit.
Citat:
Ett stort forum för alla nyheter vore väl en annan sak. Tror dock det skulle bli oerhört rörigt och svårmodererat.
Ja, steg 1 är alltså ett stort för ALLA artiklar/nyheter möjliga, blir det rörigt, ja då skapas det underforum för olika områden, vilket t.o.m. skulle kunna vara en ren kopia av de redan befintliga forumen.

Svårmodererat tror jag inte att det blir, snarare då att det missbrukas som ett propagandaredskap eller något, men det går att att ha någon sorts begränsning på det, typ max 5 artiklar per person och dag.
Senast redigerad av BagareBengt 2009-12-17 kl. 13:40.
Citera
2009-12-17, 16:42
Medlem
Wosps avatar
Bra förslag.
Citera
2009-12-17, 16:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Förslaget har varit uppe tidigare, men då var benämningen 'Aktuella händelser'. Detta var tänkt att fånga upp svårplacerade ämnen som annars lätt hamnade fel, men efter ett tags diskussion blev resultatet forumdelen 'Olyckor och katastrofer' som anses täcka in det som ett nyhetsforum kan tänkas rymma men inte har plats någon annanstans.
Citera
2009-12-17, 16:45
Medlem
Ska man inte diskutera nyheten som tas upp? För om så är fallet så finns ju som sagt redan forum för allting som tas upp i nyheterna, och därför kan man posta nyheten i respektive forum.

Om tanken är att man inte ska diskutera det utan bara läsa nyheter så blir det fel med, eftersom detta är ett diskussionsforum och alla trådar (ska) går ut på diskussioner.

Så, njä. Jag ser ingen vettig anledning.
Citera
2009-12-17, 17:05
Medlem
tommydoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Förslaget har varit uppe tidigare, men då var benämningen 'Aktuella händelser'. Detta var tänkt att fånga upp svårplacerade ämnen som annars lätt hamnade fel, men efter ett tags diskussion blev resultatet forumdelen 'Olyckor och katastrofer' som anses täcka in det som ett nyhetsforum kan tänkas rymma men inte har plats någon annanstans.

Ursäkta men det är nog en tolkning som du är ganska ensam om att göra.
Om det är så det är tänkt så är rubriken på forumet missvisande, likaså om man läser i tråden som är ursprunget till forumdelen, så är det några som påpekar att forumet inte täcker in alla delar.
Saknar naturligt forum för aktuella händelser, nyheter olyckor/katastrofer

Citat:
Olyckor och katastrofer (10 besökare)
Diskussioner om nyhetsrelaterade olyckor och katastrofer

Kort och koncist olyckor och katastrofer, inget annat.
Citera
2009-12-17, 17:06
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Jag tror inte det är så TS menar. Jag tror meningen med forumet är att man ska kunna klicka sig in där och snabbt få en överblick över vad som hänt i världen.
Där man kan tipsa andra om bra nyheter, artiklar och ledare. Jag är rätt tråkig i mitt surfande, jag har 2-3 sidor där jag kollar nyheter. Jag missar säkert hur mycket som helst. Jag hade gärna vidgat mina vyer genom att läsa nyheter från mindre kända och icke så pk'iga sajter. Även utländska nyhetssidors artiklar missar man för att man helt enkelt inte känner till sidorna. Jag är sådan så jag klickar när jag ser nåt intressant. Men för den sakens skull så skulle jag inte klicka mig igenom alla forum på FB för att försöka hitta nån intressant artikel som kanske är länkad i något forum.

Då är det lättare att bara klicka sig in på "nyheter" och där sålla bland trådstarter. Det kommer i sin tur leda till att man hittar nya sidor, man vidgar sina vyer och blir inte så cementerad i sitt tyckande. Att det inte ska vara nån diskussion i trådarna blir ju självklart, vill man diskutera ämnet så får man väl göra det i rätt forum. Men jag tycker iaf att det låter som en bra idé.
Hittar jag en bra nyhet, artikel whatever som jag inte vill eller det ens finns något att diskutera men som jag gärna ser att andra läser för "få upp ögonen" så är det ju en jäkligt bra idé.

Jag är övertygad om att jag missar hur mycket bra läsning som helst just för att jag inte vet var jag ska läsa nånstans. Så ett forum där man kan komma över massa intressant läsning är ju guld värt, allt från vetenskapsartiklar, ny elektronik och politik. Jag är helt klart för!
Citera
2009-12-17, 17:14
Bannlyst
tror att det för de flesta nyheter fungerar lika bra med funktionerna nya ämnen och heta ämnen, då det alltid är någon som snappar upp en nyhet.
Citera
2009-12-17, 17:27
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Ska man inte diskutera nyheten som tas upp? För om så är fallet så finns ju som sagt redan forum för allting som tas upp i nyheterna, och därför kan man posta nyheten i respektive forum.

Det ska vara ett sätt för folk att få ut en nyhet snabbt till andra utan att det behöver vara världsnyheter men ändå intressant ny information och utan att behöva formulera en frågeställning och diskussion kring informationen.
Citat:
Om tanken är att man inte ska diskutera det utan bara läsa nyheter så blir det fel med, eftersom detta är ett diskussionsforum och alla trådar (ska) går ut på diskussioner.

Ja, det är ju din tolkning av forumets och Flashbacks koncept som sådant, men jag ser det som att ledstjärnan för Flashback är den fria informationen och rätten att uttrycka sig kring den, och eftersom jag ser ett behov av en plattform för informationsspridande så bör Flashback gå i bräschen för att skapa en sådan plattform och om det kan genomföras inom forumskonceptet utan vidare ansträngning så finns det all anledning för Flashback att tillhandahålla den plattformen.
Citat:
Ursprungligen postat av avan
Jag tror inte det är så TS menar. Jag tror meningen med forumet är att man ska kunna klicka sig in där och snabbt få en överblick över vad som hänt i världen.
Där man kan tipsa andra om bra nyheter, artiklar och ledare. Jag är rätt tråkig i mitt surfande, jag har 2-3 sidor där jag kollar nyheter. Jag missar säkert hur mycket som helst. Jag hade gärna vidgat mina vyer genom att läsa nyheter från mindre kända och icke så pk'iga sajter. Även utländska nyhetssidors artiklar missar man för att man helt enkelt inte känner till sidorna. Jag är sådan så jag klickar när jag ser nåt intressant. Men för den sakens skull så skulle jag inte klicka mig igenom alla forum på FB för att försöka hitta nån intressant artikel som kanske är länkad i något forum.

Då är det lättare att bara klicka sig in på "nyheter" och där sålla bland trådstarter. Det kommer i sin tur leda till att man hittar nya sidor, man vidgar sina vyer och blir inte så cementerad i sitt tyckande. Att det inte ska vara nån diskussion i trådarna blir ju självklart, vill man diskutera ämnet så får man väl göra det i rätt forum. Men jag tycker iaf att det låter som en bra idé.
Hittar jag en bra nyhet, artikel whatever som jag inte vill eller det ens finns något att diskutera men som jag gärna ser att andra läser för "få upp ögonen" så är det ju en jäkligt bra idé.

Jag är övertygad om att jag missar hur mycket bra läsning som helst just för att jag inte vet var jag ska läsa nånstans. Så ett forum där man kan komma över massa intressant läsning är ju guld värt, allt från vetenskapsartiklar, ny elektronik och politik. Jag är helt klart för!

Du har förstått precis vad jag menar. Mycket bra.
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
tror att det för de flesta nyheter fungerar lika bra med funktionerna
nya ämnen och heta ämnen, då det alltid är någon som snappar upp en nyhet.
Nej, knappast. Jag läser idag 5 forum, varav tre engelskspråkiga, dagligen, och hinner ändå inte snappa upp ett uns av alla ny information och alla nyheter som världen frambringar.
Senast redigerad av BagareBengt 2009-12-17 kl. 17:30.
Citera
2009-12-17, 17:33
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Bra eller anus?

Anus!

Tror att detta enbart skulle resultera i att många nyheter som resulterar i diskussion inom ett specifikt forum enbart skulle tas i nyheter än där det hör hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in