Citat:
Ursprungligen postat av roboman
För fyra år sedan köpte jag en pocket som jag trodde var hela Mörkrets hjärta. Den var drygt 120 sidor lång. Nu har jag insett att det måste vara en förkortad version.
I alla fall har jag försökt läsa den här tre gånger. Först kom jag kanske 15 sidor, andra gången 25 sidor och till den här senaste omgången tänkte jag att jag ju inte kan misslyckas om jag bara sätter av tid varenda tunnelbanetripp. Dock kunde jag inte hålla mig från att köpa några billiga begagnade böcker härom dagen, och så var ljuset släckt för Mörkrets hjärta (höhö) den här gången också. Jag tror det blev någonstans runt 35 sidor den här gången, så trenden håller i sig. Den fångar mig inte ett dugg.
Är Mörkrets hjärta otroligt tungrodd eller är det bara jag som, ja jag vet inte, blivit plötsligt oduglig på att läsa?
Inte speciellt. Så vitt jag vet är engelska originalet endast 110 sidor lång. Det är alltså en väldigt kort bok jämfort med de flesta.
Jag ska inte säga att den är lättläst, även om jag själv tyckte det, för jag hade själv en udda upplevelse i att jag aldrig orkade läsa igenom hela Franz Kafkas Processen, trots att den inte heller är en speciellt lång bok.