2011-02-27, 17:34
Medlem
Vilken epok kan man sätta in Mörkrets hjärta i?
Citera
2011-08-29, 10:19
Medlem
robomans avatar
För fyra år sedan köpte jag en pocket som jag trodde var hela Mörkrets hjärta. Den var drygt 120 sidor lång. Nu har jag insett att det måste vara en förkortad version.
I alla fall har jag försökt läsa den här tre gånger. Först kom jag kanske 15 sidor, andra gången 25 sidor och till den här senaste omgången tänkte jag att jag ju inte kan misslyckas om jag bara sätter av tid varenda tunnelbanetripp. Dock kunde jag inte hålla mig från att köpa några billiga begagnade böcker härom dagen, och så var ljuset släckt för Mörkrets hjärta (höhö) den här gången också. Jag tror det blev någonstans runt 35 sidor den här gången, så trenden håller i sig. Den fångar mig inte ett dugg.

Är Mörkrets hjärta otroligt tungrodd eller är det bara jag som, ja jag vet inte, blivit plötsligt oduglig på att läsa?
Citera
2011-08-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Är Mörkrets hjärta otroligt tungrodd eller är det bara jag som, ja jag vet inte, blivit plötsligt oduglig på att läsa?

Jag minns min ungdom då jag flera gånger försökte mig på denna bok. Jag upplevde den som väldigt svår att ta sig igenom. Kom nog aldrig längre än vad du har gjort.
Har under mina år påbörjat flera böcker av JC men aldrig avslutat någon av dem. Även om hans texter inte är så svåra i sig är de svåra att komma in i så att man blir delaktig i berättelsen.
Citera
2011-08-29, 16:22
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomboy85
Jaha.

The Collected Works of Joseph Conrad: The Medallion Edition, 8450 s., ISBN 0415134854. 32462 kr på Adlibris, $5460 på Amazon.com.

http://www.amazon.com/Collected-Works-Joseph-Conrad-Medallion/dp/0415134854/

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0415134854

Om man byter format på samma bok= http://www.amazon.com/works-Joseph-Conrad/dp/1177084937/ref=tmm_pap_title_0 22,78 Dollars

Dock så står det att denna bok endast är på 368s ( det tåls kanske att kollas upp närmare ), så det kan ju handla om en förkortning.

Tillagt. Nej, det kan inte stämma. Över 8 000s för 22,78 Dollars är givetvis felaktigt.
Senast redigerad av litteraturfantast 2011-08-29 kl. 16:30.
Citera
2011-08-29, 18:53
Medlem
Citat:
Jag tycker den är en av de mest lättlästa och flytande böcker jag läst. Tycker Conrad har en förmåga att skapa atmosfär så att man plötsligt, utan att riktigt veta hur det gick till, verkligen är där och delaktig..

Boken är ju inte lång heller så varför skulle någon publicera en förkortad version? Runt 150 sidor pocket låter som den ursprungliga versionen.
Citera
2011-08-29, 19:23
Medlem
Moffegrevs avatar
Jävla skön bump på en 7 år gammal tråd som jag startade som nyfiken gymnasist. Kommer ihåg boken, och fascinerades av dess enkla språk, inte helt olik condid.

Blir till att läsa om den nu.
Citera
2011-08-29, 20:04
Medlem
Citat:
För fyra år sedan köpte jag en pocket som jag trodde var hela Mörkrets hjärta. Den var drygt 120 sidor lång. Nu har jag insett att det måste vara en förkortad version.
I alla fall har jag försökt läsa den här tre gånger. Först kom jag kanske 15 sidor, andra gången 25 sidor och till den här senaste omgången tänkte jag att jag ju inte kan misslyckas om jag bara sätter av tid varenda tunnelbanetripp. Dock kunde jag inte hålla mig från att köpa några billiga begagnade böcker härom dagen, och så var ljuset släckt för Mörkrets hjärta (höhö) den här gången också. Jag tror det blev någonstans runt 35 sidor den här gången, så trenden håller i sig. Den fångar mig inte ett dugg.

Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Jag minns min ungdom då jag flera gånger försökte mig på denna bok. Jag upplevde den som väldigt svår att ta sig igenom. Kom nog aldrig längre än vad du har gjort.
Har under mina år påbörjat flera böcker av JC men aldrig avslutat någon av dem. Även om hans texter inte är så svåra i sig är de svåra att komma in i så att man blir delaktig i berättelsen.
Jag förvånas över detta. Vad var det ni tyckte var så tråkigt?
Citera
2011-08-29, 20:42
Medlem
jimmyfingerss avatar
Till er som tycker om Mörkrets hjärta vill jag rekommendera Olof Lagercrantz bok om denna. Han var en Conrad-kännare i högsta grad, och boken är en intressant läsning.
Citera
2011-08-29, 20:50
Medlem
litteraturfantasts avatar
lifswiljan

Själv upplevde jag också att boken verkade svår, men då gav jag den bara kanske 5 sidor Ska nog ta tag i den så småningom.
Citera
2011-08-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifswiljan
Jag förvånas över detta. Vad var det ni tyckte var så tråkigt?

Svårt att säga. Det var så länge sedan jag försökte läsa Mörkrets hjärta. Jag tycker att de teman som JC tar upp i sitt författarskap är viktiga och intressanta varför jag försökt läsa honom flera gånger, men själva texterna engagerar mig inte när jag sitter där med boken.
Citera
2011-09-12, 20:51
Medlem
Jag har läst Mörkrets hjärta och Pionjärerna. Bra samhällskritik och vackert språk. Perfekt prosa!
Citera
2011-09-12, 21:00
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Inte speciellt. Så vitt jag vet är engelska originalet endast 110 sidor lång. Det är alltså en väldigt kort bok jämfort med de flesta.

Jag ska inte säga att den är lättläst, även om jag själv tyckte det, för jag hade själv en udda upplevelse i att jag aldrig orkade läsa igenom hela Franz Kafkas Processen, trots att den inte heller är en speciellt lång bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in