2008-07-18, 18:51
Medlem
jocke_as avatar
Tackar för kuriosan Eremiten

Broder, jag har inte provat Conrad på svenska. För mig känns hans stil för genuin för att inte läsa på orginalspråk. Vore intressant om någon som läst både orginal och översättningar kunde ge en kommentar.
Citera
2008-07-18, 22:24
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broder.
håller på att beta av Conrads verk, har hittils läst. Anarkisten, Äventyret och Mörkrets hjärta, alla på svenska. är det stor skillnad på de översatta verken och orginal språket? sorry om det är lite OT
Avgör själv. Här är början av Almayer's Folly (Almayers dårskap):

Citat:

"KASPAR! Makan!”

The well-known shrill voice startled Almayer from his dream of splendid future into the unpleasant realities of the present hour. An unpleasant voice too. He had heard it for many years, and with every year he liked it less. No matter; there would be an end to all this soon.

He shuffled uneasily, but took no further notice of the call. Leaning with both his elbows on the balustrade of the veranda, he went on looking fixedly at the great river that flowed—indifferent and hurried—before his eyes. He liked to look at it about the time of sunset; perhaps because at that time the sinking sun would spread a glowing gold tinge on the waters of the Pantai, and Almayer’s thoughts were often busy with gold; gold he had failed to secure; gold the others had secured—dishonestly, of course—or gold he meant to secure yet, through his own honest exertions, for himself and Nina. He absorbed himself in his dream of wealth and power away from this coast where he had dwelt for so many years, forgetting the bitterness of toil and strife in the vision of a great and splendid reward. They would live in Europe, he and his daughter. They would be rich and respected. Nobody would think of her mixed blood in the presence of her great beauty and of his immense wealth. Witnessing her triumphs he would grow young again, he would forget the twenty-five years of heart-breaking struggle on this coast where he felt like a prisoner. All this was nearly within his reach. Let only Dain return! And return soon he must—in his own interest, for his own share. He was now more than a week late! Perhaps he would return tonight.

Such were Almayer’s thoughts as, standing on the veranda of his new but already decaying house—that last failure of his life—he looked on the broad river. There was no tinge of gold on it this evening, for it had been swollen by the rains, and rolled an angry and muddy flood under his inattentive eyes, carrying small drift-wood and big dead logs, and whole uprooted trees with branches and foliage, amongst which the water swirled and roared angrily.
Citat:

– KASPAR! makan!

Den välkända, gälla rösten ryckte upp Almayer ur hans gyllne framtidsdrömmar och återförde honom till nuets obehagliga verklighet. En gräsligt obehaglig röst var det också. Han hade lyssnat till den nu i många år, och för varje år tyckte han mindre och mindre om den. Men strunt i det, nu skulle det i alla fall snart bli slut på alltsammans.

Han skruvade sig lite besvärat, där han stod, men tog för övrigt ingen notis om ropet. Med armbågarna stödda mot verandaräcket fortfor han att stirra ut över den breda floden, som snabb och opersonlig brusade förbi hans ögon därnere. Han tyckte om att betrakta den så här i solnedgången – kanske mest för att den sjunkande solen vid denna timme brukade sprida ett klart gyllenskimmer över Pantai's vågor och Almayer's tankar så ofta sysslade med guld: guld som han inte hade lyckats erövra, guld som andra människor, givetvis på ohederligt sätt, hade lyckats roffa åt sig, eller guld som han fortfarande drömde om att själv kunna förtjäna på hederligt sätt – guld åt honom själv och lilla Nina. Han försjönk på nytt i sina drömmar om rikedom och makt, långt borta från denna kust där han så många år hade vistats, och glömde i den strålande visionen av den belöning som väntade honom allt det slit och släp och all den bitterhet som låg bakom honom. De skulle bosätta sig i Europa, han och hans dotter. De skulle omgivas av rikedom och högaktning. Inför hennes skönhet och hans enorma förmögenhet skulle ingen mer tänka på att hon var av blandat blod. Att få bevittna hennes framgång skulle göra honom ung på nytt och han skulle glömma bort de tjugofem åren av nedbrytande arbete och strävan på denna främmande kust, där han kände sig som en fånge. Allt detta hade han nu nästan inom räckhåll. När Dain bara kom tillbaka! Och det måste han ju göra mycket snart – i sitt eget intresse, för att få sin andel av bytet. Han var redan en hel vecka försenad! Kanske skulle han återvända redan i kväll.

Detta var de tankar som sysselsatte Almayer, där han stod på verandan till sitt nya, men redan en smula förfallna hus – det sista misstaget i hans liv – och såg ut över den breda floden. Men i kväll låg det inget guldskimmer över vattnet. Floden var uppsvälld av de senaste dagarnas våldsamma regn och rullade sina vreda och slamgula vågor förbi hans likgiltiga ögon, förande med sig all sköns spillror och drivved, döda stockar och hela träd som ryckts upp med roten och i vars grenverk vattnet våldsamt forsade och virvlade med ett ondskefullt brusande ljud.
(Översatt av Greta Åkerhielm.)
Citera
2008-07-26, 19:57
Medlem
Broder.s avatar
det är ju skillnad, men det funkar på svenska också.
tack för att du tog dig besväret btw
Citera
2009-01-16, 12:21
Medlem
jocke_as avatar
Joseph Conrad

Jag är lite inne på hans böcker nu, är halvvägs genom The Nigger of the Narcissus. Jag började med Heart of Darkness. Vad kan ni rekommendera att jag fortsätter med sedan?

Vore även intresserad av en biografi. Vilken bör jag läsa om jag framförallt vill lära känna personen och helst undvika för mycket kritik av verken och liknande?

Förövrigt tycker jag att han förtjänar en allmän tråd för diskussion, jag har inte upptäckt många författare som skrivit så mästerligt som honom.
Citera
2009-01-16, 13:46
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke_a
Jag är lite inne på hans böcker nu, är halvvägs genom The Nigger of the Narcissus. Jag började med Heart of Darkness. Vad kan ni rekommendera att jag fortsätter med sedan?

Vore även intresserad av en biografi. Vilken bör jag läsa om jag framförallt vill lära känna personen och helst undvika för mycket kritik av verken och liknande?

Förövrigt tycker jag att han förtjänar en allmän tråd för diskussion, jag har inte upptäckt många författare som skrivit så mästerligt som honom.

En av mina favoriter.

Spelar väl ingen roll vilka du läser sedan, själv läste jag dessa:
Finns fler läsvärda böcker som Amy Foster osv.

Nostromo

http://en.wikipedia.org/wiki/Nostromo

Lord Jim

http://en.wikipedia.org/wiki/Lord_Jim

Lite andra trådar:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=245675

https://www.flashback.org/showthread.php?t=107735
Citera
2009-01-16, 15:33
Medlem
Japp, Lord Jim rekommenderas.
Citera
2009-09-16, 17:47
Medlem
Pinkkings avatar
bumpar tråden då jag inte hittar rätt information i tråden.

Jag har läst klart "Mörkrets hjärta" och tycker egentligen inte den var så bra som alla säger. Jag har även fått i uppgift av lärare att göra en redovisning på boken.
Jag skulle vilja få hjälp med ett par saker då jag tycker boken var väldigt svår att förstå!

Boken är ju skriven under tiden, realism/naturalism. Vilka "citat" i boken tycker ni man tydligt ser påverkan av detta? Är boken både ock eller?

Som jag förstår det så var Conrad mycket besatt i att berätta av vad han lärt av livet till sjöss?
Men vad tyckte publiken? Han bosatte ju sig i England men vad tyckte folket om hans böcker osv?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!
Citera
2009-09-19, 15:22
Medlem
Pinkkings avatar
ingen som kan hjälpa mig?!
Citera
2009-09-19, 15:32
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkking
ingen som kan hjälpa mig?!
Kolla i skoluppgiftstråden.
Citera
2010-06-17, 01:19
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Kan bara instämma med föregående, bortsett från påståendet att det skulle vara en bra idé att kombinera läsningen med Lindqvists väldigt tendentiösa Utrota varenda jävel. Förvisso kan det vara intressant att jämföra Lindqvists syn på Conrad som kritiker av kolonialismen med Chinua Achebes anklagelser mot densamme för att vara rasist, men det är väl lite överkurs.

På vilket sätt och var kritiserar Achebe Conrad för att vara rasist? Läste precis Utrota varenda jävel av Lindqvist som var fantastisk och ditt inlägg ang Achebe förvånade mig. Då jag fick bilden av att alla intellektuella borde fått samma uppfattning om Conrad och hans budskap.
Citera
2010-06-18, 15:32
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
På vilket sätt och var kritiserar Achebe Conrad för att vara rasist? Läste precis Utrota varenda jävel av Lindqvist som var fantastisk och ditt inlägg ang Achebe förvånade mig. Då jag fick bilden av att alla intellektuella borde fått samma uppfattning om Conrad och hans budskap.

Jag hittade nyss info om det jag efterfrågade. http://en.wikipedia.org/wiki/Image_of_Africa
För de som är intresserade, väldigt intressant inlägg av Achebe. Dock i stor kontrast till Lindqvist bild av Conrad och hans verk. Personligen väljer jag att gå mer på Lindqvists linje, även om Achebe har en poäng i det han säger. Jag tror att hans bild av Conrads verk är mer en oror och ögonöppnare för hur vissa skulle kunna tolka Conrad tyvärr.
Citera
2010-06-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabelmakaren
Boken är långsam men, enligt mig, bättre än filmen och då gillade jag filmen väldigt mycket. Definitivt värd att läsa.

Värt att notera är att i Redux så lägger Coppola till extra från boken.
Jag tycker att minnena om filmen gjorde boken ännu mer fascinerande OCH vice versa.
Coppola har verkligen lyckats överföra fasorna och absurditeterna i boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in