2004-02-04, 20:22
Medlem
Moffegrevs avatar
I mörkrets hjärta. Är det någon som har läst den, och isf är den läsvärd?
Citera
2004-02-04, 20:51
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Den är mycket mycket läsvärd, ett mästerverk. LÄS DEN!
Tycker du om den så skall du sedan läsa
Almayers dårskap
Lord Jim
Negern på Narcissus
Nostromo.
När du har läst dem, skall du läsa ALLA hans övriga romaner och noveller. Joseph Conrad var en mästare på att skriva.
Citera
2004-02-04, 21:04
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Den är mycket mycket läsvärd, ett mästerverk. LÄS DEN!
Tycker du om den så skall du sedan läsa
Almayers dårskap
Lord Jim
Negern på Narcissus
Nostromo.
När du har läst dem, skall du läsa ALLA hans övriga romaner och noveller. Joseph Conrad var en mästare på att skriva.

Okok, du verkar kunna dina grejer, så jag skall ta och mala igenom den. Sitter och pluggar litteraturhistoria just nu, och fick höra om den där, och det verkar som om den är en av de mer "läsbara" som omnämns inom modernismen.
Citera
2004-02-04, 21:26
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:

Jättebra! Precis som Eremiten skriver har Conrad givit ut mycket annat bra också. Har ännu inte blivit besviken på någonting som jag läst av honom.

Intressant kuriosa: Coppolas Apocalypse Now är löst baserad på Mörkrets Hjärta.
Citera
2004-02-05, 17:14
Medlem
Moffegrevs avatar
Lånade hem boken, och upptäckte till min förvåning att den bara var 158 sidor lång, och väldigt lättläst (vilket jag inte hade förväntat).
Boken jag har trycktes 1992 på Tidens förlag och översattes av Margaretha Odelberg. Min fråga är nu; Är det en förkortad version jag har?
Citera
2004-02-05, 18:06
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Lånade hem boken, och upptäckte till min förvåning att den bara var 158 sidor lång, och väldigt lättläst (vilket jag inte hade förväntat).
Boken jag har trycktes 1992 på Tidens förlag och översattes av Margaretha Odelberg. Min fråga är nu; Är det en förkortad version jag har?
Nej. Det är en kort roman eller en lång novell (i England betraktas den som en ”short story”).
Citera
2004-02-08, 13:45
Medlem
Moffegrevs avatar
Sådär, nu har man läst ut boken. En helt klart annorlunda bok. Något som störde mig lite i början var den konstiga språket. Meningarna var lite skumt uppbyggda.
Dock så var den bra i helhet.
Citera
2005-09-09, 20:22
Medlem
Shuyins avatar
Mörkrets hjärta av Joseph Conrad.

Ja, nu har jag tänkt att läsa denna bok. Är det något att rekommendera? Övriga kommentarer är mer än välkommna!
Citera
2005-09-11, 00:17
Medlem
Oidipuss avatar
Ja! Tempot i boken är lågt, men oj vad man känner; det är suggestivt så in i helvete. Tyvärr så rullade filmen Apocalypse NOW i min hjärna hela tiden, och man satt och jämförde. Bra film också...
Citera
2005-09-12, 10:31
Medlem
Fabelmakarens avatar
Boken är långsam men, enligt mig, bättre än filmen och då gillade jag filmen väldigt mycket. Definitivt värd att läsa.
Citera
2005-09-12, 11:28
Medlem
mohnomishes avatar
Inte för inte räknas den som en klassiker. Läs sen gärna Sven Lindqvists Utrota varenda jävel också, för att sätta in Conrads roman i större sammanhang.
Citera
2005-09-12, 11:38
Medlem
Cohibas avatar
Mörkrets hjärta borde vara tvångsläsning för alla andefattiga underhållningsförfattare, som tror att det måste hända något på varje sida för att spänningen ska upprätthållas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in