• 1
  • 2
2009-12-14, 12:10
Bannlyst
Tjena!

jag har gått på en ADHD Utredning i snart 8 månader och fick medicin förra veckan som heter Concerta 18mg.

Har tagit den sen i Onsdags och känner mig fucked up...
klarar inte av att se folk i ögonen eller sitta i sällskap blir as obekväm och
stressad.

Jag trodde det skulle bli bättre med Concertan men fan heller det blev ju mycke värre, blir helt förstörd i sällskap nu...

önskar att jag en dag kan sitta och umgås med vänner / familj utan att bli hyper nervös / obekväm eller behöver vara stupfull / påtänd....

Har jag fel medicinering?

Borde jag ha starkare mg?

Är Ritalin bättre?
Senast redigerad av Ritalina 2009-12-14 kl. 12:34. Anledning: Fel Kategori!
Citera
2009-12-14, 15:34
Medlem
mishimas avatar
Skvaller -> Medicin och hälsa

/mod
Citera
2009-12-14, 18:43
Medlem
RonaldReagans avatar
Om du har fel medicinering är för tidigt att säga.

Nej, du borde inte ha en högre dos. Start low go slow.

Ritalin innehåller samma verksamma substans vad jag vet.

Ta concerta och avvakta ett tag till. Fungerar det inte för dig så får du ju ta kontakt med läkaren.

Visar det sig att Concerta inte fungerar för dig så kan Strattera vara ett alternativ.
Citera
2009-12-15, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldReagan
Om du har fel medicinering är för tidigt att säga.

Nej, du borde inte ha en högre dos. Start low go slow.

Ritalin innehåller samma verksamma substans vad jag vet.

Ta concerta och avvakta ett tag till. Fungerar det inte för dig så får du ju ta kontakt med läkaren.

Visar det sig att Concerta inte fungerar för dig så kan Strattera vara ett alternativ.

hej, ja okey ja kan ju köra på i några dagar, å se om det blir bättre.
men e så jävla irreterad på både min tjej och mitt barn... så jag kokar!
ska ringa läkaren imorgon å se vad dom säger..
thz
Citera
2009-12-15, 00:32
Medlem
purezones avatar
Det kan vara jobbigt i dagar, veckor, månder innan man hittat rätt dos och medicin.
Vanligast är väll 1-2 veckor med ångest osv.
Concerta och ritalin, det är typ som att säga "ipren och panodil". Fungerar nästan likadant och fungerar olika bra på olika människor.

Själv slutade jag med concerta efter 2-3 mån för att mitt humör gick upp och ner var 5e min och lite andra saker.
Testat ritalin nu ett tag och tycker det är mycket bättre, inte hittat min dos än men men bara att stå ut!

Finns flera andra mediciner att prova också!
Citera
2009-12-15, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av purezone
Det kan vara jobbigt i dagar, veckor, månder innan man hittat rätt dos och medicin.
Vanligast är väll 1-2 veckor med ångest osv.
Concerta och ritalin, det är typ som att säga "ipren och panodil". Fungerar nästan likadant och fungerar olika bra på olika människor.

Själv slutade jag med concerta efter 2-3 mån för att mitt humör gick upp och ner var 5e min och lite andra saker.
Testat ritalin nu ett tag och tycker det är mycket bättre, inte hittat min dos än men men bara att stå ut!

Finns flera andra mediciner att prova också!

okey, så de kan va jobbigt i början då asså? ja blir ju fett aggresiv för ingenting... börjar få tankar i huvet av att ja ska dra ut å slå på första bäste.. men de hjälper ju ingenting så funderar på Ritalin hör att man klarar det mer sosiala typ prata me folk vänner osv...
Citera
2009-12-15, 15:00
Medlem
Jag har provat Ritalin.

Ritalintabletten lade jag i ett glas med vatten som jag sedan drack. Kände mig lite smått speedad, fick dricka vatten hela tiden varpå jag fick pissa som en racehäst. Åt inget heller.

Kan ju tillägga att jag inte lider av ADHD så det är väl inte så relevant.
Citera
2009-12-15, 15:36
Bannlyst
läste precis om Concerta där det står att man visar positivt på Anabola Steroider på pisseprov...?

nån som vet vad det beror på?
finns det nåt "bola-liknande" medel i Concertan??
Citera
2009-12-16, 18:49
Medlem
purezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritalina
okey, så de kan va jobbigt i början då asså? ja blir ju fett aggresiv för ingenting... börjar få tankar i huvet av att ja ska dra ut å slå på första bäste.. men de hjälper ju ingenting så funderar på Ritalin hör att man klarar det mer sosiala typ prata me folk vänner osv...

Samma för mig typ. Jag fick pröva olika doser osv innan jag fick byta.
tex 18 sen 36 sen 27 +18 på kvällen osv.

Ang "anabolan" så är de tydligen så att man inte får tävla med detta i kroppen för att de räknas som ett fusk mot dem andra som inte använder de.

Själv tränar jag mycke snabbare och hådare med denna medicin =) skit fint!!
Citera
2009-12-20, 13:05
Bannlyst
hur länge går man på Concerta, Ritalin osv.. är det bara ett tag tills kroppen lugnar ner sig eller är det for life?

snacka me min psykolog häromdan å han sa att man absolut inte fick dricka alkohol under tiden man tar Concerta, men hur länge ska man ta det då?

står även att man inte får köra bil, hantera motor fordon heller....

vafan ska man inte få köra bil/mc mer? eller dricka alkohol?
Citera
2009-12-20, 19:47
Medlem
Guybrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritalina
hur länge går man på Concerta, Ritalin osv.. är det bara ett tag tills kroppen lugnar ner sig eller är det for life?

snacka me min psykolog häromdan å han sa att man absolut inte fick dricka alkohol under tiden man tar Concerta, men hur länge ska man ta det då?

står även att man inte får köra bil, hantera motor fordon heller....

vafan ska man inte få köra bil/mc mer? eller dricka alkohol?

Medicinen ska ju göra att man blir mer skärpt, så varför man inte skulle få köra bil låter ju helt klart konstigt. Jag har iaf inte fått några varningar av min läkare om att köra bil, och jag går också på concerta.

Pratade dessutom med läkaren om att ta medicinen när man dricker alkohol, först så sa de att jag skulle undvika ta tabletten på morgonen om jag visste att jag skulle dricka senare. På ett senare möte sa de att det var bättre att jag åt medicinen kontinuerligt, så det är nog som de flesta mediciner, det är inte bra att blanda med alkohol, men oftast inte direkt skadligt.
Citera
2009-12-20, 20:01
Bannlyst
Okey, hur länge har du ätit sån medicin då?
och vet du hur länge man äter sån medicin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in