2007-08-12, 02:38
Medlem
llduces avatar
De har hänt en del gånger att mormoner kommer och vill diskutera sin religiösa mission under långa tågresor, de är alltid klädda precis som du säger. De brukar vara artiga men rätt vaga med vad de vill framföra. De är svårt att få dem att lägga av med sin propaganda när man är fast på ett tåg och inte kan gå någonstans. Jag föreslår att du har med dig någon strategiskt utvald bok att ta upp och läsa ur för att de ska förstå att du inte är intresserad av deras skitsnack. Mein kampf eller kanske koranen borde duga rätt bra till syftet.
Citera
2007-08-12, 02:43
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llduce
De har hänt en del gånger att mormoner kommer och vill diskutera sin religiösa mission under långa tågresor, de är alltid klädda precis som du säger. De brukar vara artiga men rätt vaga med vad de vill framföra. De är svårt att få dem att lägga av med sin propaganda när man är fast på ett tåg och inte kan gå någonstans. Jag föreslår att du har med dig någon strategiskt utvald bok att ta upp och läsa ur för att de ska förstå att du inte är intresserad av deras skitsnack. Mein kampf eller kanske koranen borde duga rätt bra till syftet.

Nästa gång ska jag förklara skillnaden mellan de två tankesätten indoktrinering och kritiskt tänkande och försöka förklara för dem att även dem är hjärntvättade. När jag tänker efter hatar jag dem inte. Jag tycker synd om dem stackars jävlarna.

Dessutom skulle man enbart för att jävlas påstå att kristikyrka är frimurarnas sätt att få mer makt över människor. Killen som grundade tros systemet (joseph adams om mitt minne inte sviker mig) var ju frimurare.
Citera
2007-08-12, 03:02
Medlem
llduces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Nästa gång ska jag förklara skillnaden mellan de två tankesätten indoktrinering och kritiskt tänkande och försöka förklara för dem att även dem är hjärntvättade. När jag tänker efter hatar jag dem inte. Jag tycker synd om dem stackars jävlarna.

Dessutom skulle man enbart för att jävlas påstå att kristikyrka är frimurarnas sätt att få mer makt över människor. Killen som grundade tros systemet (joseph adams om mitt minne inte sviker mig) var ju frimurare.

Dom har med största sannolikhet gått otaliga kurser för att göras immuna till kritik men jag hoppas att du försöker. Deras påträngande beteende är irreterande. De bör utsättas för sin egna metoder.
Citera
2007-09-16, 09:16
Medlem
joppes avatar
Sök hjälp om du känner dig så osäker och är rädd för att bli manilpulerad.

Mormonmissionärer är bra på att prata med folk. Jeg var mormon i min ungdom och det missionärer kör är knappast manipulation. De är trevliga och intresserade i vad folk tänker om religion. De har hittat en tro de gillar och blir glada av och vill självklart dela med sig av den glädje till andra. Det samma gäller Jehovas vittnen och andra som tar kristendommen seriøst och följer den del av kristendommen där man uppmanas att sprida sin tro. Att folk i dagens samhälle inte talar med andra och är innestängda och slutna, är ju knappast något de som bryter normen ska straffas för.

Nu är jag inte längra mormon och tror inte på något av det de tror på. Men det är "vanliga" människor och inte manipulerande maskiner som går runt. Om du inte är intresserad så ska du bara berätta det, så slipper du att se dem igen.

Men frågan är om problemet med din osäkerhet ligger hos några frännande mormoner eller hos dig själv.
Citera
2007-09-16, 10:42
Medlem
Titus pollos avatar
Alla religioner, men framförallt sekter, spelar på det känslomässiga (det är liksom grejen). Många människor styrs av sina känslor, de värderar känslan högre än förnuftet. Detta vet sekter. Får man bara grepp om offrets känslor, vilka rädslor och förhoppningar hon har, så har man "halva inne".
De vet att om de lyckas framkalla en känsla i dessa tider då vi i viss mån är känslomässigt nedkylda och jagar kickar, så ger det en upptinande effekt. Det "nya" som man känner tas som sanning eftersom det är nytt.
De flesta människor vill inte vara ensamma, de är livrädda för det. De söker bekräftelse från sin omgivning och ger den därmed makten att styra en dit den vill. Det är därför bl.a. sektpropaganda fungerar.

Här är en länk till en avhoppare och hans förklaring till varför han hoppade av mormonkyrkan.
http://mormon.lege.net/lamna/
Citera
2007-09-16, 10:54
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Alla religioner, men framförallt sekter, spelar på det känslomässiga (det är liksom grejen). Många människor styrs av sina känslor, de värderar känslan högre än förnuftet. Detta vet sekter. Får man bara grepp om offrets känslor, vilka rädslor och förhoppningar hon har, så har man "halva inne".
De vet att om de lyckas framkalla en känsla i dessa tider då vi i viss mån är känslomässigt nedkylda och jagar kickar, så ger det en upptinande effekt. Det "nya" som man känner tas som sanning eftersom det är nytt.
De flesta människor vill inte vara ensamma, de är livrädda för det. De söker bekräftelse från sin omgivning och ger den därmed makten att styra en dit den vill. Det är därför bl.a. sektpropaganda fungerar.

Här är en länk till en avhoppare och hans förklaring till varför han hoppade av mormonkyrkan.
http://mormon.lege.net/lamna/

Mormoner är allt för stora för att kunna defineras som en sekt. Men annars är den psykologi du nämner vanlig inom religiöst förkunnande.

Mod. I övrigt bör man passa sig för Leif Erlingssom som har skrivit hemsidan. En bitter man som har byggt hela sitt liv upp på en religion han nu inte längre tror på. En fanatiker som har bytt sin fanatiska tro ut mot fanatisk hat. Har haft många och långa diskussioner med mannen
Citera
2007-09-16, 11:19
Medlem
Titus pollos avatar
Det jag läst på nätet av Leif E. tolkar jag inte som hat. Att kritisera någonting, särskilt när man varit involverad i det man kritiserar, måste inte alltid tolkas som hat. Det har gått mycket inflation i ordet hat nu för tiden tycker jag. Det är ett alltför enkelt knep att använda.

Men, om du har diskuterat med honom, vilket jag inte har, så kanske du har sett andra sidor av honom än det han visar på nätet (personligen tycker jag han bygger upp sin argumentation väl med källhänvisningar som förklarar hans bevekelsegrunder)

Jag håller inte med om att antalet utövare är en definition av en sekt. Jag anser att det är deras regler och förordningar mera som ger en bättre bild av en sekt.
Citera
2007-09-17, 09:09
Medlem
trents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan

Jag vart så jävla irriterad på mig själv helt plötsligt. Hur kunde jag bli indragen i nått sånt här? Kände mig manipulerad av deras passiv-aggresiva värvningsteknik. Efter lite analys kom jag fram till att jag skulle stänga av telefonen i två veckor och inte ha nåt med dem att göra. Men tänk om jag hade kommit till det där mötet. Hadde dem dragit in mig i den där skiten då? Säkerligen.

Dem ville utnyttja min svaghet och nyfiken för att försöka indoktrinera mig i sin skit filosofi.

Har någon annan varit med om något liknande? Jag har inget problem med kristna men mormonerna har jag bestämt mig för att hata från och med nu. Och till er som tror att ni skulle bara gå därifrån i ett sånt sammanhang, så kan jag lova att dem skulle manipulera er också. Dem är så jävla bra på det så att det inte är sant. Från och med nu är det kritiskt tänkande för min del.

Kände att jag ville skriva av mig men kom på nu att jag måste ha en frågeställning. Tycker ni att det är rätt att dem försöker utnyttja svaga människor på detta sättet? Och vad kan vi göra för att stoppa det? Har nån haft liknande erfarenheter?

Vad gnäller du för? Dom frågade om du var intresserad och du svarade ja.

"Åh, jag känner mig så utnyttjad, Härom dagen frågade expediten på Dressman om jag behövde köpa kasonger och jag sa ja och blev nästan indoktrinerad att köpa."
Citera
2007-09-17, 09:33
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trent
Vad gnäller du för? Dom frågade om du var intresserad och du svarade ja.

"Åh, jag känner mig så utnyttjad, Härom dagen frågade expediten på Dressman om jag behövde köpa kasonger och jag sa ja och blev nästan indoktrinerad att köpa."

Håller till stora delar med här.

Vill man bli "indragen i något sånt här" så blir man det - så enkelt är det faktiskt.

Mormoner och andra religiösa organisationer försöker inte manipulera folk i ordets rätta bemärkelse. Ofta spinner de bara vidare på svaren folk ger när de ställer frågor. Det är en smart taktik, men som är väldigt lätt att särskåda.

Det man bör göra är helt enkelt att redan från början visa vem det är som bestämmer genom att vänligt men bestämt avböja inbjudan till samtal. Om de inte ger sig får man ta till andra metoder och rätt och slätt be dem dra dit pepparn växer.
Citera
2007-09-17, 10:37
Bannlyst
Jag har förvisso aldrig träffat på Mormonerna, men jag har stött på Jehovas Vittnen flera gånger. De har ofta på sig kostym och är ytterst vänliga. Ibland delar de ut någon pamflett. När jag var lite yngre tyckte jag det var roligt att provocera dem, men till slut kom jag fram till att bara ta emot deras informationsblad, fråga när de höll sina gudstjänster och säga adjö. Nuförtiden kan jag tycka att det är ganska intressant att fråga ut dem om vad de tror på. Hade jag varit du hade jag definitivt inte betraktat mig som manipulerad, utan att två vänliga män från en sekt ville ha ett möte. Med största sannolikhet hade jag gått till mötet och lyssnat på dem. Var jag sen inte intresserad hade jag helt enkelt struntat i dem.
Citera
2007-11-04, 10:24
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Det jag läst på nätet av Leif E. tolkar jag inte som hat. Att kritisera någonting, särskilt när man varit involverad i det man kritiserar, måste inte alltid tolkas som hat. Det har gått mycket inflation i ordet hat nu för tiden tycker jag. Det är ett alltför enkelt knep att använda.

Men, om du har diskuterat med honom, vilket jag inte har, så kanske du har sett andra sidor av honom än det han visar på nätet (personligen tycker jag han bygger upp sin argumentation väl med källhänvisningar som förklarar hans bevekelsegrunder)

Jag håller inte med om att antalet utövare är en definition av en sekt. Jag anser att det är deras regler och förordningar mera som ger en bättre bild av en sekt.

Leif E är besatt på att kritisera mormoner. Att hitta källor man kan hänvisa till, är ingen konst. Alla kan hitta källor som bevisar vad som helst. Att Leif E. och är besatt av konspirationsteorier och inte är klyftig nok till att skillja verklighet från fantasi, gör det inte bättre.

Du får definera sekt som du vill. Alla har ju sina egna definitioner av allt nu för tiden. Jag hänvisar bara till den religionsvetenskapliga definitionen av sekt.
Citera
2008-04-24, 23:47
Medlem
mega_techs avatar
Mormoner i skolan

Vi ska ha mormoner på besök i skolan imorgon kl 13:20. Vad jag har lärt mig så är dom en sekt. Och vi ska ha missonärer från USA.
min lärare bad oss att läsa på och det har jag gjort nu också, men jag skulle vilja ha tips och information som kan ställa dom mot väggen, för att se hur dom ser på saker (är inte så stort fan av sekter). Så om ni har något bra så skulle jag vara tacksam.

Och kom inte med moral nu är dom är människor och bla bla det vet jag. Men vill se hur dom svara på vissa saker som kan ställa dom mot väggen. Vill ge dom svåra tider nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in