2007-01-29, 20:21
Bannlyst
Som jag förstått det så har de inte sönderfallit i mindre sekter utan de som inte anpassat sig har blivit utkastade och jagade från stan (salt lake city). En av dessa sekter skall t ex bo vid en rastplats ute i öknen där de ställt upp ett antal husvagnar.

Jag tror jag har åkt förbi den staden du menar,om den ligger nära gränsen
mot Nevada.Allt såg väldigt nytt ut och kvinnorna såg ut som HUSET
PÅ LILLA PRÄRIEN.
Citera
2007-01-29, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolomaios
Gift dig med en Calvinist

Okej pressentera mej för en då
Citera
2007-02-11, 08:13
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Det finns en bittorrent-film som heter: "The God Makers".

Ladda ner den, den besvarar alla dina frågor. Vad jag minns av filmen är följande:

Gud lever på en planet och har två söner: Jesus & Satan. Mormon-Jesus kom någon gång till jorden och gifte sig med flera fruar och hade barn. Deras bibel är påhittad och är ett fantasifoster av Joseph Smith. Inget av det som står där går att verifiera. Religionen går ut på att gifta sig, få så många barn som möjligt för att befolka en egen planet, dvs bli gudar - därav filmnamnet the god makers.

Sekten är i högsta grad ockult och har ingenting med kristendomen att göra. Tvärtom, när sektmedlemmarna blivit fast i sekten, får de veta att kristendomen är en falsk religion. Deras tempel är inte för de levande medlemmarna, utan, som med pyramiderna, till för döda högtuppsatta mormoner.Ingen vanlig sektmedlem får komma innanför templet. Deras initiering vittnar om mormonismens rötter, dvs frimureriet med uteslutande ockulta initiationsriter. Joseph Smith var en högt uppsatt frimurare.

Ljuger du medvetet eller ar du bara okunnig?
Citera
2007-02-11, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Ljuger du medvetet eller ar du bara okunnig?
Vadå då? Vad i det hon skriver är lögn?
Citera
2007-02-11, 15:15
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Har aven hort att mormoner anser att gud har fruar som han avlar fram sjalar med och att sjalarna senare tar fysisk mansklig form. Stammer det?

According the Mormon belief, our Heavenly Father (God) is married to our Heavenly Mother and have children with her. Jesus Christ is the firstborn child between them. All humans on Earth lived in Heaven as God's spirit children and was sent to Earth to be tested. The goal for any faithful Mormon is to be worthy to return to the Heavenly Father and live with him in Heaven.

Citat:
Det finns en bittorrent-film som heter: "The God Makers". Ladda ner den, den besvarar alla dina frågor.

... and the movie "Der Ewige Juden" will answer any question we have about the Jewish people? Wouldn't it be better to refer to a more objective source to answer questions about the Mormon belief than a "documentary" made by extremist Evangelical organizations known for their hate of churches who does not conform to their beliefs, i.e. the Mormon church, the Catholic church, etc?

Citat:
Mormon-Jesus kom någon gång till jorden och gifte sig med flera fruar och hade barn.

It's a commonly accepted belief that Jesus Christ was married and that Mary Magdalene was his wife. It is not ruled out that he also had children.

Citat:
Deras bibel är påhittad och är ett fantasifoster ... Inget av det som står där går att verifiera.

Couldn't you bring the same accusation about any religious scriptures, to include the Holy Bible?

Citat:
Religionen går ut på att gifta sig, få så många barn som möjligt för att befolka en egen planet, dvs bli gudar - därav filmnamnet the god makers.

It is correct that Mormon belief states that it is possible to become a god like Heavenly Father if a person live righteously enough. Humans was created in God's image and hence should be able to reach the same level of divinity. One requirement to reach the highest level is to be married and sealed in the temple, but there is no requirement to have many children. However, having children is a blessing from God.

Citat:
Sekten är i högsta grad ockult och har ingenting med kristendomen att göra.

Your opinion.

Citat:
Tvärtom, när sektmedlemmarna blivit fast i sekten, får de veta att kristendomen är en falsk religion.

No, they don't. The Mormon Church consider itself not only to be Christian, but also the only TRUE Christian church on Earth. However, the Mormon Church do differ in beliefs from mainstream Christianity, i.e. rejecting the Nicene Creed (Trinity) among others. The Mormon Church also believe that mainstream Christianity fell into apostasy after the death of the 12 Apostles, and that the Mormon Church is the restored true church of Jesus Christ.

Citat:
Vissa i filmen blev tvångsskilda av sina respektive, då de inte ville bli/förbli mormoner. Sekten tvingade deras män/fruar att skilja sig.

BS. The Mormon Church does not force people to divorce their non-member spouse. While the Church encourage Mormons to marry within the faith, so called forced divorces does not exist. BTW, I am talking about the main Mormon Church and not some obscure break-away sect in the hills of Idaho.

Citat:
Deras tempel är inte för de levande medlemmarna, utan, som med pyramiderna, till för döda högtuppsatta mormoner.

That's funny. Did you make up that nonsense all by yourself or did somebody feed it to you? I dare you to name a single Mormon who got buried inside a Mormon temple. There is none.

The Mormon temples exists so that the members can do their sacred ordinances within its walls. The temples are, according to Mormon belief, the closest you can physically get to God on Earth.

Citat:
Ingen vanlig sektmedlem får komma innanför templet.

All Mormons are highly encouraged and expected to be come temple worthy and visit their temples as often as possible. Certain ordinances, such as the eternal marriages can only be done inside a temple.

Citat:
Ursprungligen postat av Mådolåfssån
Då kan vi väl slå ihop mormonerna med muhammedanerna! Båda är öppna för polygami!

The mainstream Mormon Church does not support polygamy and will excommunicate anyone who practice it.

Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Nja, nog för att mormoner (och jehovas vittnen) är störda, men de kommer inte nära sinnesjukdomen islam.

Anledningen till att jag anser att mormoner och jehovas inte är kristna, är att jehovas vittnen har ändrat om hela bibeln, mormoner har en helt annan syn på treenigheten (de tror inte att Fadern, Sonen och den Heliga anden är ett, utan tre olika väsen), lagt till en helt ny bok som kallas the book of mormon, och dyrkar Joseph Smith mer än Jesus. Dessutom tror jehovas vittnen att Jesus korsfästes på en påle...

Utöver detta är det en hel del annan skit som jag inte orkar lista upp just nu.

I must say that your ignorance is profound. You describe followers of beliefs which does not conform to your own as "disturbed people" and you also come with unfounded claims to support said opinion. I.e. any claim that Mormons worships Joseph Smith more than Jesus Christ is both false and malicious.
Citera
2007-02-11, 15:15
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
En annan grej är att så kallade "värdiga sista dagars heliga män" som är över 12 år kan få Guds makt och myndighet att handla i Guds namn. Vad det nu innebär vettetusan, men skulle tro att det betyder att 12+ åringar kan bli myndiga präster i samfundet.

No. Any worthy young man who reaches the age of 12 can be ordained Deacons. Deacons is the first step in becoming a priest within the Mormon Church. There is several steps to be taken before he can become a holder of the Aaronic Priesthood at the age of 16, and the Melchizedek Priesthood at the age of 18.

BTW, You cannot compare a Mormon Priest with a Priest from mainstream Christian Church. Any worthy adult male in the Mormon Church has some kind of Priesthood authority. However, the Mormon bishop is the religious leader of the local Church and hence more like the mainstream Christian Priest.

Citat:
Är väl mest på senare tid som det har blivit olagligt. I början av mormonernas historia så var polygami vanligt bland dem. Det var ju något som deras "profet" höll på med om jag inte minns fel.

OFFICIAL DECLARATION

To Whom It May Concern:

Press dispatches having been sent for political purposes, from Salt Lake City, which have been widely published, to the effect that the Utah Commission, in their recent report to the Secretary of the Interior, allege that plural marriages are still being solemnized and that forty or more such marriages have been contracted in Utah since last June or during the past year, also that in public discourses the leaders of the Church have taught, encouraged and urged the continuance of the practice of polygamy—

I, therefore, as President of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, do hereby, in the most solemn manner, declare that these charges are false. We are not teaching polygamy or plural marriage, nor permitting any person to enter into its practice, and I deny that either forty or any other number of plural marriages have during that period been solemnized in our Temples or in any other place in the Territory.

One case has been reported, in which the parties allege that the marriage was performed in the Endowment House, in Salt Lake City, in the Spring of 1889, but I have not been able to learn who performed the ceremony; whatever was done in this matter was without my knowledge. In consequence of this alleged occurrence the Endowment House was, by my instructions, taken down without delay.

Inasmuch as laws have been enacted by Congress forbidding plural marriages, which laws have been pronounced constitutional by the court of last resort, I hereby declare my intention to submit to those laws, and to use my influence with the members of the Church over which I preside to have them do likewise.

There is nothing in my teachings to the Church or in those of my associates, during the time specified, which can be reasonably construed to inculcate or encourage polygamy; and when any Elder of the Church has used language which appeared to convey any such teaching, he has been promptly reproved. And I now publicly declare that my advice to the Latter-day Saints is to refrain from contracting any marriage forbidden by the law of the land.

Wilford Woodruff
President of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.

President Lorenzo Snow offered the following:

“I move that, recognizing Wilford Woodruff as the President of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, and the only man on the earth at the present time who holds the keys of the sealing ordinances, we consider him fully authorized by virtue of his position to issue the Manifesto which has been read in our hearing, and which is dated September 24th, 1890, and that as a Church in General Conference assembled, we accept his declaration concerning plural marriages as authoritative and binding.”

The vote to sustain the foregoing motion was unanimous.
Salt Lake City, Utah, October 6, 1890.
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Antar att du syftar på Warren Jeffs, ledaren för "FLDS" (Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints)?

FLDS ska inte blandas ihop med LDS. FDLS bröt sig ur huvudsamfundet redan runt 1890, och har kört sitt eget race sedan dess. Visst bygger kanske deras grundtro på mormonismen, men som namnet antyder är de renodlade fundamentalister och fanatiker.

Deras lära kritiseras ganska hårt av andra mormon-samfund.

LDS gav ett pressmeddelande om detta när han greps: http://www.lds.org/newsroom/showrele...-23938,00.html

The problem with people like Cleopatra is that the truth is unimportant. She wants to discredit the Mormon Church and will use any method available. If it it is true or false, it does not matter, as long as it works. Most likely she belongs to a extremist "Born Again" evangelical Christian Church and wants to save your souls by discrediting the competiton.
Citera
2007-02-11, 15:17
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Vadå då? Vad i det hon skriver är lögn?

Det mesta.
Citera
2007-02-11, 16:55
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Förresten, är du mormon?

Practicing Cultural Mormon.
Citera
2007-02-11, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Practicing Cultural Mormon.
Där ser man. Inte konstigt att du påstår att Cleopatra snackar skit.

Ni tror alltså inte på att Elohim har en massa fruar som han avlar barn med?
Citera
2007-02-18, 21:54
Medlem
MatorSoluss avatar
Det är klart, som man är många religioner "bra"
Hylla mannen och underkuva kvinnan. *suck*

Eller har jag fel där Palpatine?
Citera
2007-03-16, 21:12
Medlem
MortalSins avatar
Detta kanske ses som en onödig bump med det skiter jag i.

Jag är själv uppväxt inom mormonismen, om vi nu ska kalla den så. Och jag lämnade kyrkan när jag var 16 år. Däremot så ser jag mig nu som mer eller mindre ateist.

Så jag antar att jag har ett resonabelt grepp om vad SDH (LDS) handlar om. (Även om jag inte var tillräckligt gammal för att nå dem "högsta nivåerna")

Jag blir road när jag läser de fördummar och okunnighet som finns rörande Mormonrörelsen, men vi ska inte helt förkasta alla av dem.

Det finns sektliknande attribut som man inte bör bortse från.
De främsta jag kan komma på just nu är "rekryteringen" och indoktrineringen.

Dem använder en otroligt "aggressiv" rekryerings metod. "Missionärerna" attackerar nästan de dom stöter på med inövade och psykologiska frågor.
Min favorit är: "Är du lycklig?". Klart man inte är, för att vara lycklig så måste man vara helt säker på alla sätt. Helt utan problem. Så då hävdar dom att Gud och "evangeliet" kan göra dig lycklig. Och jag antar att verkligt troende mormoner kan vara lyckliga, då dom litar helt på att Gus skall lösa alla deras problem. Men samtidigt frånsäger dom sig ansvaret för sitt eget liv, vilket jag antar vissa "svagare" personer kan gilla...

Och sen när dom har ditt nummer, då kommer du inte undan... Du inbjuds till "oskyldiga" aktiviteter, som innebandy eller grillning. Men när du väl är där så blir du "bearbetad" av medlemmarna. (Övertalar du någon att gå med så hjälper det dig att komma till himmelen, typ) Och sen är det nedförsbacke tills du står i en kall pool i miniformat för att döpas.

När det gäller indoktrineringen... Tja, när du fyller typ 6 år så börjar söndagsskolan, ungefär 2 timmar varje söndag. Tills du fyller 12, då är det "prästadömet" som gäller. Då får du viss auktoritet att handla i guds ställe (onekligen vääääldigt begränsat, men ändock). Så då är det 3 timmar ungefär varje söndag, plus ett mindre seriöst möte under veckans gång.

När du fyller 14, 16 och 18 så får du successivt nya nivåer av auktoritet. Och när du når 19-22 så är det ut på mission som gäller. Det är inte orsak som SDH är världens snabbast växande religion i världen... (Tror att det är så i alla fall...)

Jag må överdriva liiite, men i stora drag så tycker jag det stämmer.

Men i vilket fall som helst så kallar jag det samma skit som alla andra religioner, tycker inte att dom är värre i alla fall...
Citera
2007-08-12, 02:28
Medlem
MrTambourineMans avatar
Jävla mormoner

Låt mig först berätta lite bakrundsfakta till varför jag postar detta.

Jag är en person som alltid har varit rätt så osäker och samtidigt alltid funderat mycket kring religion och filosofi. Har väll letat efter något trossytem som passar mig och har därför en grundläggande nyfikenhet.

För ca 2 veckor sen när jag var ute och gick med hunden kommer några killar med rätt så formell klädsel (finbyxor och vita skjortor) fram till mig och den ena hälsar på hunden och frågar var det är för ras. Efter lite småprat förklarar dem för mig att är från USA och är med i något som heter kristi kyra.

"Är du religös på något sätt", frågar den ena.
"Nej", säger jag och får av nån anledning en klump i halsen. "Men det är klart att jag tänker mycket om sånt dära. Man är ju intreserad."
"Jaså, för du vet vi brukar prata med människor som är lite intresserade och så."

Konversationen fortsätter och resultatet är som följer: Jag som är rätt tillbakadragen hade på 15 minuter efter att ha träffat några människor gett ut mitt nummer och gått med på att träffa dem inne i stan. Jag var i extas hela kvällen. Kändes som om jag äntligen skulle träffa lite människor och som att detta var en bra grej.

Jag gjorde genast en sökning på flashback och läste ett inlägg som förklarade att Mormonernas "värvingsprocess" gick till på exakt samma sätt som det jag hade blivit utsatt för.

Jag vart så jävla irriterad på mig själv helt plötsligt. Hur kunde jag bli indragen i nått sånt här? Kände mig manipulerad av deras passiv-aggresiva värvningsteknik. Efter lite analys kom jag fram till att jag skulle stänga av telefonen i två veckor och inte ha nåt med dem att göra. Men tänk om jag hade kommit till det där mötet. Hadde dem dragit in mig i den där skiten då? Säkerligen.

Dem ville utnyttja min svaghet och nyfiken för att försöka indoktrinera mig i sin skit filosofi.

Har någon annan varit med om något liknande? Jag har inget problem med kristna men mormonerna har jag bestämt mig för att hata från och med nu. Och till er som tror att ni skulle bara gå därifrån i ett sånt sammanhang, så kan jag lova att dem skulle manipulera er också. Dem är så jävla bra på det så att det inte är sant. Från och med nu är det kritiskt tänkande för min del.

Kände att jag ville skriva av mig men kom på nu att jag måste ha en frågeställning. Tycker ni att det är rätt att dem försöker utnyttja svaga människor på detta sättet? Och vad kan vi göra för att stoppa det? Har nån haft liknande erfarenheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in