Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
matematiken som vetenskapens språk, bygger på ett antal axiom vilka är i sin tur verifierade såsom oantastliga av erfarenhet osv. 1+1=2 är ingen hypotes det är en iaktagelse(?). Ingen har idag observerat en sant oändlig process, så därför kan inte storheten oändlighet ingå i dessa axiom. Om den skulle vara en nödvändig konsekvens av vårt matematiska axiom-antagande så böjer jag mig för det oc konstaterar att universum har en oändlig historia, vilket i sig är en makalös upptäckt, tills dess är jag nyktert skeptisk till begreppet 'oändlig'. Däremot har jag inga problem med definitioner som använder sig av funktionen (för vad kan man annars kalla det) går mot oändligheten.
Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga. Jag kan köpa att du är skeptisk till oändligheten, men dina argument är lite luddiga.
Jag har hört att det finns en del logiker som förkastar induktionsbevis. Är du en av dem? Ska man tolka dig som att bara tal som har sin motsvarighet i faktiska objekt finns?
Du säger att 1+1 =2 för att vi kan iaktta detta faktum (ett äpple och ett äpple till...) Om vi då säger att x är det största heltal som beskriver ett observerbart antal i universum. Är x+1 meningslöst då?
Slutligen vill jag bara tillägga att den som påstår att det inte finns några sant oändliga processer aldrig har varit i kontakt med CSN.