Så oavsett hur mycket regler man än matar in i datorn så måste människan förr eller senare hitta en ny utgångspunkt som gör de redan datorinmatade satser vars sanninshalt är tveksam ger ett sannt/falskt utfall
Är det där exempel på en sån där oavgörbar sats ?
Skämt å sido, (retas gärna tillbaks, bli inte arg bara) matematikens axiom är ju i sig inte bevisbara, de är fundamenten som matematiken bygger på, och dom är ju erfarenheter som vi alla är överrens om, som att delen alltid är mindre än det hela osv. Det är visst iaktagelsser från vilka ingen sett undantag och därför blir matematiken verklighetsbeskrivande. Matematik är egentligen bara avancerad stränghantering, det sägs inget nytt än det som axiomen innehåller, bara på nya sätt. Tänk på en lerklump, den kan formas på olika sätt men är fortfarande samma lera. Gödel visade på bristerna i sådana system. Sen är jag tveksam till om Gödels teori verkligen säger att somliga satser är oavgörbara, men att dom inte kan bevisas INOM axiomsystemet är en följd av axiomens obevisbarhet(det uppstår en paradox), så det gäller att vara noga med att välja axiom och just därför vill jag inte ha ett axiom som säger att för varje tal x finns ett tal x+1 innan man vet att det är så. Inom mängdläran har man ju accepterat just detta axiom, och det är en hörnsten inom den, men jag är skeptisk till resultaten just därför. Jag tycker "går mot oändligheten" är oändligt mycket bättre, he he.