Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-24, 20:01
  #4333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du hade alltså ingenting som bevisade att de här artiklarna var "fake news". Som jag trodde då. Hade det varit fake news hade Fria Tider rättat. Fria Tider har inte råd att inte vara noggranna om de vill behålla ställningen som Sveriges mest seriösa nyhetstjänst.
Det är ytterst få svenskar som rankar Fria Tider som Sveriges mest seriösa nyhetstjänst. Du verkar vara just den typ av person som Fria Tider riktar sig till, en person som bara tror på det han vill tro på. Med läsare som dig har Fria Tider inget behov av noggrannhet, eftersom ni ändå sväljer allt de skriver.
Citera
2021-07-24, 23:02
  #4334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Precis som du skriver, så tror Fria Tider inte - till skillnad mot swebbtv, Newsvoice m.fl. alternativ. - att vaccinet innehåller ett chip och/eller är ett gift som bl.a. leder till sterilitet, död och massdöd eller att covid-19 är en bagatellartad förkylning alt. en bluff/fejk/inte finns.

Det är välkommet att det finns åtminstone en (1) röst i alternativmedia, som har valt den linjen.

Vilka svenska altmedier har påstått det?
Citera
2021-07-24, 23:11
  #4335
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Vilka svenska altmedier har påstått det?

Har inte studerat utbudet i detalj. Det kryllar (tyvärr) av antivaxxers i altmedia med det påståendet mer underligt än det andra.
Citera
2021-07-24, 23:12
  #4336
Medlem
MickeyMantles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuk
Tecknade en prenumeration för några år sen eftersom jag ville stödja alternativmedia och tyckte dom hade intressanta artiklar. Plus-tjänsten fungerade åtminstone då felfritt.

Problemet är betalningsmodellen. Alla andra "normala" sidor funkar så att plus-tjänsten upphör att fungera efter att prenumerationstiden löpt ut. Hos Fria Tider så fortsätter dock plus-tjänsten att fungera och du får istället efter några månader en faktura saltad med dröjsmålsränta och hot om inkasso om du glömt att förnya eller säga upp din prenumeration. Lyckades säga upp abonnemanget men det här beteendet från ägarna var inget som gav mersmak så någon ytterligare plus-tjänst blev det inte för mig.

Hade samma problem, bara att jag glömde inte säga upp, först ignorerade och sen vägrade de erkänna min uppsägning, räkningen med alla extra avgifter och inkassohot.

Avråder alla starkt att prenumera på friatider.
Citera
2021-07-24, 23:13
  #4337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Har inte studerat utbudet i detalj. Det kryllar (tyvärr) av antivaxxers i altmedia med det påståendet mer underligt än det andra.

Jaha, det var ingen som påstått det alltså? Bara du som drog till med det för att driva hem en poäng? Noterat.
Citera
2021-07-24, 23:29
  #4338
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Jaha, det var ingen som påstått det alltså? Bara du som drog till med det för att driva hem en poäng? Noterat.

Alt.medias inställning till pandemin liknar diskussionen här i den här forumdelen:

(FB) Alternativa teorier om covid-19

Fria Tider är ett undantag.
Citera
2021-07-24, 23:45
  #4339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HTML5
Om du tittar på andra tidningar som Aftonbladet är det samma där. Skribentens egna åsikter lyser igenom. Till och med en nyhetsbyrå som TT klarar inte av att vara objektiv. Så det är inget ovanligt för just Fria Tider.

Jag tar dock inte Fria Tiders redaktionella texter i försvar då jag tycker nivån har sjunkit avsevärt. Förut anstängde man sig i alla fall att försöka hitta egna nyheter. Nu håller man på med rewrites så det står härliga till. Precis som du skriver verkar man ha svårt att hålla kundrelationerna på en professionell nivå.
Absolut det finns en obalans även i mer traditionell media när det gäller objektivitet i nyhetsförmedlingen. Detta gäller invandringspolitiken i synnerhet, men fria tider är i de här sammanhangen ändå något i hästväg. Man ser exempelvis detta tydligt i pandemirapporteringen och även en artikel om den nya Estoniautredningen som jag läste häromdagen.
Citera
2021-07-25, 10:53
  #4340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Alt.medias inställning till pandemin liknar diskussionen här i den här forumdelen:

(FB) Alternativa teorier om covid-19

Fria Tider är ett undantag.

Okej, men du påstod att det fanns svenska altmedier som hade hävdat att vaccinet planterade in ett chip. Varför påstår du det när det inte är sant? På tal om fake news.
Citera
2021-07-25, 11:09
  #4341
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Okej, men du påstod att det fanns svenska altmedier som hade hävdat att vaccinet planterade in ett chip. Varför påstår du det när det inte är sant? På tal om fake news.

Jag sammanfattade de alternativa berättelser, som florerar, nämligen att vaccinet innehåller ett chip och/eller är ett gift som bl.a. leder till sterilitet, död och massdöd eller att covid-19 är en bagatellartad förkylning alt. en bluff/fejk/inte finns m.m. m.m.

Det är rätt självklart att jag, som inte delar dessa villfarelser, naturligtvis inte har avsatt tid på att läsa tramset så noga, att jag i detalj kan pinpointa var du kan hitta de olika ingredienserna.

Fria Tider är hur som ett undantag.
Citera
2021-07-25, 11:36
  #4342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag sammanfattade de alternativa berättelser, som florerar, nämligen att vaccinet innehåller ett chip och/eller är ett gift som bl.a. leder till sterilitet, död och massdöd eller att covid-19 är en bagatellartad förkylning alt. en bluff/fejk/inte finns m.m. m.m.

Det är rätt självklart att jag, som inte delar dessa villfarelser, naturligtvis inte har avsatt tid på att läsa tramset så noga, att jag i detalj kan pinpointa var du kan hitta de olika ingredienserna.

Fria Tider är hur som ett undantag.

Då bör du heller inte lägga fram det som varande en sanning, att svensk altmedia skulle hävda att vaccinet innehåller ett chip. Jag läser de här medierna rätt noga och har aldrig stött på den uppgiften (och knappt någon annanstans heller).

Vad gäller de övriga sakerna går det knappast att rakt av avfärda det som "villfarelser", de långsiktiga följderna av vaccinet är inte kända och många omständigheter kring covid-19 är väldigt märkliga, det officiella narrativet läcker som ett såll. Det du verkar döma ut som konspirationsteorier ser jag snarare som en öppenhet hos altmedierna inför att det de facto finns mycket vi inte känner till, något entydigt propagerande för det ena eller andra har jag inte sett. I fallet Fria Tider verkar de schizofrent nog ansluta sig till MSM:s skräckpropaganda om faran med covid samtidigt som de kan skriva lika braskande artiklar om faran med vaccinet och om statliga övergrepp i spåren av covid. Det är inte vidare seriöst.
Citera
2021-07-26, 00:52
  #4343
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Då bör du heller inte lägga fram det som varande en sanning, att svensk altmedia skulle hävda att vaccinet innehåller ett chip. Jag läser de här medierna rätt noga och har aldrig stött på den uppgiften (och knappt någon annanstans heller).

Vad gäller de övriga sakerna går det knappast att rakt av avfärda det som "villfarelser", de långsiktiga följderna av vaccinet är inte kända och många omständigheter kring covid-19 är väldigt märkliga, det officiella narrativet läcker som ett såll. Det du verkar döma ut som konspirationsteorier ser jag snarare som en öppenhet hos altmedierna inför att det de facto finns mycket vi inte känner till, något entydigt propagerande för det ena eller andra har jag inte sett. I fallet Fria Tider verkar de schizofrent nog ansluta sig till MSM:s skräckpropaganda om faran med covid samtidigt som de kan skriva lika braskande artiklar om faran med vaccinet och om statliga övergrepp i spåren av covid. Det är inte vidare seriöst.

Ta diskussionen om s.k. "skräckpropaganda" m.m. här: (FB) Alternativa teorier om covid-19

Vi är hur som överens om att Fria Tiders rapportering har en annan karaktär
Citera
2021-07-27, 23:00
  #4344
Medlem
Helvete vilka uselt skrivna artiklar dom kommit ut med den senaste tiden. Vissa meningar är så slarvigt skrivna att dom knappt går att läsa. Sommarpraktikanter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback