2009-12-17, 00:28
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Word!

Jag är så innerligt trött på "ha användning för"-pladdret. Vad har man för användning av att veta när slaget vid Lützen stod? Eller veta skillnad på le och la i franska? Fransosen lär förstå vad du menar ändå, och även om du får det rätt lär han inte tro att franska är ditt förstaspråk. Kunskap är inte tungt att bära, och den har ett egenvärde utanför den personliga nyttosfären.

Fast skillnaden är att när det gäller matematik finns det alltid en användning, och finns den inte är det för att ingen har kommit på den än. Kunskap om slaget vid Lützen och dylikt är och förblir dock oanvändbar!
Citera
2009-12-17, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehrbuch
Fast skillnaden är att när det gäller matematik finns det alltid en användning, och finns den inte är det för att ingen har kommit på den än. Kunskap om slaget vid Lützen och dylikt är och förblir dock oanvändbar!

Döööh... Nollresonemang...
" finns den inte är det för att ingen har kommit på den än." kan du på något sätt bevisa den utsagan?

Min poäng handlar om att är med fokus på användbarhet så når man snart vägs ände. "bonden Johansson har 100 meter rep. Hur ska han inhägna sin kohage för att få maximal betesyta? Antag att beteshagen skall ha paralella sidor och vinkelräta hörn." Ok, övertydligt exempel men get my drift...

/Hast
Citera
2009-12-17, 01:01
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:
" finns den inte är det för att ingen har kommit på den än." kan du på något sätt bevisa den utsagan?

Min poäng handlar om att är med fokus på användbarhet så når man snart vägs ände. "bonden Johansson har 100 meter rep. Hur ska han inhägna sin kohage för att få maximal betesyta? Antag att beteshagen skall ha paralella sidor och vinkelräta hörn." Ok, övertydligt exempel men get my drift...

/Hast

Jag sa aldrig att det bör läggas fokus på användbarhet (åtminstone inte på gymnasienivå) men min inställning är att matematiken är till för att användas. Ditt övertydliga exempel kanske inte har någon större reell användning men optimeringslära i allmänhet är användbart. Matematikens styrka är ju att den är användbar, annars hade det inte varit ett obligatoriskt skolämne.
Citera
2009-12-17, 01:34
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Båda ämnena är ju fruktansvärt tråkiga, så det är nog inte så konstigt.
Citera
2009-12-17, 01:50
Bannlyst
Citat:

/Hast
Håller med dig. (Mycket)Tillämpning av matematiken hör inte till gymnasiematematiken, framför allt inte för natur/teknik. Matematiken borde tillämpas i andra kurser(utöver fysik), som ekonom,i kemi, biologi.

Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Båda ämnena är ju fruktansvärt tråkiga, så det är nog inte så konstigt.
Här ämnena blivit tråkigare än vad de var för?

Dagens gymnasieskola är inte mycket att ha tycker jag. Mitt tips till någon som vet att de vill läsa vidare efter gymnasiet är; läsa alla grundämnen(så man får behörighet) sedan göra högskoleprovet och börja ett teknisk basår på valfritt universitet.
Citera
2009-12-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Kul, den läste jag också förra året! Det är såna vi behöver i Sverige, lärare/föreläsare som verkligen brinner för det de lär ut. Du kommer älska den Linjära Algebran som börjar efter jul, och lycka till på din första tenta!

Är du också från Norrköping alltså?

Jasså ja, jag tycker faktiskt den linjära algebran ser ganska enformig och komplicerad ut, men jag kanske har fel. Hoppas det
Citera
2009-12-17, 12:35
Medlem
174563s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Tror du verkligen att lärarna vill göra det svårt för eleverna? Kan det inte vara så att det inte är så lätt att lära ut dessa ämnen?

jag tror att det är båda två. Jag läste en del extra kurser utöver det jag behövde i gymnasiet och märkte en hel del skillnader på lärare respektive ämne de lär ut.

Jag har dessutom haft en fysiklärare som inte bara gjorde det svårt och sket i om vi klarade av kursen, han uppmuntrade folk att hoppa av och skrattade varje gång någon gjorde fel (små fel som t.ex en värdesiffra för mycket)
Citera
2009-12-17, 14:19
Medlem
wzbzs avatar
Är inte grejen att med internets framfart sitter folk hellre och surfar än att plugga?
Citera
2009-12-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Håller med dig. (Mycket)Tillämpning av matematiken hör inte till gymnasiematematiken, framför allt inte för natur/teknik. Matematiken borde tillämpas i andra kurser(utöver fysik), som ekonom,i kemi, biologi.

Här ämnena blivit tråkigare än vad de var för?

Dagens gymnasieskola är inte mycket att ha tycker jag. Mitt tips till någon som vet att de vill läsa vidare efter gymnasiet är; läsa alla grundämnen(så man får behörighet) sedan göra högskoleprovet och börja ett teknisk basår på valfritt universitet.
Varför inte lite skojiga tillämpningar av spelteori samhällskunskap och filosofi.Det skulle rycka upp de ämnena.
Citera
2009-12-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
Varför inte lite skojiga tillämpningar av spelteori samhällskunskap och filosofi.Det skulle rycka upp de ämnena.

Samhällskunskap och filosofi? Hur tänker du nu? Spelteori på gymnasienivå är dessutom ingenting som i längden kommer att vara det minsta användbart.
Citera
2009-12-17, 18:24
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Är det inte så att fler studerar nu, och därför är fler dåliga?
Citera
2009-12-17, 21:04
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
Är du också från Norrköping alltså?

Jasså ja, jag tycker faktiskt den linjära algebran ser ganska enformig och komplicerad ut, men jag kanske har fel. Hoppas det
Naturligtvis är man från Norrköping, nu bor jag dock i Linköping och studerar.

Kan lova dig att den linjära algebran är det roligaste, även om den se svår ut vid första anblick. Hälsa Holgersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in