Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Jag har liknande erfarenheter, förutom att det var i grundskolan jag hade svårt och på gymnasiet det lossnade.
Jag tror att många som undervisar i matematik helt enkelt inte behärskar ämnet själva. Det är i alla fall min erfarenhet av så gott som alla lärare i grundskolan. Och sedan dess har nivån på studenterna på lärarhögskolorna sjunkit till... ja, jag vet inte vad. Matematik behärskar de i alla fall inte. Eller något annat ämne heller, när jag tänker efter. (Min fru går lärarhögskolan just nu, därav mina tvärsäkra omdömen...

)
Jag tror goda matematiklärare får sökas bland nyexade civilingenjörer, precis som ditt exempel visar. Fast de brukar ju vilja ha betydligt högre lön än vad skolorna kan erbjuda, och det är väl det som är problemets kärna: de som är tillräckligt duktiga på matematik, oavsett bakgrund, får bättre betalt på annat håll.
Ja, det är en klockren analys som pepplez och Snubb lägger fram här.
Framförallt så finns dessa matematikointresserade lärare i intervallet åk7-MaB.
Högre kurser får dom egentligen inte ge (enligt "informella överenskommelser" vid anställning), men när dom skarpare lärarna flyr skolorna bla pga löneskäl så har skolorna inte mer val än att sätta dessa okunniga lärare även på MaC-MaE med katastrofala resultat då dom inte behärskar trigonometri, integraler, eller komplexa tal.
Denna gigantiska brist på ämneskunskaper är knappast något som man talar högt om. Det skulle kräva enorma pengaresurser och personalommöbleringar i skolorna för att lösa problemet. Begåvningarna kommer dit där pengarna finns. Ingen vill ta i detta. Dessutom har skolledningarna obefintliga kunskaper i naturvetenskapliga ämnen vilket gör att dom varken vill eller är intresserade av att involvera sig i detta oberipliga problem.
Vet att Björklund har avsatt pengar till "kompetenshöjning av matematiklärares ämneskunskaper" i gammal hederlig AMS anda. Detta är i stort sätt bortkastade pengar. Dessa lärare var ointresserade av matte från början, och blir knappast bättre av att flumma runt på någon kurs.
Björklund är en okunnig flummare på samma sätt som hans företrädare har varit de senaste 30 åren. Inget vettigt har hänt under hans tid; det har ju bara blivit värre!
Som Snubb uttrycker det - "Matematik behärskar de i alla fall inte".
Man måste ställa kunskapskrav på lärarna innan man kan göra det på eleverna, börja uppeifrån.