2009-12-09, 11:55
Medlem
SNIFF2s avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3913273.svd

Vad skall man göra åt detta?
Citera
2009-12-09, 12:11
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNIFF2
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3913273.svd

Vad skall man göra åt detta?

Importera mer kineser

edit : eller japaner
Senast redigerad av xaragorn 2009-12-09 kl. 12:14.
Citera
2009-12-09, 12:16
Medlem
man ska sluta låta ungjävlarna leka rövare av rädsla för att "kränka" barnet ifall man säger till det.

man ska ge dåliga ungjävlar dåliga betyg och satsa på bra barn. Alla kan inte bli nobelpristagare oavsett hur mycket pk-idioterna vill tro det.
Citera
2009-12-09, 12:16
Medlem
1) Ställ högre krav på eleverna.
2) Ställ högre krav på nivån på kurslitteraturen.
3) Ställ högre jävla krav på eleverna.

Nu framgår det förvisso av artikeln att det är skillnad på urvalet av elever mellan olika länder som deltar i studien. Som vanligt ska ryssarna fuska genom att låta sina "finest" representera deras ungdom. Men jag betvivlar inte att nivån som sådan sjunkit om man bara jämför svenska elever från då och nu.

Det är sorgligt och det är skolverkets fel, eftersom skolverket ju styr och ställer över kursmål och kurskrav. Lärarna bär också en del av ansvaret, men man kan inte lägga någon skuld på dem eftersom de ju styrs av skolverkets riktlinjer. Det skulle vara att den individuella läraren ställde högre krav på sina kursdeltagare, men det verkar i dagens läge omotiverat när vi har de riktlinjer vi har från skolverket.

Dagens ungdomar går i viss mening mot förslappning vad gäller fysik och matematik. Betygspressen har övergått i en pragmatism som tar fokus ifrån den egentliga kunskapen och alltmer fokus inriktas hos dagen ungdomar på att klara av vissa moment för att nå upp till vissa mycket konkreta betygskriterier.

GRUNDFELET tror jag ligger i betygskriterierna i sig. Genom ett ihärdigt försök att skapa rättvisa skolor emellan strävar skolverket efter att konstituera mycket rättframma betygskriterier. Problemet är att dessa kriterier bara kan bli så konkreta, att det ändå i slutändan är upp till läraren att tolka dessa när han/hon gör ett prov till sina elever. Vad blir resultatet av detta? Jo, att pressen från skolledningen, föräldrar och elever på goda resultat från elevernas sida (dvs högre betyg) får läraren att "tolka" betygskriterierna så att det går förhållandevis bra för eleverna när de skriver provet --> nivån för vad man ska/behöver uppnå sjunker, och detta händer nationellt, dvs på alla landets skolor.

Någon som kan gissa vad jag skulle gjort för att lösa problemet?
Citera
2009-12-09, 12:17
Medlem
Sergantens avatar
Sparka alla dåliga mattelärare?
ca 90 % av alla är fan i mig dåliga
Citera
2009-12-09, 12:46
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serganten
Sparka alla dåliga mattelärare?
ca 90 % av alla är fan i mig dåliga

Vilket skitsnack, gymnasiematte är inte svårare än att vilken lågpresterare som helst skall klara det med eller utan lärare.

Idag finns ingen motivation.
Kunskap och intelligens står inte högt i kurs.
Idioter som paolo roberto och Linda rosing får idag mer uppmärksamhet än vad världens samtliga nobelpristagare har fått tillsammans.....
Citera
2009-12-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Vilket skitsnack, gymnasiematte är inte svårare än att vilken lågpresterare som helst skall klara det med eller utan lärare.

Idag finns ingen motivation.
Kunskap och intelligens står inte högt i kurs.
Idioter som paolo roberto och Linda rosing får idag mer uppmärksamhet än vad världens samtliga nobelpristagare har fått tillsammans.....

Där har vi ett stort problem. Man uppskattar och renomerar inte naturvetenskapliga genier och den naturvetenskapliga läran i tillräckligt hög grad I MEDIA. Pga att alla jävla journalister och annat pack som jobbar på redaktioner själva tillhörde idioterna som inte fattade ett skit av fysiken och matten i skolan. Media är problemet, SOM VANLIGT...
Citera
2009-12-09, 13:13
Medlem
Det är för lite teoretisk förståelse på lägre nivåer tror jag.

a+b=c {a, b}<c
a/b=<1 om a<b, >1 om a>b och 1 om a=b

och så vidare. Tror jag är bra att lära barn redan från början vänja dem vid formler. Då blir det inte samma chock när de kommer till matte c och högre, eller fysikkurserna. Och så kan man nog gå framåt lite snabbare.
Citera
2009-12-09, 14:07
Medlem
evolutes avatar
  • Tillåt fler nivåer inom undervisningen och uppmuntra högpresterande.
  • Tvinga inte alla att läsa matematik eller ens teoretiska gymnasieprogram i allmänhet. Höj statusen på yrkesförberedande linjer
  • Ställ högre krav och låt ingen "komma undan" med minsta möjliga insats.
  • Satsa på förståelse och fri utforskning av matematiska system och inte formelrabblande.

Citat:
Ursprungligen postat av Halmgubben
a+b=c {a, b}<c

a = -5, b = 10 ger c = 5 och b > c.
Citera
2009-12-09, 14:10
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Preparation...

Citat:
Inspiration...

Citat:
man ska sluta låta ungjävlarna leka rövare av rädsla för att "kränka" barnet ifall man säger till det.

and Fear!

Tror det verkligen är dessa punkter som det faller på...
Senast redigerad av negerbarn 2009-12-09 kl. 14:21.
Citera
2009-12-09, 18:51
Medlem
Otroligs avatar
Det är nog en kombination av relativt låga krav och att det handlar mest om på gymnasiet att lösa så många uppgifter som möjligt (blev otroligt blasé efter ett tag med 10 - 20 uppgifter per lektion). Ser hellre att utbildningen blir mer lik den på högskolan, och att högre kurser i matematik ges redan på gymnasiet. Att man ska kunna läsa Linjär Algebra och att matematik C - E ska vara väldigt lik envariabelanalysen på högskolan ser jag som en självklarhet.

Sen bör man göra sig av med miniräknaren.
Citera
2009-12-09, 20:23
Medlem
Håller med de flesta här, man borde ha mer(?) eller djupare matte redan på gymnasienivå. Så att man lär sig förstå vad man egentligen gör. Något som jag kommer ihåg från gymnasiematten var all uppgiftslösning, som någon nämnde, det blev ju riktigt tråkigt rätt snart. Vilket medförde att många tappade intresset/motivationen för matten.

Sedan ser jag inte den egentliga anledningen till att ha miniräknare heller. Sitter man och löser många tal för hand så kommer man bli bra mycket bättre på att se, om ens svar är rimligt över huvudtaget eller inte. Dessutom kommer man efter ett tag lära sig att känna igen många olika tal och således slippa räkna ut dem igen. Annat med miniräknaren är alla svar med decimaler som blir så jobbiga att hålla reda på, bättre om man har bråk då eller liknande tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in