• 1
  • 2
2009-12-09, 04:18
Medlem
Det källmaterial som brukar åberopas till styrkande av massgasningar består delvis av förhör som hållits med lägerpersonal som säger sig ha bevittnat eller deltagit i gasningar. De flesta etablister verkar anse att just den här sortens bevisning väger särskilt tungt. “Varför skulle tyskar ha erkänt delaktighet i gasningar om sådana inte ägde rum?”, frågas det ständigt från etablistiskt håll. En av de tänkbara förklaringar som revisionister ofta lyfter fram är att sådana utsagor kan ha framtvingats med hjälp av tortyr. Den hypotesen bemöts i allmänhet med hånfullt skratt från den etablistiska sidan: “Haha, så dumt! Skulle de allierade ha torterat tyska krigsfångar? En orimlig tanke! Tänk att ni revisionister alltid skall hitta på en massa löjliga konspirationsteorier.”

Sanningen är emellertid att det finns goda belägg för att de allierade torterade tyska krigsfångar i mycket stor omfattning. Brittiska The Guardian publicerade för ett par år sedan en artikelserie om vad tyska fångar fick utstå under och efter kriget i förhörscentraler som drevs av brittiska underrättelseorgan:

The secrets of the London Cage http://www.guardian.co.uk/uk/2005/no...worldwar.world
Britain's secret torture centre http://www.guardian.co.uk/uk/2005/de...ar.topstories3
The postwar photographs that British authorities tried to keep hidden http://www.guardian.co.uk/politics/2...mofinformation

Artiklarna bygger på dokument från brittiska arkiv och handlar främst om förhållandena vid två förhörscentraler, den ena belägen i centrala London (”the London Cage”) och den andra i byn Bad Nenndorf i Tyskland:

Citat:
Official documents discovered last month at the National Archives at Kew, south-west London, show that the London Cage was a secret torture centre where German prisoners who had been concealed from the Red Cross were beaten, deprived of sleep, and threatened with execution or with unnecessary surgery.

As horrific as conditions were at the London Cage, Bad Nenndorf was far worse. Last week, Foreign Office files which have remained closed for almost 60 years were opened after a request by the Guardian under the Freedom of Information Act. These papers, and others declassified earlier, lay bare the appalling suffering of many of the 372 men and 44 women who passed through the centre during the 22 months it operated before its closure in July 1947.

Som framgår av artiklarna utsattes fångarna för bl.a. misshandel med påkar och piskor, sparkar, slag, svält, sömnbrist och iskalla duschar. Därutöver begagnade man sig av tumskruvar, tvingade fångar att stå nakna vid öppna fönster i vinterkyla, samt framställde hot om att fängsla, tortera och mörda anhöriga till fångarna.

Särskilt intressant är att artiklarna innehåller uppgifter som tyder på att tortyr användes i syfte att tvinga tyska fångar att erkänna sig skyldiga till krigsförbrytelser.

I tråden redovisar och diskuterar vi uppgifter om tortyr av tyska krigsfångar under och efter kriget.
Citera
2009-12-10, 09:36
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Det källmaterial som brukar åberopas till styrkande av massgasningar består delvis av förhör som hållits med lägerpersonal som säger sig ha bevittnat eller deltagit i gasningar. De flesta etablister verkar anse att just den här sortens bevisning väger särskilt tungt. “Varför skulle tyskar ha erkänt delaktighet i gasningar om sådana inte ägde rum?”, frågas det ständigt från etablistiskt håll. En av de tänkbara förklaringar som revisionister ofta lyfter fram är att sådana utsagor kan ha framtvingats med hjälp av tortyr. Den hypotesen bemöts i allmänhet med hånfullt skratt från den etablistiska sidan: “Haha, så dumt! Skulle de allierade ha torterat tyska krigsfångar? En orimlig tanke! Tänk att ni revisionister alltid skall hitta på en massa löjliga konspirationsteorier.”

Sanningen är emellertid att det finns goda belägg för att de allierade torterade tyska krigsfångar i mycket stor omfattning. Brittiska The Guardian publicerade för ett par år sedan en artikelserie om vad tyska fångar fick utstå under och efter kriget i förhörscentraler som drevs av brittiska underrättelseorgan:

The secrets of the London Cage http://www.guardian.co.uk/uk/2005/no...worldwar.world
Britain's secret torture centre http://www.guardian.co.uk/uk/2005/de...ar.topstories3
The postwar photographs that British authorities tried to keep hidden http://www.guardian.co.uk/politics/2...mofinformation

Artiklarna bygger på dokument från brittiska arkiv och handlar främst om förhållandena vid två förhörscentraler, den ena belägen i centrala London (”the London Cage”) och den andra i byn Bad Nenndorf i Tyskland:

Som framgår av artiklarna utsattes fångarna för bl.a. misshandel med påkar och piskor, sparkar, slag, svält, sömnbrist och iskalla duschar. Därutöver begagnade man sig av tumskruvar, tvingade fångar att stå nakna vid öppna fönster i vinterkyla, samt framställde hot om att fängsla, tortera och mörda anhöriga till fångarna.

Särskilt intressant är att artiklarna innehåller uppgifter som tyder på att tortyr användes i syfte att tvinga tyska fångar att erkänna sig skyldiga till krigsförbrytelser.

I tråden redovisar och diskuterar vi uppgifter om tortyr av tyska krigsfångar under och efter kriget.

Då till frågan, vad ville britterna veta?

Om de deltagit i förintelsen? Nej

Om de begått krigsbrott mot Britter? Ja.

At the time Knoechlein made these allegations he was facing the death penalty, having been convicted of the murder of 124 British soldiers, including 98 members of the Royal Norfolk Regiment. These soldiers had been massacred by men under Knoechlein's command after being taken prisoner on the retreat to Dunkirk in May 1940

http://www.guardian.co.uk/uk/2005/no...worldwar.world

Om de var Sovjetiska spioner? Ja.

The pictures show suspected communists who were tortured in an attempt to gather information about Soviet military intentions and intelligence methods at a time when some British officials were convinced that a third world war was only months away.

http://www.guardian.co.uk/politics/2...mofinformation

Så, bevis om tortyr? Ja.

Bevis om att för att bekännelser om förintelsen torterades fram? Nej.
Citera
2009-12-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plackers

Du har helt rätt efter att jag läst detta står det helt klart att Britterna knappast medverkat till falska bekännelser när det gäller "Förintelsen".

Citat:
The book was eventually published after a seven-year delay, and only after all incriminating material had been deleted. It is now clear, however, that Scotland could have tried to reveal far more.
Citat:
Knoechlein alleges that because he was "unable to make the desired confession" he was stripped, given only a pair of pyjama trousers, deprived of sleep for four days and nights, and starved.

The guards kicked him each time he passed, he alleges, while his interrogators boasted that they were "much better" than the "Gestapo in Alexanderplatz". After being forced to perform rigorous exercises until he collapsed, he says he was compelled to walk in a tight circle for four hours. On complaining to Scotland that he was being kicked even "by ordinary soldiers without a rank", Knoechlein alleges that he was doused in cold water, pushed down stairs, and beaten with a cudgel. Later, he says, he was forced to stand beside a large gas stove with all its rings lit before being confined in a shower which sprayed extremely cold water from the sides as well as from above. Finally, the SS man says, he and another prisoner were taken into the gardens behind the mansions, where they were forced to run in circles while carrying heavy logs.

"Since these tortures were the consequences of my personal complaint, any further complaint would have been senseless," Knoechlein wrote. "One of the guards who had a somewhat humane feeling advised me not to make any more complaints, otherwise things would turn worse for me." Other prisoners, he alleged, were beaten until they begged to be killed, while some were told that they could be made to disappear.

Citat:
In one complaint lodged at the National Archives, a 27-year-old German journalist being held at this camp said he had spent two years as a prisoner of the Gestapo. And not once, he said, did they treat him as badly as the British.
Citera
2009-12-11, 02:16
Medlem
Citat:

At the time Knoechlein made these allegations he was facing the death penalty, having been convicted of the murder of 124 British soldiers, including 98 members of the Royal Norfolk Regiment. These soldiers had been massacred by men under Knoechlein's command after being taken prisoner on the retreat to Dunkirk in May 1940

The pictures show suspected communists who were tortured in an attempt to gather information about Soviet military intentions and intelligence methods at a time when some British officials were convinced that a third world war was only months away.

http://www.guardian.co.uk/politics/2...mofinformation

Så, bevis om tortyr? Ja.

Av artiklarna framgår att över 3 500 personer förhördes vid the London Cage. Fler än 1 000 av dessa lämnade uppgifter om krigsförbrytelser:

Citat:
The London Cage was used partly as a torture centre, inside which large numbers of German officers and soldiers were subjected to systematic ill-treatment. In total 3,573 men passed through the Cage, and more than 1,000 were persuaded to give statements about war crimes. The brutality did not end with the war, moreover: a number of German civilians joined the servicemen who were interrogated there up to 1948.

The London Cage var bara en av många förhörscentraler som drevs av samma underrättelseorgan som the London Cage sorterade under. Bara i Storbritannien fanns det sammanlagt nio sådana anläggningar:

Citat:
A "cage" for interrogation of prisoners was established in 1940 in each command area of the UK, manned by officers trained by Alexander Scotland, the head of Prisoner of War Interrogation Section (PWIS) of the Intelligence Corps. The prisoners were sent to prison camps after their interrogation at the cages. Nine cages were established from southern England to Scotland, with the London cage also being "an important transit camp."

http://en.wikipedia.org/wiki/London_Cage

Och i Tyskland fanns det ännu fler brittiska förhörscentraler där förhållandena dessutom var långt värre än i anläggningarna i Storbritannien:

Citat:
As horrific as conditions were at the London Cage, Bad Nenndorf was far worse. … Ministers were anxious that nobody should learn that CSDIC was running a number of similar prisons in Germany.

Låt oss summera: I the London Cage förhördes fler än 3 500 fångar, varav 1 000 lämnade uppgifter om krigsförbrytelser. Det fanns nio sådana anläggningar i Storbritannien. I Tyskland fanns ytterligare förhörscentraler, oklart hur många. Vi talar alltså om tortyr på en massiv skala. Och det här är bara vad britterna ägnade sig åt. Tror du att t.ex. ryssarna och polackerna använde mildare förhörsmetoder?

Du citerar två stycken ur artiklarna där det framgår (i) att en tysk officer som hette Knoechlein förhördes därför att man misstänkte att han bar ansvaret för krigsförbrytelser mot brittiska soldater och (ii) att tre utmärglade tyskar som förekommer på fotografier torterades därför att de misstänktes vara sovjetiska spioner. Baserat på dessa uppgifter drar du följande generella slutsatser beträffande den omfattande tortyrverksamhet som britterna bedrev:

Citat:

Ser du inte själv hur ohållbara dina slutsatser är? Det stämmer förvisso att Knoechlein misstänktes för krigsförbrytelser mot britter och att de tre männen på fotografierna misstänktes vara sovjetiska spioner. Men det innebär naturligtvis inte att man kan dra slutsatsen att alla de tusentals, förmodligen tiotusentals, tyskar som förhördes i brittiska fängelser och läger där tortyr användes var misstänkta för brott mot britter eller sovjetiskt spioneri och att inga tyskar förhördes i syfte att tvinga fram uppgifter om judeutrotning.

Mot bakgrund av att de allierade torterade tyska fångar i så oerhört stor omfattning är det i själva verket väldigt sannolikt att många av de berättelser om massmord på judar som avgivits av tyskar har pressats fram med hjälp av tortyr. Eller tror du att de allierade av någon anledning avstod från att tortera just de tyskar som man anklagade för att ha deltagit i världshistoriens största folkmord?
Senast redigerad av Groffe 2009-12-11 kl. 03:14.
Citera
2009-12-11, 09:27
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Du citerar två stycken ur artiklarna där det framgår (i) att en tysk officer som hette Knoechlein förhördes därför att man misstänkte att han bar ansvaret för krigsförbrytelser mot brittiska soldater och (ii) att tre utmärglade tyskar som förekommer på fotografier torterades därför att de misstänktes vara sovjetiska spioner. Baserat på dessa uppgifter drar du följande generella slutsatser beträffande den omfattande tortyrverksamhet som britterna bedrev:

Generella slutsatser? Nej.

Tortyr för på andra ställen för andra ändamål kan ha förekommit.

Mej jag hittade inget, i och för sig vid en hastig genomläsning, i länkarna som visade på något annat än att britterna var intressrade av krigsförbrytelser mot britter och jakt på sovjetiska spioner.

Men ta fram material på de som du säger har torterats för att bekänna om förintelsen så granskar vi det.
Citera
2009-12-12, 17:40
Medlem
Citat:
Generella slutsatser? Nej.

Tortyr för på andra ställen för andra ändamål kan ha förekommit.

Mej jag hittade inget, i och för sig vid en hastig genomläsning, i länkarna som visade på något annat än att britterna var intressrade av krigsförbrytelser mot britter och jakt på sovjetiska spioner.

Men ta fram material på de som du säger har torterats för att bekänna om förintelsen så granskar vi det.

I mitt förra inlägg skrev jag följande:

Citat:
Mot bakgrund av att de allierade torterade tyska fångar i så oerhört stor omfattning är det i själva verket väldigt sannolikt att många av de berättelser om massmord på judar som avgivits av tyskar har pressats fram med hjälp av tortyr. Eller tror du att de allierade av någon anledning avstod från att tortera just de tyskar som man anklagade för att ha deltagit i världshistoriens största folkmord?

Håller du med om det här? Om du inte gör det får du gärna förklara varför.
Citera
2009-12-12, 18:02
Medlem
plackerss avatar
Citat:

dvs att man torterade tyska krigsfångar för att få fram bekännelser om förintelsen.

med stöd av ovanstående länkar?

nja.... Det verkar som man var mycket mer intresserade av brott mot de egna trupperna. Och för att få fram spioner från de tidigare allierade. Från brittisk sida Sovjet.

Ett rimligt antagande är att den förmodligen förekommande tortyren från Sovjetisk sida var den samma fast omvänd.

Sen kan jag i och för sig gissa att tortyr för att få fram uppgifter om förintelsen förekommit, det känns liksom rimligt i en brutal tid, och därför efterlyser jag uppgifter om detta.

En besvärande omständighet är dock att, så vitt jag vet, ingen (vanlig tysk) trätt fram och berättat om att de torterats för att lämna falska uppgifter om förintelsen.

Trots allt har rätt många vittnat om att de våldtagits av de allierade.

Men som sagt, inte alls omöjligt och en intressant uppgift för den intresserade. Hade jag varit revisonist hade jag slängt mig över uppgiften.
Citera
2009-12-17, 14:59
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
dvs att man torterade tyska krigsfångar för att få fram bekännelser om förintelsen.

med stöd av ovanstående länkar?

nja.... Det verkar som man var mycket mer intresserade av brott mot de egna trupperna. Och för att få fram spioner från de tidigare allierade. Från brittisk sida Sovjet.

Ett rimligt antagande är att den förmodligen förekommande tortyren från Sovjetisk sida var den samma fast omvänd.

Sen kan jag i och för sig gissa att tortyr för att få fram uppgifter om förintelsen förekommit, det känns liksom rimligt i en brutal tid, och därför efterlyser jag uppgifter om detta.

En besvärande omständighet är dock att, så vitt jag vet, ingen (vanlig tysk) trätt fram och berättat om att de torterats för att lämna falska uppgifter om förintelsen.

Trots allt har rätt många vittnat om att de våldtagits av de allierade.

Men som sagt, inte alls omöjligt och en intressant uppgift för den intresserade. Hade jag varit revisonist hade jag slängt mig över uppgiften.
... Men inga sådana uppgifter kommer då i dagen!?

Ja, alltså inte mer än det sedvanliga svamlet, teorierierna och konspirationsteorierna (som alltsom oftast) mynnar i att judiska grupper ska vara, eller ha varit, särdeles ansvariga, eller någon form av bakomliggande orsak, för tortyren, misshandeln och hoten? ... ?

Bara en sådan sak som att israelerna (näst intill regelmässigt, vad jag kan förstå, eftersom de ju var judar?) idkade tortyr emot Adolf Eichmann inför dennes (offentliga) rättegång i syfte att få fram sin (judiska) historia av saken? .. Åh & Ack! Om tillstymmelse till bevis ändå kunde presenteras!! .. Men vad vet jag; Man kanske, möjligen och hypotetiskt ändå torterade Eichmann??? Virtuellt?? .. Jag var inte där!

PS: Ursäkta det bump-artade inlägget! DS
Citera
2009-12-18, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
... Men inga sådana uppgifter kommer då i dagen!?

Ja, alltså inte mer än det sedvanliga svamlet, teorierierna och konspirationsteorierna (som alltsom oftast) mynnar i att judiska grupper ska vara, eller ha varit, särdeles ansvariga, eller någon form av bakomliggande orsak, för tortyren, misshandeln och hoten? ... ?

Bara en sådan sak som att israelerna (näst intill regelmässigt, vad jag kan förstå, eftersom de ju var judar?) idkade tortyr emot Adolf Eichmann inför dennes (offentliga) rättegång i syfte att få fram sin (judiska) historia av saken? .. Åh & Ack! Om tillstymmelse till bevis ändå kunde presenteras!! .. Men vad vet jag; Man kanske, möjligen och hypotetiskt ändå torterade Eichmann??? Virtuellt?? .. Jag var inte där!

PS: Ursäkta det bump-artade inlägget! DS

I ett tidigare inlägg skrev jag följande:

Citat:

Citera
2009-12-18, 06:32
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
I ett tidigare inlägg skrev jag följande:

Vad jag tror är inte riktigt relevant i sammanhanget!
Förintelsen vilar inte endast på (hypotetiskt) framtvingade uppgifter... Men du är så klart ytterst välkommen (nåja?) att lägga upp relevanta fakta för någon sorts motsats, och då kan du väl alltid börja med ett (enda) framtvingat vittnesmål!?

Jag vet att Rudolf Höss (den berömda lägerkommendanten i Auschwitz t ex) faktiskt tvingades uppge sin rätta identitet vilket jag alltså räknar som en framtvingad uppgift och inte ett vittnesmål, och ett sådant fall av "tortyr" har jag (dessvärre) ytterst lätt att hysa förståelse för.. Att hota frugan var och är dock ett oförlåtligt övergrepp, fast hon säkert förtjänade det ändå.
Citera
2009-12-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Vad jag tror är inte riktigt relevant i sammanhanget!

Istället för att slingra dig kan du väl besvara den fråga jag ställde i mitt förra inlägg.
Citera
2009-12-22, 15:32
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Istället för att slingra dig kan du väl besvara den fråga jag ställde i mitt förra inlägg.
Sannolikheten för att några SS-gubbar bankades upp är väl i och för sig inte helt obefintlig, men jag skulle förvånas (ganska storligen) om detta var i syfte att erhålla "vital" information om Förintelsens existens, per ce.. Snarare handlade det istället om någon form av avreaktion från britters, jänkares och andras sida när man blev så varse om lägersystemets realiteter!

Själv hade jag nog inte reagerat helt annorlunda heller.. Särskilt inte om man haft kompisar som dött för att Hitlers världsordning inte skulle få bli verklighet!

Alltså;
Knappast tortyr för att få reda på information om Förintelsen. Däremot förmodligen "uppläxning" och (som i fallet med Rudolf Höss) för att avtvinga någon dennes rätta identitet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in