Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-07, 23:13
  #1
Medlem
Hej alla fbare.. Nu är det så att jag har tränat i cirka ett år , ser resultat mm men det är ett problem. Jag kan inte höja vikterna i bänk press pga mina handleder. så har det vart sen jag började träna. Det gör väldigt ont när jag kör bänk press på mina handleder och vet inte vad jag ska göra. en vän till mig sa att jag ska träna underarmar och en annan sa att det inte skulle hjälpa. Nu är det så att det gör ont precis där handen slutar och underarmen börjar. Där man kan snurra på handen, vid dom här benen som sticker ut. Vet någon vad problemet är? tacksam!
Citera
2009-12-07, 23:15
  #2
Medlem
mailorss avatar
svårt att säga vad felet är men du kan ju alltid köpa handledsband, det stöttar upp
Citera
2009-12-07, 23:15
  #3
Medlem
Axons avatar
Har du någon gammal skada på båtbenet (os scaphoideum)?
Citera
2009-12-07, 23:19
  #4
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Bentuggare

Du kanske ska vila handlederna lite, speciellt om du kör mycket som belastar dem.
Hur har du handleden i bänkpressen? Hur brett håller du?
Citera
2009-12-07, 23:23
  #5
Medlem
Jag håller så att mina armar är böjda utåt, brett, men inte så värst brett. Hörde oxo att handledsband var bra. Jag kör bara bröst 1-2 ggr i veckan max ändå äre så varje gång.. finns det övningar? tror inte jag har skadat mig innan nej
Citera
2009-12-07, 23:24
  #6
Medlem
Ganglion?

Hej! Jag har haft samma problem tidigare. Och armhävningar var det inte talan om att göra ens. Har du någon knöl på ovansidan av handleden? Har du ont när du inte tränar? Har du någon knöl kan det vara ganglion som jag och ett flertal jag känner har. En orsak kan vara överbelastning.

Läs mer om det här om du känner av någon mindre knöl/kula/mjuk svullnad i handleden:

http://www.akademiska.se/templates/page____28740.aspx

Jag blev av med det genom att helt enkelt vila från vissa vardagliga ting. Gitarrspelande etc

Lycka till
Citera
2009-12-07, 23:26
  #7
Medlem
EvilAnnanass avatar
Köp handledsskydd/linda handlederna även om det inte är en långsiktig lösning...

Testa med olika grepp på stången och olika böjning på handlederna.

Själv tykcer jag att hantelpress inte alls belastar handleden lika mycket som bänk och har bytt bort bänken nästan helt.
Citera
2009-12-07, 23:49
  #8
Medlem
Lowwes avatar
Har haft samma problem själv ett antal gånger i bänkpressen när jag tränade i början, gick över efter en veckas uppehåll ungefär.. troligtvis har du överbelastat handleden.. Fick det bara i början när jag gymade dock så antar att jag har stärkt upp handlederna, träna dom enskilt e nog ingen dålig ide
Citera
2009-12-07, 23:55
  #9
Medlem
stopmeifucans avatar
Träna underarmarna mer , och greppa dina vikter väldigt hårt och lite mer aggressivt, det hjälpte mig iaf
Citera
2009-12-08, 00:01
  #10
Avstängd
DING. det är fel på din handled. DING.


Citera
2009-12-08, 08:54
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stopmeifucan
Träna underarmarna mer , och greppa dina vikter väldigt hårt och lite mer aggressivt, det hjälpte mig iaf

för mig var det tvärt om å i detta fallet var det i samband med bicepcurl. Släppte ja å höll ett mjukare grepp, mer avslappnat, gick det mycket bättre å har aldrig haft problem sen dess.
Citera
2009-12-08, 11:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Har du någon gammal skada på båtbenet (os scaphoideum)?


Det har jag och har samma problem när jag kör bänk.

Går det på något sätt göra nåt åt det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback