• 1
  • 2
2009-12-06, 15:48
Medlem
Skezs avatar
Hej denna delen av forumet där jag aldrig varit förr

Har fått för mig att jag på min gamla dator som står och dammar ska uppföra en server och har fått tipset från en vän att Linux+Samba bör vara det lättaste, så nu skulle jag vilja ha era tips och idéer.
Med tanke på att jag bara har kört Windows och nån enstaka gång Mac i skolan (enbart för videoredigering) är jag ganska borta på andra OS.

Vad tror ni om detta? Är jag för inkompetent för att lyckas uppföra en egen server med Ubuntu och Samba och finns det enklare alternativ?

/Skez
Citera
2009-12-06, 15:55
Medlem
Riisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skez
Hej denna delen av forumet där jag aldrig varit förr

Har fått för mig att jag på min gamla dator som står och dammar ska uppföra en server och har fått tipset från en vän att Linux+Samba bör vara det lättaste, så nu skulle jag vilja ha era tips och idéer.
Med tanke på att jag bara har kört Windows och nån enstaka gång Mac i skolan (enbart för videoredigering) är jag ganska borta på andra OS.

Vad tror ni om detta? Är jag för inkompetent för att lyckas uppföra en egen server med Ubuntu och Samba och finns det enklare alternativ?

/Skez

ja du kan jue köra en linux dist + virtualbox det borde vara simpelt

och jag är ganska säker på att du inte är för inkompetent
Citera
2009-12-06, 20:08
Medlem
Skezs avatar
Eftersom min gamla dator vägrar att starta har jag en ny fråga, är det möjligt att göra om en extern hårddisk till server?
Isåfall, är det bara att installera Linux + samba/virtualbox på den? (Windows måste installeras på intern hårddisk det är därför jag undrar.)

EDIT: Vid närmare eftertanke låter det extremt dumt, öppna ett OS i ett OS?
Citera
2009-12-07, 06:20
Medlem
Riisens avatar
Citat:
Eftersom min gamla dator vägrar att starta har jag en ny fråga, är det möjligt att göra om en extern hårddisk till server?
Isåfall, är det bara att installera Linux + samba/virtualbox på den? (Windows måste installeras på intern hårddisk det är därför jag undrar.)

EDIT: Vid närmare eftertanke låter det extremt dumt, öppna ett OS i ett OS?

du kan jue installera linux på den externa .. men du kan inte boota både linux och windows samtidigt :P
Citera
2009-12-07, 07:35
Medlem
ancides avatar
Citat:

/Skez

Det ska inte vara några problem alls. Det är bara att installera samba, sen är det en config fil som man ställer in några inställningar. Sen när det gäller ubuntu ska det vara lika lätt att installera som windows.

Ang. externa hårddiskar kan du ju även sätta in dem till datorn med ubuntu och dela med dem via samba också. Jag gör så själv med en extern hårddisk där jag sparar alla filmer och all musik på. Sen med gigabit nätverk märker man inte ens att sakerna ligger på en annan dator när man för över saker.

Ska du börja med projektet så är det bara säga till så kan vi fixa länkar och svara på frågor.

Kul att funderar på att testa något annat förresten Vem vet, du kanske kommer trivas jätte bra med ubuntu.
Citera
2009-12-07, 07:42
Medlem
Skezs avatar
Det tvivlar jag inte sen sekund på att jag kommer att göra
Men har stött på ett ganska stort problem, min gamla dator vägrar starta :P
Förr kom den igång efter ett tag men nu har den stått ett tag utan att starta så börjar tappa hoppet
Citera
2009-12-07, 13:06
Medlem
ancides avatar
Citat:
Det tvivlar jag inte sen sekund på att jag kommer att göra
Men har stött på ett ganska stort problem, min gamla dator vägrar starta :P
Förr kom den igång efter ett tag men nu har den stått ett tag utan att starta så börjar tappa hoppet

Aj då, kommer den inte igång öht eller startar den inte os'et?
Citera
2009-12-07, 17:07
Medlem
Skezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ancide
Aj då, kommer den inte igång öht eller startar den inte os'et?
Även innan när jag använde den så tog den tid på sig att komma igång, den får inte tillräckligt med ström att starta, då räckte det att jag stängde av strömbrytaren ett tag sen gick den igång. Men nu verkar den helt död =/
Citera
2009-12-07, 17:30
Medlem
Riisens avatar
Citat:
Även innan när jag använde den så tog den tid på sig att komma igång, den får inte tillräckligt med ström att starta, då räckte det att jag stängde av strömbrytaren ett tag sen gick den igång. Men nu verkar den helt död =/

du kan jue prova med nättagget från din primära dator.. bara för att se om det är agget som är dåligt..

för ett gammalt nätagg kan man jue säkert hitta på skroten.. köpa för en 50:- eller få av någon..
Citera
2009-12-09, 18:57
Medlem
Moots avatar
Tryck Start - install apps - sök på SAMBA - ladda ner något användargränsnitt.

Jag orkade inte med att pilla i konfigfiler, GUI är enklare om man bara ska ställa in det en enda gång :P.
Citera
2009-12-13, 12:38
Medlem
Imperiallowlifes avatar
Samba

Hej!

Vill man få igång enklast möjliga filserver utan något lull-lull alls och minimalt med pill rekommenderar jag att installera en Ubuntu 9.04 (9.10 är lite fläskigt i mitt tycke)

skapa en mapp i ditt "home" tex "public", högerklicka på den och välj "dela ut" sen vill Ubuntun ladda hem det som behövs och *viola* klart.

Ett annat alternativ är www.freenas.org
En FreeBSD dist för att skapa ett "NAS", funkar riktigt bra trots rc 0.7något.

/Imp
Citera
2010-07-10, 14:48
Medlem
Skezs avatar
Sådär, dags att ta upp denna tråden igen nu när jag fått igång min gamla dator!

Kom att tänka på att det är inte bara en hemserver jag tänkt ha utan en server man kan hosta t.ex. hemsidor på eller bara lagra filer på som ska kunna nås genom internet.
Är detta möjligt med Ubuntu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in