• 1
  • 2
2010-07-10, 16:53
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skez
Sådär, dags att ta upp denna tråden igen nu när jag fått igång min gamla dator!

Kom att tänka på att det är inte bara en hemserver jag tänkt ha utan en server man kan hosta t.ex. hemsidor på eller bara lagra filer på som ska kunna nås genom internet.
Är detta möjligt med Ubuntu?

Inte bara möjligt, det är dessutom löjligt enkelt, skriv bara
sudo tasksel och kryssa i lamp server, nu installerar den både apache, mysql och php i ett svep och konfigurerar allting åt dig.

Vill du bara ha själva webbservern räcket det däremot med att skriva sudo apt-get install apache2

Sen ska det bara vara att slänga in dina filer i /home/user/public_html/ där user är den användaren du kör med
Citera
2010-07-10, 17:06
Medlem
Skezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Inte bara möjligt, det är dessutom löjligt enkelt, skriv bara
sudo tasksel och kryssa i lamp server, nu installerar den både apache, mysql och php i ett svep och konfigurerar allting åt dig.

Vill du bara ha själva webbservern räcket det däremot med att skriva sudo apt-get install apache2

Sen ska det bara vara att slänga in dina filer i /home/user/public_html/ där user är den användaren du kör med
Det låter ju onekligen löjligt enkelt!

Ska jag installera ubuntu-10.04-server-amd64.iso eller ubuntu-10.04-desktop-i386.iso för detta ändamålet?

Om det är ubuntu-10.04-server-amd64.iso, kommer den funka med en Intel Core 2 Duo processor (med tanke på att det står amd64 i filnamnet).

EDIT: Just nu ligger det Windows XP på datorn, när jag stoppar in Ubuntuskivan, kommer jag få alternativ att formatera före installationen?

EDIT 2: Ännu fler frågor! Kommer jag kunna lägga in filerna från min vanliga dator via nätverket eller måste jag operera i Ubuntu? När jag t.ex. vill uppdatera en eventuell hemsida.
Senast redigerad av Skez 2010-07-10 kl. 17:20.
Citera
2010-07-10, 17:29
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Det låter ju onekligen löjligt enkelt!

Ska jag installera ubuntu-10.04-server-amd64.iso eller ubuntu-10.04-desktop-i386.iso för detta ändamålet?

Om det är ubuntu-10.04-server-amd64.iso, kommer den funka med en Intel Core 2 Duo processor (med tanke på att det står amd64 i filnamnet).

EDIT: Just nu ligger det Windows XP på datorn, när jag stoppar in Ubuntuskivan, kommer jag få alternativ att formatera före installationen?

EDIT 2: Ännu fler frågor! Kommer jag kunna lägga in filerna från min vanliga dator via nätverket eller måste jag operera i Ubuntu? När jag t.ex. vill uppdatera en eventuell hemsida.

Skillnaderna mellan server och desktop editon är att server-edition inte innehåller något grafiskt gränsnitt.

Men du kan alltid använda desktopversionen som server också om du vill det.
Citera
2010-07-10, 17:35
Medlem
testa www.freenas.org fungerar mycket bra och där har du ett webb gränssnitt för alla inställningar
Citera
2010-07-10, 20:21
Medlem
Skezs avatar
Ubuntu vägrar installera sig :/
Bootar från CD, väljer språk, sen börjar en massa saker läsas in, massa saker som skramlar förbi iallafall, tar några minuter innan den är klar och det till slust står "ubuntu@ubuntu §" (har jag för mig), ska jag vänta här tills ännu mer händer?
För som det är nu har jag skrivit "sudo tasksel" och valt LAMP server och installerat (det har gått bra) men efteråt blir skärmen svart, väntade i 15 minuter där men inget hände.
Har gjort det 2 gånger.
Citera
2010-10-28, 12:11
Medlem
heroinsunrises avatar
Citat:
Ubuntu vägrar installera sig :/
Bootar från CD, väljer språk, sen börjar en massa saker läsas in, massa saker som skramlar förbi iallafall, tar några minuter innan den är klar och det till slust står "ubuntu@ubuntu §" (har jag för mig), ska jag vänta här tills ännu mer händer?
För som det är nu har jag skrivit "sudo tasksel" och valt LAMP server och installerat (det har gått bra) men efteråt blir skärmen svart, väntade i 15 minuter där men inget hände.
Har gjort det 2 gånger.

Hahaha... Du skriver in kommandon, installerar LAMP och undrar sedan om installationen av OSet är klar? Vad tror du själv?

Läs på lite om Linux, alt. installera Ubuntu med ett grafiskt gränssnitt. "ubuntu@ubuntu §" är en terminalprompt. I terminalen skriver du in kommandon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in