2011-12-25, 00:51
Medlem
Tror jag nog , någon from av liv hittar vi säkert

eller så hittar det oss
Citera
2011-12-25, 02:01
Medlem
Det räcker nog att åka till Mars. Även om man inte hittar något levande liv så hittar man säkert någon död mikroorganism i en utsågad iskloss som man har tagit med sig hem som provsvar från denna planet.

Forskare är så korkade, vare sig det gäller på jorden eller ej.

Bland annat så påstod dom att på bottnen av Marianergraven så är trycket så jävla högt att det är tveksamt om annat än mikroorganismer kan existera på detta djup..

När den bemannade farkosten "batyskafen Trieste" nådde bottnen såg dom dock ett helt stim med vad som såg ut att vara plattfisk simma iväg.

Man har även hittat bakterier "simma runt" i 127 gradig kokande vattenånga utan att ta skada.

Om vi ska kalla organismer för levande varelser, så finns dom nog utanför våran planets gränser med.
Senast redigerad av DaCrap 2011-12-25 kl. 02:23.
Citera
2011-12-25, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Finns det liv där ute så kommer vi att hitta det på slutet. Men tänk om det faktiskt är så att det inte finns liv på någon annan planet än jorden.
Jag förstår ditt "tänk om" men det är ungefär som tänk om solen inte går upp imorgon eller tänk om jag bara är en illusion. Det är kul att fantisera och filosofera om men det är inte realistiskt. Med kunskapen som finns idag så skulle det vara helt och hållet otroligt om det inte fanns annat liv någon annanstans. Bara i Vintergatan finns det 100, 200, 300 miljarder stjärnor eller hur många det nu är, och det är alltså bara Vintergatan. Att vinna högsta vinsten på Triss är väl 1 på 2 miljoner typ? Och inte för att alla stjärnor har beboeliga planeter men du förstår vad jag menar. Jag skulle gissa på att det är större chans för mig att vara med när man finner liv på en annan planet än att jag vinner 10 miljoner kronor.

Och då gillar jag att skrapa lotter någon gång då och då.
Citera
2011-12-25, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Om vi hittar utomjordiskt liv så gör vi det på Mars eller nån jupitermåne. Som KaktusFlaktus konstaterar så kommer vi inte att kunna kommunicera, eller ens märka av, civilisationer som är miljoner år äldre än oss. Och det blir ju alla eventuella civilisationer väldigt snabbt! Liv som inte är civilisationer använder inte radio eller laser, så de kommer vi som mest att kunna "kommunicera med" genom att i teleskop mäta upp t.ex. syre i deras planeters atmosfärer, och grubbla på hur det kommer sig.

T.ex. kan det vara mer resurseffektivt att kommunicera över långa avstånd genom att skicka iväg nanopartiklar i nära ljusets hastighet, än att använda elektromagnetiska vågor. Och om man inte vet när vad är scheduled att anlända, så är det liksom svårt att avlyssna eller lägga märke till sån dataöverföring som kanske kryllar runt omkring oss hela tiden nu. Radiovågor är sååå 2000-tal...

Vintergatan är bara 100'000 ljusår i diameter. Om en gång en civilisation uppstått, med liknande teknologiskt momentum som vi har haft se senaste par århundradena, så är frågan varför de INTE skulle ha spritt sig till alla stjärnsystem i hela galaxen? Med 1% av ljusets hastighet kan de korsa galaxen på ynka 10 miljoner år. Vad är det för en civilisation som kanske är en miljard år gammal? Jag tycker det är svårt att INTE dra slutsatsen att "de" redan är här. Är de inte här, så finns de sannolikt inte. Går inte att tänka sig en civilisation som stannar på sin hemplanet i årmiljoner. Teknologi, kultur, gener m.m. ändras väldigt mycket på de tidsskalor som vi har att göra med här. Kan och vill man sprida sig, så gör man det en gång för alla. Hur skulle detta aldrig någonsin ha kunnat hända någonstans? Inte i hela Vintergatan. Inte i Andromeda, som bara är hundra miljoner års resa här ifrån med teknologi vi åtminstone kan skissa på idag. Inte i den där galaxen vi redan har kolliderat med. O.s.v.

Så jag korrigerar mitt initiala påstående:
Om vi hittar utomjordiskt liv, så gör vi det nog på Jorden!

Gillar följande citat:
The universe is not only queerer than we imagine. It's queerer than we CAN imagine!

Fast att någon kan ta sig runt galxen på 10 miljoner år betyder ju inte att den hinner kolonisera alla 200 miljarder stjärnor.. det är rätt många stjärnor och solsystem dör och föds på nytt . Dock skulle det vara intressant att veta i fall det finns bakterier eller mindre liv som kan sprida sig genom meteoriter. Eftersom solsystemen rör sig rätt fort så har ju vår egen sol hunnit med 27 varv runt vintergatan. Vår egen jord kanske har spridit runt mikroorganismer senaste 3 miljarden åren och lyckats rätt bra att nå ut till andra planeter där det kan utvecklas till liv utan att vi egentligen vet om det? jag är dock inte insatt om det är ens är möjligt att mindre organismer kan ha sporer som klarar sig flera miljoner ute i rymden, det kanske är lite för otroligt?
Citera
2011-12-25, 06:24
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Fast att någon kan ta sig runt galxen på 10 miljoner år betyder ju inte att den hinner kolonisera alla 200 miljarder stjärnor..
von Neumann-maskiner som landar på lämpliga planeter och bygger kopior av sig själva som fortsätter till nya planeter: http://en.wikipedia.org/wiki/John_von_Neumann
Om inte 10 miljoner år räcker, så kanske 100 gånger längre tid gör det, alltså ynka en miljard år. Vintergatan är s.a.s. inte så stor jämfört med dess ålder.

Citat:
Dock skulle det vara intressant att veta i fall det finns bakterier eller mindre liv som kan sprida sig genom meteoriter. Eftersom solsystemen rör sig rätt fort så har ju vår egen sol hunnit med 27 varv runt vintergatan. Vår egen jord kanske har spridit runt mikroorganismer senaste 3 miljarden åren och lyckats rätt bra att nå ut till andra planeter där det kan utvecklas till liv utan att vi egentligen vet om det? jag är dock inte insatt om det är ens är möjligt att mindre organismer kan ha sporer som klarar sig flera miljoner ute i rymden, det kanske är lite för otroligt?
Jag läste nån gång att sporer borde kunna klara 10'000 år inuti en sten i rymden. Det är för lite för interstellär transport. Men som du säger har vi ju haft närmare grannar av och till. Men för nära passager hade riskerat kasta bort Jorden från solsystemet.

Om det finns en annan civilisation där ute, så tror jag att dess ålder gjort den så avancerad att vi inte förstår att den är här! De skulle typ använda sporer som sina von Neumann-maskiner och vi skulle vara det som de odlar här, i något syfte.
Citera
2011-12-25, 11:16
Bannlyst
Nyss har man funnit två planeter som liknar jorden så vem vet.
Citera
2011-12-25, 11:28
Medlem
Bratagurras avatar
Man har ju hittat en hel del exoplaneter utanför detta solsystem. Det är ju alltid en start, men så länge vi inte kommer på warpdrive på minst 1x ljusets hastighet så kan vi strunta i att leta efter gröna gubbar. Istället koncentrera oss på universums struktur och historia. Det är också fascinerande hur man räknar in exomånar som hyser liv i en planets dynamik.
http://phl.upr.edu/projects/habitabl...-catalog/stats
Citera
2011-12-29, 15:54
Medlem
Man har hittat två exoplaneter som har storleken av vår jord men de är inte på rätt avstånd till sin stjärna för att vara lik jorden. Det krävs otroligt mycket för att man ska hitta en jordliknande planet. Det skulle lika gärna kunna vara en mars eller en venus man hittar (som både är inne i "habital zone"), och de liknar inte jorden speciellt mycket.
Citera
2011-12-29, 16:10
Medlem
Fris avatar
Å andra sidan har väl Jordens avstånd från Solen och solens styrka varierat nåt i stil med 25% sen liv uppstod på Jorden, så det verkar finnas en del tolerans för det där.
Citera
2011-12-30, 16:09
Medlem
TitanDukes avatar
vi har redan hitta liv meteoriter och signaler och masa anat här är exempel, men dessa blir ner tryckta av de flesta religioner exempel usa kristna Bil Clinton går ut och säger att vi har hitat liv i tv för att sedan dementera när några kristna kastar bibeln i huvudet på honom för att sedan lägga alt fokus på hans penis som intresserar mer en ET http://sv.wikipedia.org/wiki/Marsmeteorit http://sv.wikipedia.org/wiki/Wow-signalen
Senast redigerad av TitanDuke 2011-12-30 kl. 16:11.
Citera
2011-12-30, 16:43
Medlem
paecmakers avatar
Om man inte hittar liv så får man väll kolonisera planeterna, om några århundraden så har alla glömt att de kom från jorden och kräver frihet från jordens imperialism, och då är de plötsligt så okända de kan vara för folket på jorden(aka utomjordingar, eller nått).
Citera
2011-12-30, 17:17
Medlem
Pipharens avatar
Vad är det som säger att mänskligheten inte redan träffat utomjordsliga varelser? Vad är det som säger att vi föddes på Jorden och inte på någon annan planet? Vad är det som säger att vi inte planterats av utomjordsliga varelser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in