Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Fast att någon kan ta sig runt galxen på 10 miljoner år betyder ju inte att den hinner kolonisera alla 200 miljarder stjärnor..
von Neumann-maskiner som landar på lämpliga planeter och bygger kopior av sig själva som fortsätter till nya planeter:
http://en.wikipedia.org/wiki/John_von_Neumann
Om inte 10 miljoner år räcker, så kanske 100 gånger längre tid gör det, alltså ynka en miljard år. Vintergatan är s.a.s. inte så stor jämfört med dess ålder.
Citat:
Dock skulle det vara intressant att veta i fall det finns bakterier eller mindre liv som kan sprida sig genom meteoriter. Eftersom solsystemen rör sig rätt fort så har ju vår egen sol hunnit med 27 varv runt vintergatan. Vår egen jord kanske har spridit runt mikroorganismer senaste 3 miljarden åren och lyckats rätt bra att nå ut till andra planeter där det kan utvecklas till liv utan att vi egentligen vet om det? jag är dock inte insatt om det är ens är möjligt att mindre organismer kan ha sporer som klarar sig flera miljoner ute i rymden, det kanske är lite för otroligt?
Jag läste nån gång att sporer borde kunna klara 10'000 år inuti en sten i rymden. Det är för lite för interstellär transport. Men som du säger har vi ju haft närmare grannar av och till. Men för nära passager hade riskerat kasta bort Jorden från solsystemet.
Om det finns en annan civilisation där ute, så tror jag att dess ålder gjort den så avancerad att vi inte förstår att den är här! De skulle typ använda sporer som sina von Neumann-maskiner och vi skulle vara det som de odlar här, i något syfte.