2009-12-05, 08:07
Medlem
Drapåtrissors avatar
Gissar att det inte sker under min livstid eller ens under mitt barnbarns tid. Men hur stor är risken/lyckan att finna utomjordiskt liv där ute egentligen? En på miljonen är kanske i underkant?
Citera
2009-12-05, 08:39
Medlem
Jabberwockys avatar
Förmodligen inte E.T aliens i alla fall. Det blir väl någon encellig organism som ingen bryr sig om i alla fall.
Citera
2009-12-05, 09:02
Medlem
jag tror vi kommer hitta liv inom vårat eget solsystem. Däremot kommer vi aldrig hitta "intelligent" liv någonstans. Nånsin.
Citera
2009-12-05, 09:46
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
jag tror vi kommer hitta liv inom vårat eget solsystem. Däremot kommer vi aldrig hitta "intelligent" liv någonstans. Nånsin.

Nej, det är ju svårt nog att hitta det på denna planeten.
Citera
2009-12-05, 09:51
Medlem
livemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Nej, det är ju svårt nog att hitta det på denna planeten.

haha.. den var bra
Citera
2009-12-05, 09:53
Bannlyst
Jag tror att vi kommer att hitta småkryp och inget roligare på en annan planet, men det dröjer väl minst 100 år till. Det finns nog ett hundratal kanske tusental planeter med liv på, men att det skulle vara lika intelligent som här på Jorden är otroligt för mig, långt mycket otroligare är att de skulle hitta oss innan vi hittar dem.
Citera
2009-12-05, 09:59
Medlem
appe-s avatar
rent logiskt så finns dom där, så på så sätt är det uteslutande ja, dock så limiterar våran nuvarande teknologi oss till ljusets hastighet, vilket vi inte kommer långt på. när vi väl lyckats nyttja maskhålen, eller vad det nu kan vara, så är det verkligen ingen omöjlighet.

är det bara jag som tycker det är logiskt med hundratals civilisationer bara i vintergatan?
Citera
2009-12-05, 10:01
Medlem
Porryhatters avatar
Jo något liv kommer vi nog hitta någon gång förhoppningsvis. För liv finns ju ganska så säkerligen någonstans, med tanke på siffran planter, solsystem, galaxer det finns. Problemet är ju att vi är för små för universum.

http://www.youtube.com/watch?v=0co8P...206&feature=iv Lite perspektiv på hur långt ut vi har kommit.

http://www.youtube.com/watch?v=fgg2t...elated&search= Hubble deep field bilden.

http://www.youtube.com/watch?v=H7J_Aoxh4zY Planeters storlek.
Citera
2009-12-05, 10:02
Medlem
SafleBouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
rent logiskt så finns dom där, så på så sätt är det uteslutande ja, dock så limiterar våran nuvarande teknologi oss till ljusets hastighet, vilket vi inte kommer långt på. när vi väl lyckats nyttja maskhålen, eller vad det nu kan vara, så är det verkligen ingen omöjlighet.

är det bara jag som tycker det är logiskt med hundratals civilisationer bara i vintergatan?

Vi är två!

Tänk så sjukt många planeter som lär ha ungefär samma avstånd till en stjärna, alla dessa har liv möjlighet att utvecklas på för att uttrycka det sjukligt simpelt.
Citera
2009-12-05, 10:48
Medlem
Hittar vi intelligent liv så beror det nog helt på slumpen, typ en kryofrys som slagit ner bakom någon sten på månen/mars eller liknande

Annars så är väl enda chansen till att hitta intelligent liv att någon annan livsform gör en Star Trek med tanke på de enorma avstånden mellan solsystemen. (Förutsatt att de inte kan böja rummet)
Citera
2009-12-05, 10:54
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jabberwocky
Förmodligen inte E.T aliens i alla fall. Det blir väl någon encellig organism som ingen bryr sig om i alla fall.
Och varför skulle just människan vara en vinnare på evolutionens kapprace? Gissar att vi blir omsprungen och varvade i en galaktisk OS arena.
Citera
2009-12-05, 11:52
Medlem
Drapåtrissors avatar
Och för att krångla till det än mera så lär stlorleken vara jätteviktig för att liv ska kunna uppstå. Tydligen ska just vårat klot ha passat Gud och låtit livet utvecklas och låter mig sitta här och fundera. Är väl en chans på bilionen eller något men ändå skriver jag här just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in