2013-07-27, 04:28
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
men vad är det som talar emot att vi redan inte övervakas och kontrolleras av andra varelser? tänk om vi bara är en koloni, nåt jäkla experiment eller förberedelse inför något större?

Nu vill jag bara säga att jag inte vill blanda religion med vetenskap men tänk om just religionerna är byggda på just teorin om oss som koloni varelser i förberedelse för "nästa livet"? Det är bara det att religionerna är förenklade förklaringar och är inte byggda på bevis-modellen alltså de är enbart för informationssyfte och inte någon vetenskaplig formel. De visar enbart vad som kommer att ske?

Så att vi kommer i kontakt med annat liv än oss själva kommer enbart isf att resultera i vår undergång, den dagen vi alla ska dö kommer vi komma i kontakt med annat sk. liv där ute. Alltså jag tror att vi varken kommer att hitta utomjordingar eller någon annan att kommunicera med. tror att vi är ganska så ensamma här, om vi som sagt inte har planterats på jorden.

Jo ni har planterats på jorden. Men inte i syftet att vara ett enda stort experiment. Vi är från stjärnbilden Skytten "Stjärngruppen Chi Sagittarii" . Mer än så säger jag inte. Vi därifrån är exakt likadana som er. Vi sökte en planet som hade ungefär likadana förhållanden som på vår egen planet. Och vi hittade den faktiskt, fast lite för långt bort. Warp speed enligt er, warp 1 enligt oss, då det finns 4 lägen i en warp kurva, då rymden skjuter från olika håll, men i olika hastigheter. Så det tog oss 10 år att plantlägga "jorden".
Citera
2013-07-27, 14:06
Medlem
grals avatar
Citat:
men vad är det som talar emot att vi redan inte övervakas och kontrolleras av andra varelser? tänk om vi bara är en koloni, nåt jäkla experiment eller förberedelse inför något större?

Men frågan ska väl ställas tvärt om. Vad är det som talar för att vi redan övervakas och kontrolleras av andra varelser? Om du funderar en stund förstår du varför det inte är samma sak och varför det är lämpligare att ställa frågan från det hållet.
Citera
2013-07-27, 14:19
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Men frågan ska väl ställas tvärt om. Vad är det som talar för att vi redan övervakas och kontrolleras av andra varelser? Om du funderar en stund förstår du varför det inte är samma sak och varför det är lämpligare att ställa frågan från det hållet.

Varför? Jo det ska jag tala om för dig. Just eftersom människan fortfarande inte har gett konkreta bevis på att vi självmant uppstått och att allt bara är naturens gång, eller vad man ska kalla det. Så länge man inte har förklaring till en massa oidentifierade fenomen som t.ex. rymdens storlek, anledningen till vår existens, komplexiteten av våra hjärnor osv. så vill jag påstå att vi har fått lite "hjälp" på vägen.

När man kommer med konkreta bevis på att "såhär var det" - att vi bara under miljontal års utveckling blev till de vi är idag, då kommer jag släppa på teorin om att vi KAN vara "planterade".

För som sagt, mycket oförklarligt finns idag som vi inte ens kan förstå oss på. Jag vet att man kan tänka åt det andra hållet med och säga men vem kan bevisa att vi är planterade.. men det enda som är "definitivt" och säkert är att vi inte har förklaring till dessa saker ovan och så länge de är obesvarade och ologiska så vill jag påstå att det med andra ord är för avancerat för våra hjärnor att förstå. Finns det då så pass avancerade teorier som vi ej förstår, då kan man fråga sig varför? Och för vem är de tillämpade? Det är ungefär som i konstruktionsteknologin, man överdimensionerar inte något för skojs skull. Man dimensionerar en viss komponent exakt för sitt syfte. Detta betyder då att komplexiteten i rymden är anpassad för en mer intelligent art och är de så mycket mer sofistikerade...ja då har de nog kapacitet att övervaka vår lilla jord också. Utan att påverka vår evolution genom sin exponering.

Detta är iaf min teori.
Citera
2013-07-27, 14:21
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Jo ni har planterats på jorden. Men inte i syftet att vara ett enda stort experiment. Vi är från stjärnbilden Skytten "Stjärngruppen Chi Sagittarii" . Mer än så säger jag inte. Vi därifrån är exakt likadana som er. Vi sökte en planet som hade ungefär likadana förhållanden som på vår egen planet. Och vi hittade den faktiskt, fast lite för långt bort. Warp speed enligt er, warp 1 enligt oss, då det finns 4 lägen i en warp kurva, då rymden skjuter från olika håll, men i olika hastigheter. Så det tog oss 10 år att plantlägga "jorden".

Sluta knarka för fan.
Citera
2013-07-27, 14:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför? Jo det ska jag tala om för dig. Just eftersom människan fortfarande inte har gett konkreta bevis på att vi självmant uppstått och att allt bara är naturens gång, eller vad man ska kalla det. Så länge man inte har förklaring till en massa oidentifierade fenomen som t.ex. rymdens storlek, anledningen till vår existens, komplexiteten av våra hjärnor osv. så vill jag påstå att vi har fått lite "hjälp" på vägen.
Du är inte ensam om att tänka så, många människor måste veta allt, vet dom inte det konstruerar dom en sanning. Kalla det tro, religion eller vad du vill.

Vi andra ser luckorna i kunnandet som en trigger till att ta reda på mer, dom här luckorna fylls i vartefter. Bara de senaste tvåhundra åren har vi fyllt i fler luckor än man gjort under miljoner år dessförinnan. Kalla det vetenskap.
Citera
2013-07-27, 15:16
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du är inte ensam om att tänka så, många människor måste veta allt, vet dom inte det konstruerar dom en sanning. Kalla det tro, religion eller vad du vill.

Vi andra ser luckorna i kunnandet som en trigger till att ta reda på mer, dom här luckorna fylls i vartefter. Bara de senaste tvåhundra åren har vi fyllt i fler luckor än man gjort under miljoner år dessförinnan. Kalla det vetenskap.

Vadå "vi".. är du forskare? Vad har du fyllt för lucka?

Jag har inte sagt att jag förkastar vetenskapen. Tvärtom! Jag vill brygga vetenskapen mot teorier som kallas religion.

Tex ang. frågan om Gud finns. Det beror på hur man definierar Gud. Enligt många religioner är Gud just "allt", alltså naturen, jorden, universum, själen.. allt.

Så det jag ville påpeka var att religionerna och dess skrifter kanske endast är enkla översättningar eller hänvisningar till människan anpassat på ett sätt så att vi ska förstå den. Den var anpassad för människorna för flera tusen år sedan just för att vi kanske inte var lika upplysta och intelligenta som idag. Dagens skrifter viftas bort som nonsens men det tycker jag inte man ska göra just eftersom saker som står där bör till största delen tolkas symboliskt och inte bokstavligt! Alltså metaforer, för det var det enda sättet man fick den dumma människan att förstå på den tiden.

Nu kallar vi gårdagens religioner för vetenskap just för att vi är mycket mer pålästa och inte behöver läsa barnspråk utan direkt gå på matematiska beräkningar!

Jag hoppas du förstår vad jag menar nu. Men skulle inte bli förvånad om du inte gjorde det då jag ibland har lite svårt att exakt överföra mina tankar till text. Ibland blir det lite fel
Citera
2013-07-27, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zerotolerance
Hittar vi intelligent liv så beror det nog helt på slumpen, typ en kryofrys som slagit ner bakom någon sten på månen/mars eller liknande

Annars så är väl enda chansen till att hitta intelligent liv att någon annan livsform gör en Star Trek med tanke på de enorma avstånden mellan solsystemen. (Förutsatt att de inte kan böja rummet)
Jag vet inte allt men det där kan vara någelunda ok.

Citera
2013-07-27, 16:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Vadå "vi".. är du forskare? Vad har du fyllt för lucka?
Är det inte ganska tydligt vad jag menar med vi och vilka som för mänskligheten framåt? Vad har religionen lyckats med förutom att bränna häxor och kasta sten på oliktänkande?
Citat:
Jag har inte sagt att jag förkastar vetenskapen. Tvärtom! Jag vill brygga vetenskapen mot teorier som kallas religion.
Det kallas för en paradox. Religion är att tro, vetenskap är att ta reda på fakta.

Jag köper att du försöker ta reda på om din tro överensstämmer med verkligheten, men blanda inte ihop religion med vetenskap, det är helt skilda saker.
Citat:
Tex ang. frågan om Gud finns. Det beror på hur man definierar Gud. Enligt många religioner är Gud just "allt", alltså naturen, jorden, universum, själen.. allt.
Filosofi --->
Citat:
Så det jag ville påpeka var att religionerna och dess skrifter kanske endast är enkla översättningar eller hänvisningar till människan anpassat på ett sätt så att vi ska förstå den. Den var anpassad för människorna för flera tusen år sedan just för att vi kanske inte var lika upplysta och intelligenta som idag.
På vilket sätt anser du att dessa texter med folkmord, homofobi, rashets, stening, kvinnorförnedring och liknande, verkar vara skrivna av en superintelligens?
Citat:
Dagens skrifter viftas bort som nonsens men det tycker jag inte man ska göra just eftersom saker som står där bör till största delen tolkas symboliskt och inte bokstavligt! Alltså metaforer, för det var det enda sättet man fick den dumma människan att förstå på den tiden.
Det förekommer mängder med forskning kring gamla urkunder (du skriver dagens texter, men jag antar det var fel), och dessa texter viftas väl absolut inte bort. Vad har du fått det ifrån?
Citat:
Nu kallar vi gårdagens religioner för vetenskap just för att vi är mycket mer pålästa och inte behöver läsa barnspråk utan direkt gå på matematiska beräkningar!
Vem kallar gårdagens religioner för vetenskap?

Vet du vad vetenskap är? Man använder sig av den vetenskapliga metoden för att på ett så objektivt sätt som är möjligt komma fram till verkligheten, det som är sprunget därifrån är vetenskap. Vad jag vet bygger ingen religiös urkund på någon som helst vetenskap.
Citat:
Jag hoppas du förstår vad jag menar nu. Men skulle inte bli förvånad om du inte gjorde det då jag ibland har lite svårt att exakt överföra mina tankar till text. Ibland blir det lite fel
Tror inte jag har några problem med att förstå vad du menar, du vill få bibeln att framstå som ett verk av överintelligens och du vill tolka den så att det som står där stämmer med dagens vetenskap.
Citera
2013-07-27, 16:27
Medlem
grals avatar
Citat:

Du tänker fel. Du bygger väl inte ditt val på förklaringsmodell av hur dåligt underbyggda andra förklaringsmodeller är? Du väljer väl förhoppningsvis förklaringsmodell baserat på evidensen för just den modellen.

Citat:
När man kommer med konkreta bevis på att "såhär var det" - att vi bara under miljontal års utveckling blev till de vi är idag, då kommer jag släppa på teorin om att vi KAN vara "planterade".

För som sagt, mycket oförklarligt finns idag som vi inte ens kan förstå oss på.

Absolut, men det är ju inte ett stöd för din teori. Välj modell efter evidensen för dem och förklaringsvärdet de ger. Det är ju det som ger oss kunskap.

Citat:
Jag vet att man kan tänka åt det andra hållet med och säga men vem kan bevisa att vi är planterade.. men det enda som är "definitivt" och säkert är att vi inte har förklaring till dessa saker ovan och så länge de är obesvarade och ologiska så vill jag påstå att det med andra ord är för avancerat för våra hjärnor att förstå. Finns det då så pass avancerade teorier som vi ej förstår, då kan man fråga sig varför? Och för vem är de tillämpade? Det är ungefär som i konstruktionsteknologin, man överdimensionerar inte något för skojs skull. Man dimensionerar en viss komponent exakt för sitt syfte. Detta betyder då att komplexiteten i rymden är anpassad för en mer intelligent art och är de så mycket mer sofistikerade...ja då har de nog kapacitet att övervaka vår lilla jord också. Utan att påverka vår evolution genom sin exponering.

Detta är iaf min teori.

Det är din teori, men du har ju inget stöd för den och den har inget förklaringsvärde. Med ditt sätt att resonera kan Kalle Kula hitta på vad som helst och använda samma argument som du för att motivera det: "andra modeller är dåliga". Hur avgör vi om din eller Kalle Kulas modell är den riktiga?

För oss som förespråkar den vetenskapliga metoden har din teori inget värde. Du får givetvis tro på den, men det spelar ingen roll för någon annan.
Citera
2013-07-27, 17:47
Medlem
grals avatar
Citat:
Så det jag ville påpeka var att religionerna och dess skrifter kanske endast är enkla översättningar eller hänvisningar till människan anpassat på ett sätt så att vi ska förstå den. Den var anpassad för människorna för flera tusen år sedan just för att vi kanske inte var lika upplysta och intelligenta som idag. Dagens skrifter viftas bort som nonsens men det tycker jag inte man ska göra just eftersom saker som står där bör till största delen tolkas symboliskt och inte bokstavligt! Alltså metaforer, för det var det enda sättet man fick den dumma människan att förstå på den tiden.

Hur vet du det? Hur avgör du om texten utgör enkla översättningar av guds ord eller om det bara är uppdiktat av översättaren? Vilken metod använder du för att avgöra vad som är sant och vad som är falskt?
Citera
2013-07-28, 00:44
Bannlyst
Du store tid!
Om nu utomjordingar är här kan jag knappast tänka mig att de reggar sig på Flashback och försöker övertyga de särlingar som håller till här att de ÄR från en annan stjärna!?

Kom igen nu!

Jag tycker inte detta handlar om "Kommer vi någonsin att hitta liv i universum"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in