Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-05, 00:43
  #1
Medlem
Är det sådant här skattepengar till säpo ska gå till eller borde dom hålla på med annat?
Citat:
Säpo har försökt medla mellan den morddömde nynazisten Hampus Hellekant och de två journalister i Nacka som utsattes för ett bombattentat för tio år sedan, berättar journalistparet för DN....Men Säpo uppskattade inte att Nackaparet hade bett utomstående om råd.
– Strax därefter meddelade Säpo utan någon motivering att medlingen är avblåst, berättar Peter.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sap...zist-1.1008250
__________________
Senast redigerad av gulasnubben 2009-12-05 kl. 00:53.
Citera
2009-12-05, 00:53
  #2
Medlem
Mintbits avatar
Helleklant verkar göra bort sig vad han än gör. Är det något allvarligt fel på honom tro? Kanske vore det bättre med långvård för hans del.
Citera
2009-12-05, 00:55
  #3
Medlem
Exakt vad är det som det skall förhandlas om Både journalisterna i Nacka och Hellekant har skyddade identiteter.
Citera
2009-12-05, 00:56
  #4
Medlem
Eller vid närmare eftertanke, vem orkar med sakfrågan. Jag påpekar bara namnet istället, för det var kul. Tomas Rödpeppar.
__________________
Senast redigerad av belzebubb 2009-12-05 kl. 01:00.
Citera
2009-12-05, 15:06
  #5
Medlem
cp-apas avatar
Varför inte?
Citera
2009-12-05, 15:33
  #6
Avstängd
Carrie.Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Exakt vad är det som det skall förhandlas om Både journalisterna i Nacka och Hellekant har skyddade identiteter.

Han vill väl att de slutar skiva om honom som jag fattat det.

Sedan är det en intressant sak med artikeln, de noterar att Hellekant inte heter så längre, men inte att journalisterna "Peter Karlsson" och "Kristina Larsson" aldrig hetat så utan att det bara är alias.
__________________
Senast redigerad av Carrie.White 2009-12-05 kl. 15:37.
Citera
2009-12-07, 15:04
  #7
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Det DN inte nämner är att "journalistparet" är våldsamma vänsterextremister som bland annat har misshandlat en poliskvinna så svårt att hon hoppade av sin tjänst.

SÄPO har fulla befogenheter att medla mellan kriminella om de finner att det förbättrar säkerheten i landet.
Konflikter mellan höger- och vänsterextremister är något som SÄPO givetvis vill göra något åt.

Det Dagens Nyheter sysslar med här är bara sensationsjournalistik med en politisk vinkling (nazisten ond, journalistparet offer).
__________________
Senast redigerad av RichOnVitamins 2009-12-07 kl. 15:14.
Citera
2009-12-07, 16:18
  #8
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichOnVitamins
Det DN inte nämner är att "journalistparet" är våldsamma vänsterextremister som bland annat har misshandlat en poliskvinna så svårt att hon hoppade av sin tjänst.

SÄPO har fulla befogenheter att medla mellan kriminella om de finner att det förbättrar säkerheten i landet.
Konflikter mellan höger- och vänsterextremister är något som SÄPO givetvis vill göra något åt.

Det Dagens Nyheter sysslar med här är bara sensationsjournalistik med en politisk vinkling (nazisten ond, journalistparet offer).
En morddömd person som fotograferar personer och lägger ut det på Info14 är långt ifrån oskyldig.
Citera
2009-12-07, 16:22
  #9
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Rasputin
En morddömd person som fotograferar personer och lägger ut det på Info14 är långt ifrån oskyldig.

Ditt inlägg saknar relevans, då det är utformat som ett motargument till något som jag inte ens har sagt.

Jag riktar kritik mot DN's artikel och konstaterar att SÄPO agerat korrekt.
Gällande de två parter som SÄPO försökt medla mellan, så är båda parter politiska extremister som använt sig av grovt våld.
__________________
Senast redigerad av RichOnVitamins 2009-12-07 kl. 16:25.
Citera
2009-12-07, 22:32
  #10
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Rasputin
En morddömd person som fotograferar personer och lägger ut det på Info14 är långt ifrån oskyldig.

Om man känner för det så kan man vända på det:

Personer som fortsätter förfölja, kartlägga och hänga ut någon som avtjänat sitt straff för att hindra den personen att skaffa en yrkeskarriär är långt ifrån oskyldiga.
Citera
2009-12-08, 09:19
  #11
Medlem
Christian IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichOnVitamins
Det DN inte nämner är att "journalistparet" är våldsamma vänsterextremister som bland annat har misshandlat en poliskvinna så svårt att hon hoppade av sin tjänst.

Det du inte nämner är omständigheterna. Var det nyexaminerade Polis-Lotta som skulle omdirigera trafiken vid ett demonstration och blev brutalt överfallen, eller var det......

Min erfarenhet är att poliskvinnor kan bete sig minst lika svinaktigt som polismän, och således i extrema fall kan förtjäna samma rättmätiga vrede som sina manliga kollegor.
Citera
2009-12-08, 12:28
  #12
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian II
Det du inte nämner är omständigheterna. Var det nyexaminerade Polis-Lotta som skulle omdirigera trafiken vid ett demonstration och blev brutalt överfallen, eller var det......

Min erfarenhet är att poliskvinnor kan bete sig minst lika svinaktigt som polismän, och således i extrema fall kan förtjäna samma rättmätiga vrede som sina manliga kollegor.

https://www.flashback.org/showpost....9&postcount=49

Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
"Peter Karlsson" från EXPO anlitas av Aftonbladet.
Hans riktiga namn är Anders Carlqvist.

----------------

Lördagen den 16 mars 1991 deltog den då 23-årige Anders Carlqvist i en husockupation av en fastighet belägen i korsningen Blasieholmsgatan och Teatergatan i centrala Stockholm. Fastigheten ägdes av Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF). För detta greps ett tjugotal ockupanter för bland annat olaga intrång och skadegörelse. Carlqvist själv greps ovanpå taket till Strand Hotell, då han försökte fly ner ifrån taket iförd rånarluva.

Samtliga AFAiter var maskerade, varav de flesta med så kallade rånarluvor. Då polisen bröt sig in i byggnaden hittade de först ett flertal tömda brandsläckare i trapphuset. Ockupanterna hade även rökfyllt trappen med en enligt polisen: "rökutvecklande kemisk blandning". Gatstenar hade radats upp på balkongerna ut mot Teatergatan. Man fann även mängder med material som enligt polisens tekniker med all säkerhet skulle användas för att framställa brandbomber. Också kirurghandskar som fyllts med olika sorters vätskor hittades, liksom fyrverkeripjäser, smällare och dartpilar.

Kostnaderna för vandaliseringen uppgick till 300 000 kronor.

---------------------------------------

Den 29 november 1992 höll Sverigedemokraterna ett offentligt möte i Medborgarhuset på Södermalm i Stockholm. Utanför hade en mängd militanta "vänster"extremister samlats för en motdemonstration. Bland denna skara fanns även den då 25-årige Carlqvist/Karlsson, som var där för att protestera mot, vad han definierade som ett "nazistsamfund", det vill säga Sverigedemokraterna. Han bar vid detta tillfälle en rånarluva.

Ur rättegångs protokoll:
"Han (polisen) uppger att tre av "motdemonstranterna" gav sig på en ensam kille som stod på Medborgarplatsen. Denne fick mottaga ungefär fem till åtta kraftiga sparkar. Carlqvist/Karlsson utdelade enligt uppgift själv ett flertal av sparkarna."

----------

Lördagen den 22 maj 1993, klockan 13:00, tillkallades ett stort antal poliser till Mariatorget i Stockholm, där ett gäng på cirka 25 personer i rånarluvor skulle befinna sig. Gänget var beväpnade med gatsten och påkar och bestod till stor del av kända "syndikalistiska" aktivister från AFA Stockholm. Däribland den då 25-årige Carlqvist/Karlsson och ytterligare en person vid namn Mats Deland från Aftonbladets kultursidor.

Under agressionen attackerade gruppen en polisman. Medan han sprang ropade polismannen upprepade gånger att han var polis, trots detta fällde Carlqvist/Karlsson med sina vänner honom till marken varpå han fick mottaga ett flertal sparkar. Detta resulterade bland annat i att hans radio gick sönder. Polismannen tvingades till slut dra sitt tjänstevapen för att skydda sig. Han fördes senare till akuten på Sabbatsbergs Sjukhus. Polismannen sjukskrevs i 1 månad.

Ur protokoll:

"Demonstranterna består av ett 25-tal personer anförda av Carlqvist/Karlsson som verkar vara gruppens ledare."

"Efter att Carlqvist/Karlsson från EXPO med kumpaner misshandlat polisassistent Olsson försattes han med handfängsel och greps för "våldsamt upplopp" och "våld mot tjänsteman". Deland greps för "våldsamt upplopp". I samband med Carlqvist/Karlsson gripande skrek han åt polisen: "Fascistsvin", "Gestapodräng" samt "Knekt". Detta resulterade i att Carlqvist/Karlsson även greps för förolämpning. Efter gripandena påträffade polisen flera kassar med gatsten samt flera påkar."

--------------------------

Den 7 april 1993 befann sig den då 23-åriga Anna-Lena D**** (alias Katarina Larsson och Carlqvists flickvän) tillsammans med andra ur AFA i "Gula Gången" vid Slussen i Stockholm. D***** stod och sprayade ett slagord. Samtidigt som D***** filade på de sista detaljerna ertappades hon av en ung kvinnlig polisaspirant. När denna grep tag i D***** överfölls hon av en okänd man. Denne sparkade ner polisaspiranten och misshandlade henne svårt. När ett par väktare anlände till platsen flydde gärningsmannen. D***** greps och dömdes senare för skadegörelse och våldsamt motstånd. Med i D*****s sällskap fanns även en av de ledande personerna inom AFA Stockholm, även han en känd våldsman.

Den kvinnliga polisaspiranten mådde en lång tid efter det inträffade psykiskt dåligt, någonting som bland annat ledde till hon inte ville närvara på rättegången. Kvinnan arbetar idag inte längre som polis.

I förundersökningen kan man lägga märke till att personen som misshandlade polisaspiranten beskrivs som en man i 25-årsåldern, cirka 1.95 meter lång med brunt hår i hästsvans och ring i örat. Ett signalemente som för övrigt förekommer i ett flertal liknande förundersökningar. D***** hade även ropat "Spring Anders!" till mannen.


Nu har Aftonbladet belönat EXPO med 39 000 kronor.

----------------------------------------------------------------------

Utdrag ur förundersökningen runt Aftonbladet journalisten Christofer Fager ang de av Expo riggade Alexandra Pascalidous- "nazister i trappan" bilderna.

----

Sid: 749 (förundersökningen):

På frågan om Fager sagt att det finns politiska åsiktsregister över nazister som skulle vara upprättade av s.k. vänsterextremister, svarar han: - Det är ju allmänt känt. Vidare berättar han att han själv inte känner till något av de här registren, men att "dom här Expo som är nedlagda, dom har haft listor"

Sid: 860:
- Fager: "Jag har bland annat haft researchers till, alltså undersökare kan man väl översätta det till, till mitt, jag ska väl inte säga förfogande men som har hjälpt mig med faktauppgifter och det är faktiskt inte något man får hur som helst, jag menar det kostar ju pengar"

Sid: 866:
På frågan om vem som "arvoderat", gett ersättning till researcherna, svarar Fager: "- Aftonbladet naturligtvis."

Sid: 867
Åklagaren: "Jag vill bara fråga dig nu. Namnet på dom personer som du säger att du har använt som researchers."

Fager: "Ja, den ena killen heter Peter Karlsson."

Åklagaren: "Var bor han?"

Fager: "Jag har aldrig varit hemma hos honom"

Åklagaren: "Hur kommer du i kontakt med honom?"

Fager: "För att han har vid flera tillfällen hjälpt Aftonbladet med research vid såna här frågor och jag tilldelades honom av redaktionsledningen."

Åklagaren: "Av vem där?"

Fager: "eh, jag tror det var Sigge Ennart."

Åklagaren: "Har du träffat Peter Karlsson?"

Fager: "Jaja, vi har jobbat ihop."

Åklagaren: "Det var en"

Fager: "Också Katarina, jag kommer inte ihåg efternamnet, jag är ledsen alltså."

Åklagaren: "En journalist eller?"

Fager: "Båda dom måste man ju säga att dom anses va - - -, dom är nog journalister kan man beteckna dem som. Jag väljer att säga researchers."

Åklagaren: "Arbetar dom på andra tidningar. ƒr dom anställda på andra tidningar?"

Fager: "Jag vet inte."

Här finns allt smaskigt att tillgå.
Inga direktlänkar, men handlingarna är offentliga.

Man kan notera hur deras koppling till journalistik är rätt svag, samt att deras förflutna är fullt av politisk extremism och våld.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback