2010-08-01, 15:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
För inte så länge sen så började jag fundera på om IFK:s taktik detta året har varit det mest tokdefensiva som jag har sett i allsvenskan. Jag har svårt att se någon dom senaste åren i alla fall som kommit i närheten.. Men nu när Miller har kommit in till AIK så verkar dom ju ha fått konkurrens där. Måste ju säga att det är helt fantastiskt skumt att dom två lagen som slogs om guldet förra året i är är två av dom mest defensiva lagen som jag har sett i allsvenskan. Känns som nått slags rekord. Hurra...

Eller är jag ute och cyklar? Kan Gais ha varit mer defensiva deras första år i allsvenskan ett par säsonger sen? Det är nog den enda jag kan komma på så här direkt som ens kan komma i närheten.. Ljungskile var väl inte världens roligaste heller men dom var väl inte så här illa?
Citera
2010-08-01, 15:16
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
För inte så länge sen så började jag fundera på om IFK:s taktik detta året har varit det mest tokdefensiva som jag har sett i allsvenskan. Jag har svårt att se någon dom senaste åren i alla fall som kommit i närheten.. Men nu när Miller har kommit in till AIK så verkar dom ju ha fått konkurrens där. Måste ju säga att det är helt fantastiskt skumt att dom två lagen som slogs om guldet förra året i är är två av dom mest defensiva lagen som jag har sett i allsvenskan. Känns som nått slags rekord. Hurra...

Eller är jag ute och cyklar? Kan Gais ha varit mer defensiva deras första år i allsvenskan ett par säsonger sen? Det är nog den enda jag kan komma på så här direkt som ens kan komma i närheten.. Ljungskile var väl inte världens roligaste heller men dom var väl inte så här illa?
Tycker inte blåvitt spelar så tokdefensivt som du beskriver.Även om det är klart defensivare än förra året. Man ligger trots allt 5 i målligan i As. Men det är nog ett av dom mest viljelösa årgångar av blåvitt jag sett på mycket länge.
Många gnällde på att aik spelade tråkig fotboll förra året, men det är ingenting mot hur dom spelat i år. Vissa matcher har man inte ens skott på mål Bara att kolla på en spelare som pavey, så fort han får bollen så tjongar han iväg den allt vad han orkar utan adress.
Men Ljungskile är tveklöst det tråkigaste laget i allsvenskan nånsin skådat.Bara en sån sak att man med flit hade en dålig gräsmatta för det skulle gynna deras destruktiva fotboll så mycket som möjligt säger det mesta.
Citera
2010-08-01, 15:17
Medlem
ekkams avatar
Citat:

Jag vet inte om taktiken verkligen är så defensiv, kan ju vara jag som är optimistisk dock; hur jag nu kan vara det i det nuvarande läget. Men jag tror att blåvitts defensiv grundar sig i att vi faktiskt har ett riktigt stabilt lag, dock så hamnar vi ju jävligt långt ner i banan när vi väl försvarar vilket kan ge en onödigt defensiv och tråkig illusion/verklighet. AIK var ju extremt defensiva redan förra året, att dem kunde pilla in en boll per match och hålla helt tätt i hälften av matcherna var ju minst sagt till deras fördel. Har faktiskt inte sett dem under Millers ledning än, men nog kan jag hålla med om att förra årets två bästa lag har varit besvikelser både till spelmässiga ambitioner och poängskörd. Men nog måste man ändå inse att det funnits klart tråkigare lag än blåvitt, dock så förväntar man sig mer vilket leder till större besvikelse. Det var ju inte som att man satt och hoppades på en sprudlande fotboll när man såg Ljungskile i allsvenskan.
Citera
2010-08-01, 15:22
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekkam
Jag vet inte om taktiken verkligen är så defensiv, kan ju vara jag som är optimistisk dock; hur jag nu kan vara det i det nuvarande läget. Men jag tror att blåvitts defensiv grundar sig i att vi faktiskt har ett riktigt stabilt lag, dock så hamnar vi ju jävligt långt ner i banan när vi väl försvarar vilket kan ge en onödigt defensiv och tråkig illusion/verklighet. AIK var ju extremt defensiva redan förra året, att dem kunde pilla in en boll per match och hålla helt tätt i hälften av matcherna var ju minst sagt till deras fördel. Har faktiskt inte sett dem under Millers ledning än, men nog kan jag hålla med om att förra årets två bästa lag har varit besvikelser både till spelmässiga ambitioner och poängskörd. Men nog måste man ändå inse att det funnits klart tråkigare lag än blåvitt, dock så förväntar man sig mer vilket leder till större besvikelse. Det var ju inte som att man satt och hoppades på en sprudlande fotboll när man såg Ljungskile i allsvenskan.
Nu kanske jag är la liga blind och VM blind men skulle inte även ett relativt tekniskt begränsat lag som mjällby eller aik kunna använda sig av en liknande speltänk som Barcelona och spanska landslaget kör med?
Att istället för att ha låg backlinje ha en hög backlinje vilket ger kortare väg till speluppbyggnad via mittfältarna?
Citera
2010-08-01, 15:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Funeral, Ekkam:
Jag kan hålla med om att Ljungskile var hemskt trist att se på men det var väl mest för att dom gjorde allt för att dra ner på tempot i matchen. Inte för att dom var så hemskt defensiva i grunden.
Denna säsongen har ju IFK spelat med en anfallare och i princip ingen offensiv mittfältare. Visst har man sagt att man haft en, men i praktiken så har det varit två defensiva med ett "vanligt rakt" tremannamittfält framför.. Jacob Johansson? Faltsetas? Tomas Olsson? Ja för en 3 år sen sådär.. Jag kan inte påminna mig om att jag har sett ett lag som spelar så förut. Som sagt så körde väl Gais nått liknande när dom hade Keene springande ensam på topp men även Ljungskille hade ju mer offensiva ambitioner än så. När dom väl spelade.
Citera
2010-08-01, 15:34
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Nu kanske jag är la liga blind och VM blind men skulle inte även ett relativt tekniskt begränsat lag som mjällby eller aik kunna använda sig av en liknande speltänk som Barcelona och spanska landslaget kör med?
Att istället för att ha låg backlinje ha en hög backlinje vilket ger kortare väg till speluppbyggnad via mittfältarna?
Det beror ju på vad man möter för motstånd. Men du är inte la liga-blind. Du är Barcelonablind. Ett lag som blir tillbakapressat kan inte spela med hög backlinje. Då hamnar dom framför mittfältet. I en jämn liga som allsvenskan så blir det som det blir. Mjällby har spelat med en hyfsat hög backlinje för det mesta. Ju längre fram man hamnar i planen desto högre vill man ha backlinjen. Oftast. Kan finnas undantag om man är speciellt rädd för ett lag som kör ett väldigt snabbt kontringsspel, då kan det finnas fördelar att ligga lite lägre med backlinjen även om man har bollen 65% av tiden. För Barcelona och spanska landslaget är det väldigt lätt för dom anfaller 90% av tiden. Det laget dom möter har däremot inte lika lätt att ha en hög backlinje..
Citera
2010-08-01, 15:50
Medlem
Relays avatar
Citat:
Det beror ju på vad man möter för motstånd. Men du är inte la liga-blind. Du är Barcelonablind. Ett lag som blir tillbakapressat kan inte spela med hög backlinje. Då hamnar dom framför mittfältet. I en jämn liga som allsvenskan så blir det som det blir. Mjällby har spelat med en hyfsat hög backlinje för det mesta. Ju längre fram man hamnar i planen desto högre vill man ha backlinjen. Oftast. Kan finnas undantag om man är speciellt rädd för ett lag som kör ett väldigt snabbt kontringsspel, då kan det finnas fördelar att ligga lite lägre med backlinjen även om man har bollen 65% av tiden. För Barcelona och spanska landslaget är det väldigt lätt för dom anfaller 90% av tiden. Det laget dom möter har däremot inte lika lätt att ha en hög backlinje..
Men men
Ska ta det från början jag och en god vän tillika en tidigare skribent för FC Barcelonas sektion i svenska fans brukar ju rätt ofta raljera om svenska klubblag. Särskilt då när det vankas kval till europaspel. Elfsborg mötte Valencia som redan då var nere i en downperiod, trots det så blev Elfsborg enkelt avfärdat i två tunga matcher. Man hade helt enkelt alltför defensiv attityd vilket gick ut på att hålla nollan, och att det var viktigare att inte förlora än att försöka vinna. Jag ser samma sak i år såg dock inte AIKS match mot Rosenborg men som skribenter skrivit så hade AIK lite av samma städgummeattityd. bättre med hedersam förlust än att försöka gå framåt. Det är en attityd som för oss allt längre bort från Europeisk klubbfotboll. Om Rosenborg kan göra det så ska väl AIK kunna eller?

Djurgården hade nåt på gång när man vann allsvenskan två år i rad för att sedan självmant rasera det man byggt upp. Sedan ska gnagare kanske vara lite mer återhållsamma då kaxigheten nådde stora höjder förra hösten. Jag varnade redan då att stora delar av laget inte skulle finnas kvar när kvalet väl skulle börja, och jag fick ju rätt.

att sedan AIk spelar mot en allsvensk nykomling som om det vore en klubb i mitten av LA liga dom möter är bara skämmigt. Miller kanske passar i Division 1 eller superettan knappast i Allsvenskan.
Citera
2010-08-01, 17:09
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:

att sedan AIk spelar mot en allsvensk nykomling som om det vore en klubb i mitten av LA liga dom möter är bara skämmigt. Miller kanske passar i Division 1 eller superettan knappast i Allsvenskan.

Som jag ser det, även om det tar emot, måste man glömma att vi är regerande svenska mästare. Man kan liksom inte ignorera verkligheten och luta sig tillbaks mot något sådant.

Man är aldrig bättre än sin senaste match och vi har spelat skit i år. Jag och många AIKare med mig vet att truppen besitter högre potential än vad tabellen visar, men det spelar liksom ingen roll.

Titta på allsvenskan de senaste 10-15 åren och se hur lite som skiljer mellan framgång och motgång.

Hur vi hamnade i den här situationen kan man diskutera. Hade läget sett annorlunda ut om vi fått med oss 1-2 vinster de första matcherna och haft en målvakt som inte spred osäkerhet? hade truppen presterat bättre om laget hette Trelleborgs FF och inte AIK nu i motgång? Det handlar om så lite som kan göra att en hel säsong bara rasar.
Citera
2010-08-01, 17:16
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Som jag ser det, även om det tar emot, måste man glömma att vi är regerande svenska mästare. Man kan liksom inte ignorera verkligheten och luta sig tillbaks mot något sådant.

Man är aldrig bättre än sin senaste match och vi har spelat skit i år. Jag och många AIKare med mig vet att truppen besitter högre potential än vad tabellen visar, men det spelar liksom ingen roll.

Titta på allsvenskan de senaste 10-15 åren och se hur lite som skiljer mellan framgång och motgång.

Hur vi hamnade i den här situationen kan man diskutera. Hade läget sett annorlunda ut om vi fått med oss 1-2 vinster de första matcherna och haft en målvakt som inte spred osäkerhet? hade truppen presterat bättre om laget hette Trelleborgs FF och inte AIK nu i motgång? Det handlar om så lite som kan göra att en hel säsong bara rasar.
Jag vet inte om du håller med mig. Men när svenska klubblag möter erupeiskt motstånd i Europaleague och championsleague so representerar dom inte bara dom egna fansen utan även hela landets representant för svensk klubbfotboll. Därför grät jag nästan trots att jag inte är MFF fan över förödmjukelsen mot FC Thun som MFF fick utstå.
Citera
2010-08-01, 17:25
Medlem
cudders avatar
Skönt att Pekalski fick göra mål, han förtjänade verkligen det!
Citera
2010-08-01, 17:31
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Jag vet inte om du håller med mig. Men när svenska klubblag möter erupeiskt motstånd i Europaleague och championsleague so representerar dom inte bara dom egna fansen utan även hela landets representant för svensk klubbfotboll. Därför grät jag nästan trots att jag inte är MFF fan över förödmjukelsen mot FC Thun som MFF fick utstå.

Det där är något som diskuteras ofta på forum och mellan fans och många har olika uppfattningar.

Visst vill jag att Sverige ska klättra på rankingen och bli en respekterad fotbollsnation, men jag kommer aldrig att önska ett annat allsvenskt lag framgångar än mitt AIK. Når det laget framgångar i Europa så innebär det att laget kommer bli starkare och en svårare konkurrent till mitt lag.

Så jag log nog snarare när MFF åkte ut, precis som jag förväntar mig att en MFFare kommer göra om vi åker ut mot Rosenborg på onsdag.
Citera
2010-08-01, 17:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Om Rosenborg kan göra det så ska väl AIK kunna eller?
Nej. Där är problemet. Du försöker jämföra svenska lag med såna som är mycket bättre. Och just idag så är Rosenborg många gånger bättre än vad AIK är. Rosenborg skulle förmodligen leka hem allsvenskan med det laget dom har idag...
Likadant med Elfsborg-Valencia. Även fast Valencia var på klar nedgång då så är dom många klasser bättre än Elfsborg. Det vi pratar om här är inte att svenska lag försöker sig på några hedersamma förluster, det är snarare precis motsatsen. Så cyniskt spel som möjligt för att ha chansen att vinna dubbelmötet. Skulle AIK nu eller Elfsborg då försöka sig på ett offensivt spel så hade dom blivit fullkomligt krossade. Ingen Boråsare skulle bli glad av att Elfsborg förlorade med 4-1 på bortaplan med offensivt spel. Däremot med en stenhård defensiv så kan man försöka hålla nollan och med mycket tur kontra in ett mål.
Kommer du ihåg Sverige-Argentina i VM för några år sen? Det är den matchen som svenska lag ofta måste hoppas på i Europaspelet utom i dom första omgångarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in