2010-05-17, 18:41
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Försäljning av alla nyckelspelare
+ orealistisk målsättning(kaxighet) + vanvettiga "inköp" (Eguren) + ekonomisk rysk roulett + dålig organisation

Har jag glömt nått?
Citera
2010-05-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Okej en djup fråga här... Hur är det möjligt att gå från tämligen överlägsna o vinna SM-guldet ifjol till att göra 7mål på 13 matcher, förlorat 8 av 13 och bara vunnit 2...Kan inte få till det, att gå från bäst till sämst (delad med trelleborg då) direkt, har aldrig sett nåt liknande, grundar det i dålig organisation, floppvärvningar? vad tror ni alla?
AIK var INTE "tämligen överlägsna" förra året. De snubblade sig till guldet tack vare flyt och konkurrenter som var under isen. Antagligen de sämsta mästarna på bra många år.
Citera
2010-05-17, 18:42
Medlem
Citat:
Försäljning av alla nyckelspelare

Addera en risig ungdomssektion, finansiellt misskött och en tränare som aldrig byggde något lag själv.
Stahre formerade aldrig laget själv, han tog över det han gavs och när det var dags att skapa något själv så märkes det fort att kompetensen saknades och då drog han där pengarna fanns.
Citera
2010-05-17, 18:45
Medlem
heyyoutheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Och varför gjorde man detta? te.x Obolo menar du? Var man nöjd med 1 guld eller?
Dåliga ekonomiska förutsättningar, vilket gör att de inte kan behålla sina bästa spelare.
Citera
2010-05-17, 18:54
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Addera en risig ungdomssektion, finansiellt misskött och en tränare som aldrig byggde något lag själv.
Stahre formerade aldrig laget själv, han tog över det han gavs och när det var dags att skapa något själv så märkes det fort att kompetensen saknades och då drog han där pengarna fanns.
Nej, för det är otroligt lätt att komma in som ny tränare och skörda framgångar direkt (oj, det gjorde han ju).

Det blir i så fall ännu mer pinsamt för ett så ekonomiskt välmående lag som MFF, med en sådan utomordentlig ungdomsektion att år efter år inte ens vara med och hota i tabelltoppen.

AIK sålde inte alla sina nyckelspelare, Dulee och Ortiz var extremt viktiga förra året och är kvar i laget.
Sedan att AIK vann guld pga flyt och att alla andra lag var under isen är lika skrattretande nu som förut.
Senast redigerad av Viking- 2010-05-17 kl. 18:57.
Citera
2010-05-17, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Nej, för det är otroligt lätt att komma in som ny tränare och skörda framgångar direkt (oj, det gjorde han ju).

Det blir i så fall ännu mer pinsamt för ett så ekonomiskt välmående lag som MFF, med en sådan utomordentlig ungdomsektion att år efter år inte ens vara med och hota i tabelltoppen.

En ny storhetstid har inletts med start detta året samtidigt som aik är tillbaka på ruta ett blir kvalspel som man förlorar mot hammarby

AJK tar 25 kr för en biljett och du går inte?
Citera
2010-05-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
AIK var INTE "tämligen överlägsna" förra året. De snubblade sig till guldet tack vare flyt och konkurrenter som var under isen. Antagligen de sämsta mästarna på bra många år.
Det stämmer inte alls. AIK var ett väldigt bra lag, om Blåvitt däremot vunnit hade vi kunnat snacka sämsta mästare på många år. Nu tycker jag iofs att Blåvitt redan tävlar om den inte särskilt smickrande titeln 2000-talets sämsta mästare med konkurrens av Hammarby.

Och hittills är det väl snarare den här säsongen som man kan prata om konkurrenter som är under isen...
Citera
2010-05-17, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Det stämmer inte alls. AIK var ett väldigt bra lag, om Blåvitt däremot vunnit hade vi kunnat snacka sämsta mästare på många år. Nu tycker jag iofs att Blåvitt redan tävlar om den inte särskilt smickrande titeln 2000-talets sämsta mästare med konkurrens av Hammarby.

Och hittills är det väl snarare den här säsongen som man kan prata om konkurrenter som är under isen...

Haha aik ligger näst sist och du har mage att kalla andra lag för sämsta mästarna?
Citera
2010-05-17, 18:59
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
En ny storhetstid har inletts med start detta året samtidigt som aik är tillbaka på ruta ett blir kvalspel som man förlorar mot hammarby

AJK tar 25 kr för en biljett och du går inte?
En ny storhetstid? Tjena, den visan hör man år efter år.
Sedan tvivlar jag på att AIK spelar kvalspel, blir väl antagligen en mittenplacering i slutet av året. Ironiskt med tanke på att det skulle bli en av våra värsta placeringar på ett bra tag (undantag 04), men ett helt vanligt år för ett lag som MFF.
Citera
2010-05-17, 19:00
Medlem
Citat:

AIK sålde inte alla sina nyckelspelare, Dulee och Ortiz var extremt viktiga förra året och är kvar i laget.
Sedan att AIK vann guld pga flyt och att alla andra lag var under isen är lika skrattretande nu som förut.

Kompetensen jag snackade om var kompetensen man behöver för att bygga ett fungerande lag. Stahre tog över ett lag med truppen spikad i princip.

Sedan när han var tvungen att finna nya nyckelspelare så misslyckades han kapitalt. Även om man inte kan få lika bra spelare som de föregående ska man inte ligga bland de 2 sämsta året efter.
Citera
2010-05-17, 19:03
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Kompetensen jag snackade om var kompetensen man behöver för att bygga ett fungerande lag. Stahre tog över ett lag med truppen spikad i princip. Sedan när han var tvungen att finna nya nyckelspelare så misslyckades han kapitalt. Även om man inte kan få lika bra spelare som de föregående ska man inte ligga bland de 2 sämsta året efter.
Att laget underpresterar tror jag de flesta håller med om, sedan kan det vara ganska svårt att ersätta spelare som Obolo, Örlund och Jos, spelare som alla valdes till årets lag (eller avbytarbänken) med den ekonomi AIK har. Jag förstår att man försökte lösa det internt först och främst.

Det är ganska svårt att bedöma Stahres kompetens när det gäller att bygga lag, när han kom så fanns det redan en bra trupp, i år hade han tappat flera spelare utan ekonomin att ersätta ordentligt. Personligen tycker jag att han aldrig fick chansen att visa upp den sidan, därför kan jag inte heller uttala mig om ifall han var bra eller dålig där.
Senast redigerad av Viking- 2010-05-17 kl. 19:05.
Citera
2010-05-17, 19:05
Medlem
Citat:
Att laget underpresterar tror jag de flesta håller med om, sedan kan det vara ganska svårt att ersätta spelare som Obolo, Örlund och Jos, spelare som alla valdes till årets lag (eller avbytarbänken) med den ekonomi AIK har. Jag förstår att man försökte lösa det internt först och främst.

Det är ju ett enormt underbetyg till er ungdomssida att inte kunna fylla tre positioner med spelare bättre än superettan-klass. Ett symptom av Vasalund-samarbetet kanske?

Fick chansen? Det finns allsvenska tränare med lönebudgetar på hälften av vad AIK har som löser likartade spelarförluster på ett bättre sätt. Sen stack ju Stahre, snarare så att han inte tog chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in