Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Nja, spelidén är nästintill obefintlig. Det bekräftas också av det eviga roterandet i startelvan. Det enda tydliga i vårt spel är att Mutumba ska få ytor på kanten för att utmana. Centralt finns det inga idéer och egentligen inte på högerkanten heller.
Det ni menar med obefintlig är dålig spelidé.
Just roterandet beror förutom på skador just på olika spelideer. Ser ni alltså inte skillnad på speliden från tex blåvitt hemma, Häcken hemma och Helsingborg borta?
Idag var det i början 4-5-1 där Bojan störde ut en spelare på blåvitts mittfält när de hade bollen. Den där Per Eriksson tog vi bort bra. I övrigt mycket lite press på bollhållaren så blåvitt kunde enkelt flytta upp spelet. Vi vann därför aldrig bollen högt upp och kunde starta kontringar, som förra året med Obolo. Ideen med Clecio ensam på topp som target player fungerade dåligt de första 15, han fick inga lätta bollar att springa på direkt men det blev ok efter 15 min. Mutumba och Flavio hade korta anfall där de fyllfr på från sina kanter.
Mutumba och högeranten har du helt rätt i, han är en envägsspelare som har finter och sen tre snabba steg, i övrigt springer han långsamt, sällan press på bollhållaren, kan varken kan glidtackla eller gå in i dueller. Samtliga mål har väl gjorts på inlägg om jag minns rätt. Idag var nog första gången jag sett honom så tydligt delta i defensiven, det ändrades dock efter baklängesmålet, då vi blev tvungna att bli mer offensiva. I andra halvlek sket det sig totalt.
Citat:
Ursprungligen postat av Simon20e
Som vanligt kan AIK hålla uppe ett någorlunda spel tills första baklänges målet kommer och då är det frittfall
Håller med. Precis som mot Helsingborg lägger Wesström upp en bra defensiv taktik, med tydliga linjer om hur många vi ska anfalla med osv. Det är därför så jävla synd att det skiter sig pga skitmål. När vi ligger under blir spelet desperat. Förlusterna hade faktiskgt varit mer acceptabla om första baklängesmålet inte varit så billigt.