Citat:
Ursprungligen postat av lucas2.0
Om du tänker efter lite så inser du att din slutsats inte följer. Om rätten att äga vätebomb följer av rätten till liv och någon argumenterar mot denna rätt så argumenterar han per implikation mot rätten till liv. Men han erkänner heller inte att vad som helst gå för sig. Så den typen av logik som du försöker dig på i detta är ju hopplös. Följande är en instantiering av din logik: Om man inte har mänsklighetens maximala lycka som mål för sina handlimgar, så måste man logiskt ha mänsklighetens maximala misär som mål för sina handlingar. Eftersom du vill utgå från rätten till liv och därmed inte är utilitarist så innebär detta logiskt att du har mänsklighetens maximala misär som mål för dina handlingar.
Det är inget mysteruim att människor har svårt att förstå de liberala "logiska" bevisen.
Jag förstår hur du menar. Du säger att bara för att man inte accepterar rätten till liv fullt ut innebär det heller inte att man nekar den fullt ut. Man försöker sig på någon form av balansgång. Det står ju varje person fritt att göra detta så länge man inte även försöker applicera detta på någon annan än sig själv. Det är ju där rätten till en vätebomb kommer in. Om du koloniserade en helt ny planet där, om du detonerar din bomb, oskylda ej kommer till skada får naturligtvis äga en vätebomb. Om du däremot hotar att döda och lemlästa mängder oskylda individer fråntar du ju dem rätten till sina liv.
Men jag håller med dig om min bristande logik i att man nödvändigtvis inte behöver avsäga rätten till sitt liv totalt, utan möjligheten att avsäga sig en viss del finns naturligtvis. Man kan t ex acceptera att bli tvingad till en handling man inte vill göra egentligen
trots att man har möjlighet att låta bli. T ex någon på stan som får syn på din iphone säger "åh, kan du inte ge den till mig" Du vill helst inte för du tycker så mycket om den men bestämmer dig för att ge bort den ändå. Då har du avsagt dig en viss del kan man väl säga. Om någon däremot sätter en kniv mot strupen och kräver dig på din telefon har du inte avsagt dig rätten utan blivit avtvingad. En skillnad. Jag betalar skatt till sådant jag inte vill stödja. Skulle jag låta bli blir konsekvenserna värre än jag känner att jag kan stå ut med. Jag tycker således inte att jag avsagt mig viss del av rätten till liv för att jag betalar skatt, utan snarare blivit tvingad.