Citat:
Ursprungligen postat av StAugustin
Äganderätten är ungefär som Gud, man kan tro men inte bevisa.
Det är alltid lätt att säga att det inte går att bevisa något, om man förnekar att kunskap är möjlig. Om man inte tror på sinnenas vittnesbörd får ju detta stå för personen ifråga som hävdar detta men vad tjänar vidare kontakt med denna person för syfte (mer än möjligen som underhållning). Debatt kan aldrig vara givande eftersom allt enligt personen i fråga är nonsens. Jag kan hålla med om att det är svårt att
bevisa att sinnena verkligen förmedlar något som har med verkligheten att göra men om man ska komma någon vart måste man acceptera detta. Och dessutom sker inte denna acceptans utan skäl. Genom hela mänsklighetens historia verkar sinnena ha hjälpt oss väl klara oss i vår omgivning och att helt plötsligt sluta tro på sina sinnen skulle leda till att man dör ganska snabbt. Sammanfattningsvis kan man väl säga att för en person som inte tror på det sinnena förmedlar torde livet bli totalt meningslöst och kort.
För att kunna bevisa något måste man ha något grundläggande att utgå ifrån. Man måste alltså vara villig att acceptera något som självklart, att det inte behöver bevisas. Om
allt måste bevisas blir detta någon form av cirkelproblem som leder till att inget kan bevisas. Och det är väl här subjetivisterna finner sig hemma. De hävdar att allt måste bevisas, att det inte kan finnas något som är självklart och därmed är kunskap ej möjlig. Om man ska gå på subjetivistens beviskrav kommer man alltså ingen vart och allt filosoferande blir onödigt, ja, blir faktiskt inte allt överhuvudtaget onödigt? Ganska tråkig syn på tillvaron men andra ord.
Accepterar man t ex rätten till liv som något självklart får man något att bygga vidare på. Man kan neka till detta påstående men då måste du alltså acceptera att vem som helst kan göra vad som helst med dig, eller tvinga dig till vad som helst och du skulle vara helt ok med detta? Vi kan nog vara överens om att det inte finns någon psykiskt frisk människa som godtar detta och därmed voila! Consensus kring rätten till liv. Man behöver således inte en Gud som ger dig rätten till liv. Om någon nu vill tro detta, typ något liknande detta: jag har rätt till liv och
dessutom säger Gud att det faktiskt är så, må väl detta vara gott och väl så länge Gud inte står som garant för rätten till liv utan endast ett väsen som faktiskt håller med om detta.
Det är intressant med Gud ut den synpunkten att många vetenskapsmän är troende. I sin profession försöker de förstå hur världen fungerar helt utan att blanda in gud, fast de tror ändå på något sätt att gud är med på ett hörn. Gud är som en dubbelgarant. Kanske är Gud den som garanterar att de grundläggande axiomen verkligen stämmer? En hållning som jag själv i mina troende dagar väl på något sätt, som jag då ej själv riktigt kunde formulera, höll för riktig. Men på vad sätt är det rimligare att acceptera Gud än axiom (rätt formulerade)? Faktum är att du med Gud hela tiden bara har en slag back up. Även en troende förkastar felaktiga axiom (förhoppningsvis) och på så sätt själv väljer åt Gud vad detta väsen skall hålla för rätt och riktigt. Man blir på sätt och vis lite schitzofren eftersom man implementerar Gud med sig själv och Gud alltså tycker som jag själv gör. Onekligen blir det något skumt.
Därför tycker jag att rättigheter som bygger på grundläggande axiom står stabilare i en debatt än Guds ord. Sedan blir det ju ett oerhört stort pedagogiskt problem med Gud som garant. Då måste du alltså först frälsa personen du diskuterar med innan en givande debatt kan komma till stånd. Sannerligen ingen lätt uppgift alla gånger.