2009-12-05, 08:59
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
När jag jobbar kör jag max två och en halv timme i sträck sen stannar jag och kan äta om jag vill, men som sagt klarar jag mig på mackor så det är bara att se till att köpa så nyttigt bröd som möjligt.
Med färdig köttfärssås menar jag just den färdiga man köper på burk, kanske inte lika nyttigt som att göra själv men som jag skrev tidigare tror jag att det är kolhydraterna som är problemet.
Ja det ligger nåt i det du skriver om massproducerad mat så man kan inte stirra sig blind på innehållsdeklarationen antar jag.
Det stämmer med pastan; min fantasi sträcker sig inte mycket längre än till pasta och de olika sakerna man kan äta till den.
Jag har ett program på datorn "Datakokboken" där jag kan söka bland recept men även söka på ingridienser och få upp olika recept som innehåller dessa.
Jag skulle bara behöva en fingervisning om vilka ingridienser man ska undvika och vilka som är okej. Jag gillar nötkött och kyckling och det är ju ganska mastiga grejer som man blir mätt av så lite tips på såna rätter vore trevligt.
Med färdig köttfärssås menar jag just den färdiga man köper på burk, kanske inte lika nyttigt som att göra själv men som jag skrev tidigare tror jag att det är kolhydraterna som är problemet.
Ja det ligger nåt i det du skriver om massproducerad mat så man kan inte stirra sig blind på innehållsdeklarationen antar jag.
Det stämmer med pastan; min fantasi sträcker sig inte mycket längre än till pasta och de olika sakerna man kan äta till den.

Jag har ett program på datorn "Datakokboken" där jag kan söka bland recept men även söka på ingridienser och få upp olika recept som innehåller dessa.
Jag skulle bara behöva en fingervisning om vilka ingridienser man ska undvika och vilka som är okej. Jag gillar nötkött och kyckling och det är ju ganska mastiga grejer som man blir mätt av så lite tips på såna rätter vore trevligt.
Jag brukar tänka så att jag vill ha mat som är mättande på så få kalorier som möjligt och därför äter jag inte bröd till måltider, tycker att det behövs för mycket bröd för att bli mätt på en vettig mängd kalorier. Av samma anledning äter jag inte färdiga köttbullar.
Bra råvaror att basera maten på (enligt mig):
kycklingfilé
nötkött
mager nötfärs
räkor
fisk
quorn
bönor/linser (lätt att kasta i många grytor och liknande)
Eftersom jag inte klarar av "torr" mat så brukar jag alltid ha något med vätska i/till, krossade tomater, keldas laga lätt, ibland lite matlagningsgrädde (kan vara bra att blanda med laga lätt för att få upp tjockheten lite), smaksatt keso, mini cremé fraiche, smaksatt cremé fraiche (paprika & chili är sjukt god)
Till maten kan du ha pasta om du vill, men du behöver tänka på mängden. Lättast är att skaffa en matvåg, annars kan du ju prova att mäta upp ett paket pasta i flera skålar eller så och se hur mycket som blir lagom, jag brukar aldrig ta mer än 70 g pasta (~7 port på ett pkt 500g). Det största problemet med pasta för mig iaf är att det är jättelätt att äta för mycket av det. Jag brukar alltid köpa vit fiber pasta (zetas) för där är lite färre kalorier och det är mycket godare än fullkornspasta..
Potatis kan man äta större mängder av - 100g pasta är ca lika många kalorier som 400 g potatis.
En bra riktlinje kan vara typ tallriksmodellen, kör 1/4 kött eller liknande, 1/4 pasta/potatis osv, och 1/2 sallad/grönsaker.
Jag försöker alltid kasta i grönsaker i det mesta för att få upp mättnaden på måltiden, lök, paprika, squash, broccoli. Broccoli kan man även ersätta pasta med till många saker tycker jag.
Tips på recept:
ta typ 2 kycklingfiléer och skär ner i bitar, stek försiktigt så den får färg med lite salt och peppar på. Skär ner championer i bitar och lägg ner i pannan, låt det stekas lite. Kasta på ett paket krossade tomater, gärna smaksatta, skär upp och kasta i två paprikor, krydda med salt, peppar, paprika och kanske chili. Koka pasta samtidigt. Servera med sallad. (grytan är 3 port för mig...)
hacka upp en lök, ner i en panna och pressa i vitlök. Stek försiktigt så löken blir genomskinlig. Hacka fint en halv - en röd chilifrukt och kasta i. På med ett paket krossade tomater, häll sedan i 1 tsk flytande honung och ordentligt med basilika, smaka av med salt & peppar, låt det stå sen. Koka samtidigt pasta. Precis innan pastan är färdig lägger du i en burk med räkor i lake (häll av laken först) i grytan och låter bara räkorna bli varma. 2 port
Nu orkar jag inte skriva mer