2009-12-05, 08:59
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
När jag jobbar kör jag max två och en halv timme i sträck sen stannar jag och kan äta om jag vill, men som sagt klarar jag mig på mackor så det är bara att se till att köpa så nyttigt bröd som möjligt.

Med färdig köttfärssås menar jag just den färdiga man köper på burk, kanske inte lika nyttigt som att göra själv men som jag skrev tidigare tror jag att det är kolhydraterna som är problemet.

Ja det ligger nåt i det du skriver om massproducerad mat så man kan inte stirra sig blind på innehållsdeklarationen antar jag.
Det stämmer med pastan; min fantasi sträcker sig inte mycket längre än till pasta och de olika sakerna man kan äta till den.

Jag har ett program på datorn "Datakokboken" där jag kan söka bland recept men även söka på ingridienser och få upp olika recept som innehåller dessa.
Jag skulle bara behöva en fingervisning om vilka ingridienser man ska undvika och vilka som är okej. Jag gillar nötkött och kyckling och det är ju ganska mastiga grejer som man blir mätt av så lite tips på såna rätter vore trevligt.

Jag brukar tänka så att jag vill ha mat som är mättande på så få kalorier som möjligt och därför äter jag inte bröd till måltider, tycker att det behövs för mycket bröd för att bli mätt på en vettig mängd kalorier. Av samma anledning äter jag inte färdiga köttbullar.

Bra råvaror att basera maten på (enligt mig):
kycklingfilé
nötkött
mager nötfärs
räkor
fisk
quorn
bönor/linser (lätt att kasta i många grytor och liknande)

Eftersom jag inte klarar av "torr" mat så brukar jag alltid ha något med vätska i/till, krossade tomater, keldas laga lätt, ibland lite matlagningsgrädde (kan vara bra att blanda med laga lätt för att få upp tjockheten lite), smaksatt keso, mini cremé fraiche, smaksatt cremé fraiche (paprika & chili är sjukt god)

Till maten kan du ha pasta om du vill, men du behöver tänka på mängden. Lättast är att skaffa en matvåg, annars kan du ju prova att mäta upp ett paket pasta i flera skålar eller så och se hur mycket som blir lagom, jag brukar aldrig ta mer än 70 g pasta (~7 port på ett pkt 500g). Det största problemet med pasta för mig iaf är att det är jättelätt att äta för mycket av det. Jag brukar alltid köpa vit fiber pasta (zetas) för där är lite färre kalorier och det är mycket godare än fullkornspasta..

Potatis kan man äta större mängder av - 100g pasta är ca lika många kalorier som 400 g potatis.

En bra riktlinje kan vara typ tallriksmodellen, kör 1/4 kött eller liknande, 1/4 pasta/potatis osv, och 1/2 sallad/grönsaker.

Jag försöker alltid kasta i grönsaker i det mesta för att få upp mättnaden på måltiden, lök, paprika, squash, broccoli. Broccoli kan man även ersätta pasta med till många saker tycker jag.

Tips på recept:
ta typ 2 kycklingfiléer och skär ner i bitar, stek försiktigt så den får färg med lite salt och peppar på. Skär ner championer i bitar och lägg ner i pannan, låt det stekas lite. Kasta på ett paket krossade tomater, gärna smaksatta, skär upp och kasta i två paprikor, krydda med salt, peppar, paprika och kanske chili. Koka pasta samtidigt. Servera med sallad. (grytan är 3 port för mig...)

hacka upp en lök, ner i en panna och pressa i vitlök. Stek försiktigt så löken blir genomskinlig. Hacka fint en halv - en röd chilifrukt och kasta i. På med ett paket krossade tomater, häll sedan i 1 tsk flytande honung och ordentligt med basilika, smaka av med salt & peppar, låt det stå sen. Koka samtidigt pasta. Precis innan pastan är färdig lägger du i en burk med räkor i lake (häll av laken först) i grytan och låter bara räkorna bli varma. 2 port

Nu orkar jag inte skriva mer
Citera
2009-12-05, 11:46
Medlem
Paer86s avatar
Färdigrätter är oftast näringsfattiga och väldigt salta. Jag skulle klassa dem som snäppet bättre än McDonalds
Citera
2009-12-05, 13:12
Medlem
Lillstarks avatar
miqqqa: Tack för tipsen, låter gott det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Färdigrätter är oftast näringsfattiga och väldigt salta. Jag skulle klassa dem som snäppet bättre än McDonalds
Okej, det står inte hur mycket salt det är i den men det är ju åtminstone ganska mycket mindre fett än i ett komplett McDonald's-meal med pommes och dipsås.

Jag såg en gång ett program på TV där de körde en Big Mac & co alltså både burgaren, läsken och pommes i en mixer och sen mätte fetthalten men jag minns inte hur mycket det var.
Citera
2009-12-06, 04:05
Medlem
Lillstarks avatar
Vad tror ni om det här då?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-mat.jpg

Jag blandade frysta potatisbitar och wokgrönsaker med finkrossade tomater smaksatta med chili och lät det det koka tills jag var säker på att de frysta grönsakerna var klara. Jag hade även i färdiggrillade kycklinglår och pizzakrydda och åt det med ris och sötsur sås.
En blandning av en massa olika grönsaker helt enkelt.

Det blev helt okej men nästa gång ska jag ha i mer kryddor eller nåt extra att smaksätta med, jag gillar stark mat.

Är det fel att använda frysta grönsaker, försvinner det näringsämnen?
Citera
2009-12-06, 07:24
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Too much sugar & salt = onyttigt. För lite näringsämnen = ej nyttigt.
Citera
2009-12-06, 11:30
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Too much sugar & salt = onyttigt. För lite näringsämnen = ej nyttigt.
Socker är inte onyttigt.

För mycket av allting är onyttigt, just därför heter det "för mycket".

Det är inte lite näringsämnen i findus rätter.
Citera
2009-12-06, 12:31
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Vad tror ni om det här då?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-mat.jpg

Jag blandade frysta potatisbitar och wokgrönsaker med finkrossade tomater smaksatta med chili och lät det det koka tills jag var säker på att de frysta grönsakerna var klara. Jag hade även i färdiggrillade kycklinglår och pizzakrydda och åt det med ris och sötsur sås.
En blandning av en massa olika grönsaker helt enkelt.

Det blev helt okej men nästa gång ska jag ha i mer kryddor eller nåt extra att smaksätta med, jag gillar stark mat.

Är det fel att använda frysta grönsaker, försvinner det näringsämnen?

Var kan man köpa detta? Och är det verkligen gott?

Ps. Fröken flisa får gärna tömma sin inkorg, då den är full.
Citera
2009-12-06, 12:31
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Socker är inte onyttigt.

För mycket av allting är onyttigt, just därför heter det "för mycket".
Ja, just därför.
Citat:

Det är inte lite näringsämnen i findus rätter.
Vad anser du Findus rätter vara näringsrikt på? Sett till energimängden tror jag inte det.
Mitt referensvärde är utan krafs och tjafs som utfyllnadsgegga och endast 10% kyckling.
Citera
2009-12-06, 12:35
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ja, just därför.
Du kan äta all din mängd kolhydrat med sackaros utan någon som helst negativ effekt på hälsan. Det är dessutom inte speciellt mycket socker i findusrätterna, mest stärkelse trots allt. Det är vanlig mat som är frusen och tillsatser så det skall hålla längre.

Citat:
Vad anser du Findus rätter vara näringsrikt på? Sett till energimängden tror jag inte det.
Till energimängden så har du rätt. För övrigt så behöver man inte spamma sönder näringsämnen heller. Hur mycket tror du egentligen man behöver per dag?
Citera
2009-12-06, 12:38
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Du kan äta all din mängd kolhydrat med sackaros utan någon som helst negativ effekt på hälsan. Det är dessutom inte speciellt mycket socker i findusrätterna, mest stärkelse trots allt. Det är vanlig mat som är frusen och tillsatser så det skall hålla längre.
För mej är det mycket och äter jag all min mängd i form av socker från färdigrätter så kan jag inte, utan att få till ett kcal överskott, få i mej div andra näringsämnen som jag anser vara nyttiga och bra för min hälsa och kropp.

Citat:

Till energimängden så har du rätt. För övrigt så behöver man inte spamma sönder näringsämnen heller. Hur mycket tror du egentligen man behöver per dag?
Det är olika. Jag vet hur min kropp är nu jmf med när jag inte brydde mej ett skit om att få i mej bra näringsämnen och kan säga att skillnaden är jävligt stor.
Citera
2009-12-06, 12:44
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
För mej är det mycket och äter jag all min mängd i form av socker från färdigrätter så kan jag inte, utan att få till ett kcal överskott, få i mej div andra näringsämnen som jag anser vara nyttiga och bra för min hälsa och kropp.
Det kan jag. Det betyder dock inte att socker är onyttigt, utan att du inte kan komponera din kost ordentligt.

Onyttig mat = Mat som skadar dig

Socker =/= Onyttigt

Eftersom socker inte skadar dig.

Citat:
Det är olika. Jag vet hur min kropp är nu jmf med när jag inte brydde mej ett skit om att få i mej bra näringsämnen och kan säga att skillnaden är jävligt stor.
Det samma. Jag klarar dock av rätt lätt att äta 50% av min kcal mängd av "skräpmat", till och med 100% av energimängden de dagarna jag väljer att äta en vitamineraltablett.
Citera
2009-12-06, 12:51
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Det kan jag. Det betyder dock inte att socker är onyttigt, utan att du inte kan komponera din kost ordentligt.

Onyttig mat = Mat som skadar dig

Socker =/= Onyttigt

Eftersom socker inte skadar dig.
Jo, det är onyttigt för det skadar mej.
Citat:
Det samma. Jag klarar dock av rätt lätt att äta 50% av min kcal mängd av "skräpmat", till och med 100% av energimängden de dagarna jag väljer att äta en vitamineraltablett.
Det är för att du blint räknar med att det inte finns andra näringsämnen än de framforskade & kända samt att samspelet +kroppens egna reglering mellan vissa har betydelse vilket du bortser från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in