2009-12-04, 12:32
Citat:
Jag uttryckte mig lite fel; det bästa sättet är såklart att motionera men det enklaste för en lök som jag själv är att äta mindre.
Ursprungligen postat av Big B
Sådär rättad 

Nu är iaf en motionscykel med avancerad träningsdator inhandlad, hittade en obetydligt begagnad för mindre än halva nypriset så nu gäller det bara att använda den också.

Citat:
Som jag skrev förut har jag ingen möjlighet att äta lagad mat på jobbet men jag klarar mig på vatten och bröd tills jag kommer hem.
Ursprungligen postat av miqqqa
Ser man på energimängden och fördelningen så tycker jag inte att måltiden känns galen för någon som inte tränar, utan rätt ok. Men jag gillar inte alla konstgjorda ämnen och smakförstärkare osv som de har en tendens att stoppa i färdigmat (plus att de som jag har smakat har varit långt ifrån goda). Undrar också om man får i sig alla vitaminer man behöver osv genom sådan mat. Äta färdigmat ibland har jag inga problem med men det känns inte direkt hälsosamt i längden att basera en stor del av sin kost på sådan mat.
Ta en dag i veckan istället och gör storkok med matlådor som du sedan kan ha med dig till jobbet så kan du få godare och nyttigare mat som du vet precis vad det innehåller. Själv är jag ett stort fan av gratänger osv som man kan frysa in och har allt i ett.
Vill du gå ner i vikt så behöver du titta på allt du stoppar i dig under dagen och fundera på hur du kan lägga om din kost, kanske räcker det att sluta dricka läsk och liknande, äta lite mindre portioner och göra nyttigare versioner av maten du gillar eller så får du ta i med hårdhanskarna och göra om dina matvanor helt.. Minska intaget av pasta/potatis/ris/bröd och öka på grönsakerna kan också göra en del...
Lycka till!
Ta en dag i veckan istället och gör storkok med matlådor som du sedan kan ha med dig till jobbet så kan du få godare och nyttigare mat som du vet precis vad det innehåller. Själv är jag ett stort fan av gratänger osv som man kan frysa in och har allt i ett.

Vill du gå ner i vikt så behöver du titta på allt du stoppar i dig under dagen och fundera på hur du kan lägga om din kost, kanske räcker det att sluta dricka läsk och liknande, äta lite mindre portioner och göra nyttigare versioner av maten du gillar eller så får du ta i med hårdhanskarna och göra om dina matvanor helt.. Minska intaget av pasta/potatis/ris/bröd och öka på grönsakerna kan också göra en del...
Lycka till!
Jag har dragit ner rätt så kraftigt på onyttiga saker, dricker aldrig läsk och har dragit ner på ölen. Jag har slutat med onödiga tilltugg som chips och jordnötter, det går faktiskt att kolla på en film utan att proppa i sig en massa skräp har jag konstaterat.

När jag gör storkok blir det pasta sen varierar jag med färdig köttfärssås, falukorv eller köttbullar. Som jag skrev tidigare tror jag att det är kolhydraterna i pastan som gör att jag aldrig blir av med kulmagen, frågan är bara vad man kan ersätta pastan med.
Tack, jag ska försöka använda motionscykeln regelbundet.