2011-09-26, 20:15
Medlem
tschugks avatar
spel termer

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med att översätta följande speltermer till svenska: futures, multiples, handicaps

Är total nybörjare på det här området så har ingen aning på en bra översättning.
Citera
2011-09-27, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tschugk
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med att översätta följande speltermer till svenska: futures, multiples, handicaps

Är total nybörjare på det här området så har ingen aning på en bra översättning.

Futures är detsamma som långtidsspel. Tex vem vinner allsvenskan, vem vinner stanley cup, CL osv.
Du spelar långt före säsongens slut och låser dina pengar tills vinnaren koras.
Finns även specialspel här tex vem vinner poängligan osv.
Multiples är detsamma som parlays, eller på svenska multispel/kombinationsspel. Dvs du kombinerar ihop 2-XX matcher på en enda kupong.
Handicaps är handikapp. Vilket lag som har vad i försprång innan matchen börjar. Det finns 3vägs hanidkapp samt 2vägs dvs asiatisk handikapp som är lite annorlunda. http://en.wikipedia.org/wiki/Asian_handicap för mer om det.
Citera
2011-09-30, 18:45
Medlem
tschugks avatar
Jag tackar så mycket för din hjälp kalaspuffar!

bra att du nämner lite förklaringar också
Citera
2011-09-30, 19:41
Har alltid undrat om det ens finns någon skillnand mellan t.ex -1 och - 1.5?
Är det spelbolagen som sätter så olika odds på två bet( såg en skillnad på 0.4 i odds mellan -1 på ett bolag och -1.5 på ett annat) som ger samma sak eller betyder har de olika innebörd?
Citera
2011-09-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Har alltid undrat om det ens finns någon skillnand mellan t.ex -1 och - 1.5?
Är det spelbolagen som sätter så olika odds på två bet( såg en skillnad på 0.4 i odds mellan -1 på ett bolag och -1.5 på ett annat) som ger samma sak eller betyder har de olika innebörd?

Läs mer om asiatisk handikapp. Lättläst spelskola här http://www.sharps.se/forums/spelskolan3

Citat:
Försök uppdatera dig om vad som händer inom branschen när det gäller olika speltyper och handikap. Förr i tiden kunde man bara spela på 1x2 och rätt resultat osv, nu kan du spela på nästan allt. Båda på ont och gott, håll dig till den spelform som är lättast att analysera och dra slutsatser från.

1x2, Över/Under, Moneyline (1-2), Draw No Bet, Asiatiskt handikapp och handikapp (Amerika) tycker jag att man skall fokusera sig på. Om du nu väljer alla spelformer eller bara en det är upp till dig men det är såklart enklast att börja med en och sedan utöka sin arsenal. Överarbeta det inte. Här nedan följer en förklaring på dessa spelformer.

1x2: Att spela rakt. Denna variant känner vi nog alla till, vem vinner matchen helt enkelt. Eller blir det oavgjort? 1= hemmavinst , x=kryss och 2=bortavinst. Ex. Jag tror att Arsenal vinner borta mot Liverpool så jag spelar Liverpool – Arsenal 2
Över/Under: Förkortas Ö och U. Även kallat totalspel (antal mål), hur många mål/poäng görs det i matchen? En lina sätts beroende på vilken match där du skall gissa på om det blir fler mål eller mindre. I fotboll brukar linan ligga på 2.5 mål och i hockey 5.5. I amerikanska sporter sätts linan beroende på en hel del olika faktorer. Ex. Jag tror att det blir mindre än 5.5 mål mellan Frölunda – Färjestad, alltså vinner jag mitt spel om det blir 5 mål eller mindre (0-5 mål) i matchen. Om en jämn siffra sätt så gäller insatsen tillbaka vid lika, dvs om 5.0 sätts som lina och det blir 3-2 till Frölunda. (5 mål)
Moneyline(1-2): Förkortas ML. Vem vinner? Tvåvägsspel dvs inget kryss inblandat (inklusive förlängning och ev straffar). Detta är vanligast i amerikanska sporter. Ex. Jag tror att La Lakers på hemmaplan vinner mot Cleveland cavs. Jag spelar La Lakers ML och vinner dem i ordenarie tid eller i förlängning så vinner jag. (Tänk på att amerikaner skriver gästerna först och hemmalaget sist, i detta fallet Cleveland Cavs – La Lakers eller Cleveland Cavs @(at, hos) La Lakers).
Draw No Bet: Förkortas DnB. Samma sak som att spela på Asian Handikapp 0. Spela på ett lag och vid oavgjort så får du insatsen tillbaka. Ex. Jag tror att Everton vinner mot fulham på bortaplan men jag ser en kryssrisk så jag är berädd att ta ett litet lägre odds än att spela Everon rakt. Jag spelar Everton DnB och vinner om Everton vinner, jag får tillbaka min insats om det blir kryss. Vid vinst för Fulham så förlorar jag min insats.
Asian Handikapp: Förkortas AH. Ej att förväxla med europeiskt handikapp, AH är ett sätt att spela 2 vägspel på fotboll. Du ger ett lag en fördel eller nackdel och spelar därefter, några viktiga ta latt känna till.
Lag 0 – Lag 0: Samma sak som Draw No Bet (DnB). Insatsen tillbaka vid oavgjort.
Lag -0.25 - Lag +0.25: Detta AH delar upp insatsen i två och lägger halva på -0.5 eller +0.5 och andra halvan på 0. Ex. Du spelar på Lag -0.25 och det blir oavgjort, du förlorar då halva din insats och får tillbaka andra halvan. Om du spelade på Lag +0.25 vinner du ena halvan och får tillbaka insatsne på den andra.
Lag -0.5 – Lag +0.5: Att spela på -0.5 är samma sak som att spela något lag att vinna rakt. Att spela på +0.5 är samma sak som att spela på både kryss och laget som segrare, samma sak som ”dubbelchans.”
Lag -0.75 – Lag +0.75: Samma princip som -0.25/+0.25 men nu gäller halva på -1 och andra på -0.5 eller +1 och andra på +0.5.
Lag -1 – Lag +1: Spelar du på -1 så vinner du om laget vinner med 2 mål eller fler, vid vinst med bara 1 mål så återbetalas insatsen. Vid oavgjort eller förlust förlorar du insatsen. Spelar du på +1 så vinner du om laget vinner eller spelar oavgjort, vid förlust med 1 mål så återbetalas insatsen. Vinner det andra laget med 2 mål eller fler så förlorar du insatsen.
Lag -1.5 – Lag +1.5: Ungefär samma sak som -1/+1 men nu återbetalas inte insatsen vid 1 måls vinst/förlust.

Handikapp (Amerika): Det mest okomplicerade handikappen hittar vi såklart i Amerika och på amerikanska sporter som am.fotboll och basket. ”Betting on a team at the spread” kallas detta och det gäller att lista ut hur mycket ett lag vinner med, favoriten utklassar det andra laget eller om ”underdogen” kommer streta emot bra och klara handikappet.

Ex. Green Bay Packers spelar hemma och möter New England Patriots och handikappslinan ligger på 7.5 fördel NE Patriots. Då får vi GB Packers +7.5 och NE Patriots -7.5 som handikapp. Om du väljer att spela på Patriots -7.5 och dem vinner med 8 poäng eller mer så vinner du, om dem bara lyckas vinna med 7 poäng eller mindre så förlorar du ditt vad. Tvärt om om du spelar på Packers +7.5 naturligtvis.

Vid detta laget så bör du ha förstått vad som gäller om linan istället är jämn. 7.0 tex. Samma regler gäller men om NE Patriots vinner med exakt 7 poäng så återbetalas insatsen. Det spelar ingen roll om du spelat på Packers +7.0 eller Patriots -7.0.

I baseboll och ishockey så har handikappen smeknamn, ”runline” kallas det för baseboll och ”puckline” för hockey. Du spelar på att ett lag skall vinna med 2 runs/mål eller fler om du väljer -1.5. Om du tror att matchen blir jämn och laget max kommer att förlora med 1 run/mål så väljer du att spela på +1.5. Tänk på att det är riskabelt att spela på +1.5 i hockey med tanke på att det laget som ligger under med 1 mål ofta tar ut målvakten i slutet. Jag gillar inte heller att spela +1.5 då oddsen ofta är nedtryckta så att de saknar värde.

Nu har du fått en inblick i de flesta olika spelvarianterna. Det finns fler men detta är dem vanligaste och det är upp till dig om du vill spela på något annat.
Citera
2011-11-22, 19:46
Medlem
Vill börja med att tacka för en väldigt bra FAQ för en nybörjare som mig.
Nu till min fråga, vad menas med DnB? Har sett det på mer än ett ställe här inne men förstår inte riktigt vad det betyder
Citera
2011-11-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoPa
Vill börja med att tacka för en väldigt bra FAQ för en nybörjare som mig.
Nu till min fråga, vad menas med DnB? Har sett det på mer än ett ställe här inne men förstår inte riktigt vad det betyder

Står för Draw no Bet. Dvs insatsen återbetalas vid oavgjort. Samma sak som att spela asiatisk handikapp +0
Citera
2011-12-07, 23:26
Medlem
Vad ska man ta för spel om man vill lira t.ex att Real-Barca ska spela 3-3 nu på lördag? Är det bomben som gäller?
Citera
2011-12-07, 23:31
Medlem
dankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Vad ska man ta för spel om man vill lira t.ex att Real-Barca ska spela 3-3 nu på lördag? Är det bomben som gäller?

På bomben spelar du på resultatet på 2-4 matcher. Oddset matchen är det du söker om du ska spela hos svenska spel.

Annars erbjuder så gott som alla spelbolag online spel på matchresultat.
Citera
2011-12-19, 11:20
Medlem
SI2HIIs avatar
Jag hade tänkt registrera mig på bet365 och då får man ju 100% insättningsbonus, kan man föra över pengar även när bankerna har stängt för dagen? (nordea). Sedan undrar jag hur det går till när man vill få ut pengarna man har vunnit? Och en fråga till, skickas det hem något papper om att man har gått med på bet365?
Och behöver man en dosa för att föra över pengar? har nämligen ingen sådan.
Citera
2012-01-13, 20:40
Medlem
skaruhaenglasss avatar
Vad betyder att man kör en "trippel" ?
Citera
2012-01-13, 20:54
Medlem
Jelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
Jag hade tänkt registrera mig på bet365 och då får man ju 100% insättningsbonus, kan man föra över pengar även när bankerna har stängt för dagen? (nordea). Sedan undrar jag hur det går till när man vill få ut pengarna man har vunnit? Och en fråga till, skickas det hem något papper om att man har gått med på bet365?
Och behöver man en dosa för att föra över pengar? har nämligen ingen sådan.
Du behöver ingen dosa så länge du spelar med ett kreditkort, vid bankföring m.m tror jag att det behövs. Minns inte om man fick hem ett papper eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in