Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-25, 15:36
Medlem
Omtankes avatar
Något som jag funderar på och som gör mig aningens osäker i vissa lägen är hur olika spelbolag hanterar övertid. Om du spelar på ett lag som vinnare utan dnb och det är oavgjort vid full tid men laget du bettat på vinner efter öt eller straffar, hur hanteras detta, generella regler eller?

Har jag rätt som antar att det endast räknas vid full tid vid öt men hur är det vid straffar?
Citera
2011-08-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Något som jag funderar på och som gör mig aningens osäker i vissa lägen är hur olika spelbolag hanterar övertid. Om du spelar på ett lag som vinnare utan dnb och det är oavgjort vid full tid men laget du bettat på vinner efter öt eller straffar, hur hanteras detta, generella regler eller?

Har jag rätt som antar att det endast räknas vid full tid vid öt men hur är det vid straffar?

Det beror på sport.
Du har i fotbollsmatcher där det krävs straffar för ett avgörande oftast "To qualify"-spel att spela på.
Vid hockey är det olika i olika ligor. ML i Elitserien tex ger dig pengarna tillbaka om den går till förlägning oavsett vem som vinner den.
I NHL är ML vinnare efter ordinarie+förlägning+straffar.
Har du spelat exempelvis hörnor hos bet365 gäller resultatet endast i 90minuter och ej övertid.
I många fall går de efter officiella resultat. Vad som sen är officiellt är en annan fråga. Expekt har exempelvis skysport som officiell resultattavla för vissa marknader medan andra använder uefa's egna.

Allt detta står tydligt i varje spelbolags regelverk och finns inget rakt svar att ge. Däremot kan man säga att seriösa bookies har även generösa och seriösa regler. Medan andra aktörer kan fippla med reglerna för att just få den där lilla extra edgen trots lockodds.
Citera
2011-08-28, 13:45
Medlem
sputnik2011s avatar
Hej, vilken bra tråd.

SJälv så sysslar jag inte med "sport betting" - men har självklart läst till mig om grundläggande egenskaper om hur man skaffar sig en "edge" - "andvantage play" ...

Läste om hur en person hade runt 30 till 60 olika - vilka han använde för hitta odds som spela ut varandra - för att uppnå en vinn/vinn situation - till skillnad mot odds och kvalificerade gissningar.
Låter väldigt tids-krävande.

Har en fråga rörande denna tråd och om "sport-betting" ...

Asian handicap.

Qoute:

1. Men är Asian handicap 0 samma sak som draw no bet (insatsen tillbaka vid oavgjort)?

2. Ja det är det, jämför vilket odds som är bäst och spela det.

Hur fungerar detta med att oavgjort blir "break even point" och insatsen tillbaka?
Trodde det var 1 av 3 och om du inte prickar rätt, så förlorar du!

Erbjuder spelbolag denna funktion vid oavgjort?

Detta betyder då 1 i 2 och en 50/50 situation - lite beroende på odds - men har svårt att föreställa dom med någon märkvärd skillnad som skulle tendera det ena alternativet med större chans än det andra.
Kan diskuteras.

Kan någon visa ett exempel vart jag hittar spelbolag som erbjuder pengarna tillbaks vid oavgjort.
Skulle vilja kolla lite resultat och köra ett simulations program jag har - för att testa än ide.

Tack på för hand.
Citera
2011-08-31, 01:26
Medlem
Verbal.Kints avatar
Börjar med att tacka för en bra FAQ!

Det är en sak jag har försökt komma underfund med och det är hur man räknar ut sannolikheten för 1,X eller 2. Jag har googlat och sökt här på forumet utan något vettigt resultat som jag kan förstå mig på. Hur man sen räknar ut om det är ett överodds eller inte tror jag att jag luskar ut om jag bara får reda på hur man räknar ut sannolikheten.

Tack på förhand och återigen för en nyttig FAQ!
Citera
2011-08-31, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbal.Kint
Börjar med att tacka för en bra FAQ!

Det är en sak jag har försökt komma underfund med och det är hur man räknar ut sannolikheten för 1,X eller 2. Jag har googlat och sökt här på forumet utan något vettigt resultat som jag kan förstå mig på. Hur man sen räknar ut om det är ett överodds eller inte tror jag att jag luskar ut om jag bara får reda på hur man räknar ut sannolikheten.

Tack på förhand och återigen för en nyttig FAQ!

(1/odds) *100 och du får fram siffran i procent.
Citera
2011-08-31, 11:59
Medlem
Verbal.Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
(1/odds) *100 och du får fram siffran i procent.

Tack för ditt svar!

Men jag kan fortfarande inte riktigt klura ut hur man ska göra för att hitta överoddsen osv. De sidor jag har hittat när jag googlat förklarar väl hyffsat men jag kan inte få grepp på det ordentligt ändå. Hade varit schysst om du hade ork och tid att förklarar och gärna med exempel då det är lättare att förstå då.

Tack på förhand! Ha en bra dag!
Senast redigerad av Verbal.Kint 2011-08-31 kl. 12:10.
Citera
2011-09-01, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbal.Kint
Tack för ditt svar!

Men jag kan fortfarande inte riktigt klura ut hur man ska göra för att hitta överoddsen osv. De sidor jag har hittat när jag googlat förklarar väl hyffsat men jag kan inte få grepp på det ordentligt ändå. Hade varit schysst om du hade ork och tid att förklarar och gärna med exempel då det är lättare att förstå då.

Tack på förhand! Ha en bra dag!

Överodds är ett generellt begrepp där alla matcher kan ha ett överodds beroende på vem som bedömer utfallen.
Simulera 100 matcher enligt dig själv. Hur många gånger utav 100 slutar matchen 1, X resp 2 enligt dig om du ska vara oddssättaren. Genom vinstchanserna har du även ett odds.
Hittar du ett odds som är högre än vad du bedömer oddset till så har du ett överodds där. Det hela hänger på hur duktig du är på att sätta korrekt odds. Tänk även på att bolag har olika utbetalningsprocent och därmed ska du jämföra odds och spela där du finner högst odds.

Sedan kan man köra nästa steg där man enkelt kan förklara som så att du letar efter utstick hos bolag som ger ett totalt ev över 1.0 över average. Men då cappar du inga matcher själv direkt(indirekt) utan du använder bolagens odds som mall för dig och spelar dom emot varann. Men det är nog överkurs för dig och kräver mer kunskap/erfarenhet.
http://www.sharps.se/spreadsheet/boored där har du en kille som spelar efter det. Att spela på objekt som ger ett ev över 1.0 är i längden det enda sättet att gå plus på när det gäller spel. Men då krävs det även VOLYM för att variansen inte ska spela dig ett spratt.
Citera
2011-09-01, 12:02
Medlem
Verbal.Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Överodds är ett generellt begrepp där alla matcher kan ha ett överodds beroende på vem som bedömer utfallen.
Simulera 100 matcher enligt dig själv. Hur många gånger utav 100 slutar matchen 1, X resp 2 enligt dig om du ska vara oddssättaren. Genom vinstchanserna har du även ett odds.
Hittar du ett odds som är högre än vad du bedömer oddset till så har du ett överodds där. Det hela hänger på hur duktig du är på att sätta korrekt odds. Tänk även på att bolag har olika utbetalningsprocent och därmed ska du jämföra odds och spela där du finner högst odds.

Sedan kan man köra nästa steg där man enkelt kan förklara som så att du letar efter utstick hos bolag som ger ett totalt ev över 1.0 över average. Men då cappar du inga matcher själv direkt(indirekt) utan du använder bolagens odds som mall för dig och spelar dom emot varann. Men det är nog överkurs för dig och kräver mer kunskap/erfarenhet.
http://www.sharps.se/spreadsheet/boored där har du en kille som spelar efter det. Att spela på objekt som ger ett ev över 1.0 är i längden det enda sättet att gå plus på när det gäller spel. Men då krävs det även VOLYM för att variansen inte ska spela dig ett spratt.

Tackar så mycket för att du tog dig tid!

Får leta vidare och läsa allt jag kommer över! Tack!
Citera
2011-09-02, 09:31
Medlem
sputnik2011s avatar
Att spela bolagens odds som mall, samt spela ut dom emot varann - låter som ett givet alternativ.
Kanske man ska prova, undrar hur många spel-bolag som erbjuder pengarna tillbaks vid oavgjort?
Man är ju totalt rookie rörande sport betting och kan föreställa mig att det tar tid att lära.

Om man inte har ett fysiskt el. verkligt övertag, så är ju det allt annat än andvantage play med en edge - guess-work
Citera
2011-09-06, 21:53
Medlem
skogspromenads avatar
Om man kör en DnB kombo, ad händer om man sätter den ena matchen och det blir lika i den andra?
Citera
2011-09-06, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Om man kör en DnB kombo, ad händer om man sätter den ena matchen och det blir lika i den andra?

Då blir matchen som blev lika till oddset 0.00
Citera
2011-09-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MigueI
Då blir matchen som blev lika till oddset 0.00

Nej den blir till oddset 1.00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto