• 1
  • 2
2009-12-01, 14:19
Medlem
kaxen82s avatar
Läser man här på forumet får man lätt uppfattningen att alla har stora besparingar undanstoppade och skulle utan problem kunna stå utan inkomst i flera månader enbart på besparingarna.

Det verkar också som om de flesta har aktier, fonder etc. för hundra tusen eller mer.

Är det verkligen så?

Själv har jag ett lågbetalt jobb som gör att jag kan spara kanske 500-1.000 kronor av i månaden, men mer blir det inte, så jag har en liten buffert, men den är knappast tresiffrig som vissa här.

Om jag skulle bli av med jobbet skulle min lilla A-kass bli svår att klara mig på, utan det skulle vara på gränsen. Därför oroar jag mig som sjutton nu när det ska dras in överallt och att fler och fler blir arbetslösa. Som tur är har jag varken skulder eller betalningsanmärkningar, men det skulle bli jobbigt ändåp att bli av med jobbet.

Är det fler som har ont i magen av ekonomin, för att man ska försöka få den att gå ihop alla månader? Eller skriver bara ni/de med stort sparkapital här?

Ibland känns det som att det bara är jag som lever på marginalen, medan "alla andra" har stora besparingar att ta av.

Citera
2009-12-01, 14:22
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Läser man här på forumet får man lätt uppfattningen att alla har stora besparingar undanstoppade och skulle utan problem kunna stå utan inkomst i flera månader enbart på besparingarna.

Det verkar också som om de flesta har aktier, fonder etc. för hundra tusen eller mer.

Är det verkligen så?

Själv har jag ett lågbetalt jobb som gör att jag kan spara kanske 500-1.000 kronor av i månaden, men mer blir det inte, så jag har en liten buffert, men den är knappast tresiffrig som vissa här.

Om jag skulle bli av med jobbet skulle min lilla A-kass bli svår att klara mig på, utan det skulle vara på gränsen. Därför oroar jag mig som sjutton nu när det ska dras in överallt och att fler och fler blir arbetslösa. Som tur är har jag varken skulder eller betalningsanmärkningar, men det skulle bli jobbigt ändåp att bli av med jobbet.

Är det fler som har ont i magen av ekonomin, för att man ska försöka få den att gå ihop alla månader? Eller skriver bara ni/de med stort sparkapital här?

Ibland känns det som att det bara är jag som lever på marginalen, medan "alla andra" har stora besparingar att ta av.

Forumstroll har alltid mycket pengar.

Själv tjänar jag hyfsat bra men sparar knappt något ändå. Skiter det sig så har jag vänner och familj som hjälper mig.
Citera
2009-12-01, 14:30
Medlem
jen_jens avatar
Min lön denna månad gick åt till räkningar, bensin, försäkringar (alla på en gång). Jag har nu ca 1000 kr som jag ska handla mat för och klara mig på tills nästa månad. Wiiee! Nej det är nog inte bara du. Jag har dock fasta bostadslån att betala som man inte kan smita undan, detta ser jag som en investering inför framtiden.
Citera
2009-12-01, 14:36
Medlem
SchKutts avatar
Har räkningar för lite över 10.000 denna månaden. Fick ut 16.500. Har sambo och barn att försörja.

Så nej, sparar inte medvetet. Det som överlever på bankkontot denna månaden har egentligen bara tur
Citera
2009-12-01, 14:36
Medlem
Nej du är förmodligen inte ensam. snarare regel än undantag tom.
Citera
2009-12-01, 14:38
Medlem
Lommis avatar
En tresiffrig buffert kan du skaffa relativt fort. Panta 200 burkar så är det klirrat!

Att man inte skulle ha "råd" med en buffert för att man har en "låg" lön tycker jag är rätt löjligt.

Vad är det som gör att hundratusentals studenter kan leva på under 8000 i månaden medan någon som tjänar 12-13 tusen efter skatt inte kan stoppa undan 1-3 tusen i månaden?

Prioriterar man sparande så är det inga problem. Prioriterar man annat så visst, då är det svårt.

Att man inte kan äta kakan och ha den kvar verkar vara ett helt obegripligt begrepp för stora delar av Sveriges befolkning.
Senast redigerad av Lommi 2009-12-01 kl. 14:43.
Citera
2009-12-01, 14:39
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82

Är det verkligen så?

du har alltså inte lyckats spara ihop 100-lappen än..

Skämtåtsido. Spara dina 1000:- i 10 år och investera så är det inte konstigt att iallafall ha fått ihop 200.000:-
Så gör dom flesta.

*Edit: Lommi var före. Skit..
Citera
2009-12-01, 14:42
Medlem
jen_jens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
En tresiffrig buffert kan du skaffa relativt fort. Panta 200 burkar så är det klirrat!

Att man inte skulle ha "råd" med en buffert för att man har en "låg" lön tycker jag är rätt löjligt.

Vad är det som gör att hundratusentals studenter kan leva på under 8000 i månaden medan någon som tjänar 12-13 tusen efter skatt inte kan stoppa undan 1-3 tusen i månaden?

...En liten sak som kallas bil... Det drar jävligt mycket pengar. En trafikförsäkring kostar mig 16 000 kr / år. Medans en helfrösäkring för min pappa kostar 5000. Skulle jag dumpa av bilen så skulle jag lätt kunna spara 4000 kr i månaden.
Citera
2009-12-01, 14:43
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jen_jen
...En liten sak som kallas bil... Det drar jävligt mycket pengar. En trafikförsäkring kostar mig 16 000 kr / år. Medans en helfrösäkring för min pappa kostar 5000. Skulle jag dumpa av bilen så skulle jag lätt kunna spara 4000 kr i månaden.

Du prioriterar alltså bil före sparande.
Citera
2009-12-01, 14:48
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:

Är den inte skriven på din far?!

Skriv över den på honom och spara pengar, för tusan!
Citera
Medlem
jen_jens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Du prioriterar alltså bil före sparande.

Det handlar inte om att prioritera. Buss tar mig två timmar till jobbet. Bil tar mig 15 minuter. Tid är pengar. Jag prioritetar en bostad. Jag prioritetar mat? Det är liksom nödvändigt.
Citera
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:

Shiit. Sälj skiten och skaffa en billigare bil. Hur i hela friden kan du lägga så mycket pengar på försäkringar? När jag bodde i en förort som hade den högsta försäkringsklassen i sverige så betalade jag 500:- i månaden i trafikförsäkring som 24-åring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in