• 8
  • 9
2019-02-24, 21:53
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har varit med om mnniskor som r i niv ganska smarta i sitt gebit som r s, dock inga genier, men de kanske kan dlja sitt korkade beteende?
Men vldigt mnga inom lglneyrken som dagligen ter sin hmtmat, dricker sin Cola och ter sin godis... Och gnller ver att andra tjnar mer. Personer man inte alls kan diskutera aktieplaneringar med, trots att de skulle kunna om de tnkte.

Pratar vi om WT? :-)

Sannolikt WT fr de har vldigt kort belningshorisont, det r drfr de rker, super och ter skit fr pengarna istllet fr att spara fr ngot s vagt som framtiden.
Citera
2019-02-24, 21:56
Medlem
Spara 50% av lnen. Bttre o inte skriva vad den r, r ju trots allt bara ett flashback troll. Men nej, jag lever in lnekuvert till lnekuvert. Jag sparade nr jag var student o bara hade CSN - det ni.
Citera
2019-02-24, 22:04
Medlem
RyanBroslings avatar
Tjnar 24.500:-

Har bara fasta utgifter d jag budgeterat fr allt 5500:-/mn.

Investerar resten 13.400:-/mn.

Investerat kapital lite norr om 400k.

Som Wallenberg brukade sga det handlar inte om vad du tjnar utan hur du spenderar.
Citera
2019-02-25, 03:09
Medlem
Studerar med cirka 12k per mnad sedan 4 r tillbaka. Ibland hinner jag jobba lite och d tjnar jag upp till en tusenlapp extra. I snitt gr 10% varje mnad till litteratur, 40% till hyran och 20% till mat. Lyckas lgga undan mellan 500-1000 kr varje mnad, men ven om det r knapert s r det vrt varje svettdroppe.
Citera
2019-02-25, 21:54
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Knner en del mnniskor som verkar ha som ml att brnna allt de tjnar varje mnad och det beteendet r s oerhrt frmmande fr mig att jag nstan blir arg p personerna. Jag uppfattar det som att vanan att spara r ngonting man rver av sina frldrar och r betydligt viktigare n ngot monetrt arv. Jag frsker att i olika former spara hlften av det jag tjnar men visst kan det vara lite knepigt varje mnad, srskilt som student, men det gller att verkligen frska.

Det hela r ocks vldigt simpelt, om du gr +/- 0 varje mnad s har du antingen fr hga utgifter eller fr lg inkomst. Mnga anvnder argumentet "man mste ju leva lite ocks!", problemet med dessa mnniskor r att de lever ett liv de vill leva, inte ett liv de faktiskt har rd med. Att dra ner p sin levnadsstandard tolkar mnga tyvrr som att de kommer behva g omkring i trasiga klder och ta trkig mat. "Mitt" rd r att dra ner p utgifter som exempelvis alkohol, tobak, restaurangbesk etc, helt enkelt sdant som inte tillfr ditt liv srskilt mycket. I mitt fall som snusare har jag inte dragit ned p snuset, inte det minsta, med anledningen att det faktiskt tillfr ngonting i mitt liv. Jag skulle klara mig utan men det gr min vardag trkigare och indirekt svrare att spara d livsmotivationen tryter. I stllet har jag exempelvis minskat min alkoholkonsumtion, jag slipper vara bakis och jag slipper "dagen-efter-ngest". Ett gyllene tillflle att gra utrymme fr sparande. Frsk att hitta dessa ondiga utgifter i era liv och spara undan de pengarna.

Att spara pengar r dessutom roligt
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in