Känner en del människor som verkar ha som mål att bränna allt de tjänar varje månad och det beteendet är så oerhört främmande för mig att jag nästan blir arg på personerna. Jag uppfattar det som att vanan att spara är någonting man ärver av sina föräldrar och är betydligt viktigare än något monetärt arv. Jag försöker att i olika former spara hälften av det jag tjänar men visst kan det vara lite knepigt varje månad, särskilt som student, men det gäller att verkligen försöka.
Det hela är också väldigt simpelt, om du går +/- 0 varje månad så har du antingen för höga utgifter eller för låg inkomst. Många använder argumentet "man måste ju leva lite också!", problemet med dessa människor är att de lever ett liv
de vill leva, inte ett liv de
faktiskt har råd med. Att dra ner på sin levnadsstandard tolkar många tyvärr som att de kommer behöva gå omkring i trasiga kläder och äta tråkig mat. "Mitt" råd är att dra ner på utgifter som exempelvis alkohol, tobak, restaurangbesök etc, helt enkelt sådant som inte tillför ditt liv särskilt mycket. I mitt fall som snusare har jag inte dragit ned på snuset, inte det minsta, med anledningen att det faktiskt tillför någonting i mitt liv. Jag skulle klara mig utan men det gör min vardag tråkigare och indirekt svårare att spara då livsmotivationen tryter. I stället har jag exempelvis minskat min alkoholkonsumtion, jag slipper vara bakis och jag slipper "dagen-efter-ångest". Ett gyllene tillfälle att göra utrymme för sparande. Försök att hitta dessa onödiga utgifter i era liv och spara undan de pengarna.
Att spara pengar är dessutom roligt