• 8
  • 9
2019-02-24, 21:53
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har varit med om människor som är i nivå ganska smarta i sitt gebit som är så, dock inga genier, men de kanske kan dölja sitt korkade beteende?
Men väldigt många inom låglöneyrken som dagligen äter sin hämtmat, dricker sin Cola och äter sin godis... Och gnäller över att andra tjänar mer. Personer man inte alls kan diskutera aktieplaneringar med, trots att de skulle kunna om de tänkte.

Pratar vi om WT? :-)

Sannolikt WT för de har väldigt kort belöningshorisont, det är därför de röker, super och äter skit för pengarna istället för att spara för något så vagt som framtiden.
Citera
2019-02-24, 21:56
Medlem
Spara 50% av lönen. Bättre o inte skriva vad den är, är ju trots allt bara ett flashback troll. Men nej, jag lever in lönekuvert till lönekuvert. Jag sparade när jag var student o bara hade CSN - det ni.
Citera
2019-02-24, 22:04
Medlem
RyanBroslings avatar
Tjänar 24.500:-

Har bara fasta utgifter då jag budgeterat för allt 5500:-/mån.

Investerar resten 13.400:-/mån.

Investerat kapital lite norr om 400k.

Som Wallenberg brukade säga ”det handlar inte om vad du tjänar utan hur du spenderar”.
Citera
2019-02-25, 03:09
Medlem
Studerar med cirka 12k per månad sedan 4 år tillbaka. Ibland hinner jag jobba lite och då tjänar jag upp till en tusenlapp extra. I snitt går 10% varje månad till litteratur, 40% till hyran och 20% till mat. Lyckas lägga undan mellan 500-1000 kr varje månad, men även om det är knapert så är det värt varje svettdroppe.
Citera
2019-02-25, 21:54
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Känner en del människor som verkar ha som mål att bränna allt de tjänar varje månad och det beteendet är så oerhört främmande för mig att jag nästan blir arg på personerna. Jag uppfattar det som att vanan att spara är någonting man ärver av sina föräldrar och är betydligt viktigare än något monetärt arv. Jag försöker att i olika former spara hälften av det jag tjänar men visst kan det vara lite knepigt varje månad, särskilt som student, men det gäller att verkligen försöka.

Det hela är också väldigt simpelt, om du går +/- 0 varje månad så har du antingen för höga utgifter eller för låg inkomst. Många använder argumentet "man måste ju leva lite också!", problemet med dessa människor är att de lever ett liv de vill leva, inte ett liv de faktiskt har råd med. Att dra ner på sin levnadsstandard tolkar många tyvärr som att de kommer behöva gå omkring i trasiga kläder och äta tråkig mat. "Mitt" råd är att dra ner på utgifter som exempelvis alkohol, tobak, restaurangbesök etc, helt enkelt sådant som inte tillför ditt liv särskilt mycket. I mitt fall som snusare har jag inte dragit ned på snuset, inte det minsta, med anledningen att det faktiskt tillför någonting i mitt liv. Jag skulle klara mig utan men det gör min vardag tråkigare och indirekt svårare att spara då livsmotivationen tryter. I stället har jag exempelvis minskat min alkoholkonsumtion, jag slipper vara bakis och jag slipper "dagen-efter-ångest". Ett gyllene tillfälle att göra utrymme för sparande. Försök att hitta dessa onödiga utgifter i era liv och spara undan de pengarna.

Att spara pengar är dessutom roligt
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in