2009-12-01, 12:28
Medlem
DYFNKJs avatar
Har en liten plan; jag vill bo i skogen. I ett tält. Ska köpa mig ett tält, gå ut i skogen och bo där.

Har jag gjort detta förut? Nej, det har jag inte. Jag är en bekväm stadsfåne men jag har sett Survivorman. Det väger tungt tror jag.

Hursomhelst vill jag ha tips på hur jag överlever i alla fall en vecka i skogen i ett tält. En fråga jag har är om man kan fånga och äta kaniner? Det har alltid varit en liten dröm. Kanske ska jag bosätta mig vid en sjö och fiska? Det kan jag.
2009-12-01, 12:33
Medlem
carbsons avatar
tips på hur du överlever:

se mer Survivorman
2009-12-01, 12:35
Medlem
Pallevantes avatar
Läs Doppler. Framgångsreceptet verkar vara att vara uttråkad, ha en älgpolare samt vara begåvad med en riktigt stor kuk.
2009-12-01, 12:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Försvarets Överlevnadsbok
Tändstål
Porr

Detta kommer du långt med!
2009-12-01, 12:59
Medlem
Vidfamnes avatar
Köp Uteliv och friluftsboken av Lars Fält.
Mycket intressant och kunskapsberikande läsning.

Ha gärna med den ut också då den beskrivligt förklarar alla situationer du kan hamna i och hur du lättats klarar av dem samt rent praktista tips och trix för att allt ska gå så smidigt som möjligt i bushen.
2009-12-01, 13:47
Medlem
slagsmåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYFNKJ
Har en liten plan; jag vill bo i skogen. I ett tält. Ska köpa mig ett tält, gå ut i skogen och bo där.

Har jag gjort detta förut? Nej, det har jag inte. Jag är en bekväm stadsfåne men jag har sett Survivorman. Det väger tungt tror jag.

Hursomhelst vill jag ha tips på hur jag överlever i alla fall en vecka i skogen i ett tält. En fråga jag har är om man kan fånga och äta kaniner? Det har alltid varit en liten dröm. Kanske ska jag bosätta mig vid en sjö och fiska? Det kan jag.
har ett par polare som tänkte göra precis samma sak, de köpte tält, spritkök, redskap för att bygga kaninfällor, knivar, yxor osv osv. men sen såg dom att döda kaniner var olagligt och att man måste ha fiskekort i de flesta sjöar så dom sket i det och drack sprit för pengarna som var kvar istället.
2009-12-01, 13:48
Medlem
DYFNKJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
tips på hur du överlever:

se mer Survivorman

Har sett alla avsnitt, så det är kört.

Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Läs Doppler. Framgångsreceptet verkar vara att vara uttråkad, ha en älgpolare samt vara begåvad med en riktigt stor kuk.

Kom igen nu. Jag vill bo i skogen en vecka - seriöst!

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tändstål
Porr

Vill undvika att läsa böcker då jag tycker det är för jävla tråkigt. Och så avancerat kan det väl inte vara att bo i tält i skogen en vecka?
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Köp Uteliv och friluftsboken av Lars Fält.
Mycket intressant och kunskapsberikande läsning.

Ha gärna med den ut också då den beskrivligt förklarar alla situationer du kan hamna i och hur du lättats klarar av dem samt rent praktista tips och trix för att allt ska gå så smidigt som möjligt i bushen.

Låter extremt overkill. Ska ju inte bli dumpad i ett område jag inte känner till. Krisar det till sig får jag springa hem.

Jag vill ha lite mer hands-on-fakta. Vad ska jag ha med mig?

Tält (att bo i)
Sovsäck (att sova i)
Tändstickor/tändare (att göra upp eld med)
Kniv (att rensa fisk med)
Yxa (hugga ved)
Kärl (att koka vatten i)
Metspö (att fiska med)

Vad mer ska jag ha med mig?

Och vad gör jag om en älgtjur på 800 kilo kommer och jävlas? Det är min största rädsla. Hade tänkt ta med mig hunden. Han kan skydda mig mot räv, grävling och annat som kan tänkas komma och göra ovälkomna besök.
2009-12-01, 14:04
Medlem
slugs-Ps avatar
Ska du käka kaniner så får du nog tälta i någons trädgård, kaniner finns i stort sett enbart runt bebygelse eller i stenmurar runt hagar osv.

Du behöver jakträtt b la för jaga kanin du kommer troligen bli polisanmäld om nån kommer på dig annars.
2009-12-01, 14:06
Medlem
DYFNKJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Ska du käka kaniner så får du nog tälta i någons trädgård, kaniner finns i stort sett enbart runt bebygelse eller i stenmurar runt hagar osv.

Du behöver jakträtt b la för jaga kanin du kommer troligen bli polisanmäld om nån kommer på dig annars.

Jag är ju ute för att överleva. Jag kan inte tänka på lagar och restriktioner. Det viktigaste är ändå att överleva! Hur är det med sjukdomar i dessa djur? Går man säker om man grillar dom och bara äter köttet?
2009-12-01, 14:06
Medlem
Brave.Sir.Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tändstål
Porr

Detta kommer du långt med!

Håller fullständigt med!

Förvänta dig inte att du ska fånga massa harar och kaniner, dvs om du inte har gevär och befinner dig i ett område med många sådanna. De är inte lika lätta att fånga i snaror på våren som på vintern med snö och spår.

Om du ska vara kvar på ett ställe så rekomenderar jag i närheten av en sjö, preferabelt med en källa i närheten. Men man kan koka sjövatten. Att fiska är nog det lättaste sättet att skaffa mat, det finns begränsat vilka växter som du kan äta under våren, men det finns en del rötter ect som smakar fan som går att äta.

Det kan vara bra, om man nu inte har levt ute i skogen förrut, att ha med sig lite burkmat för att kompensera för bristen av mat i naturen. Läs på massor om vad som kan ätas.

Saker att ha:
*Försvarets Överlevnadsbok
*Tändstål
*Porr
*Yxa
*Kniv
*Bra sovsäck
*Tält(som verkligen är regntät)
*Förstahjälpen
*Nödproviant(som kommer ätas upp såfort du tror du är dödshungrig,dag2 )
*Fiskespö,lina,krok,drag.
*Toalettpapper
*Mobil
*Vattenflaska
Senast redigerad av Brave.Sir.Robin 2009-12-01 kl. 14:09.
2009-12-01, 14:10
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Vill undvika att läsa böcker då jag tycker det är för jävla tråkigt. Och så avancerat kan det väl inte vara att bo i tält i skogen en vecka?.

Nä en vecka är inget märkvädigt, förutom rent vatten, mat och torra kläder så behöver man inte så mycket. Lite käk hur du sen löser det för du avgöra själv.

Citat:
Och vad gör jag om en älgtjur på 800 kilo kommer och jävlas? Det är min största rädsla. Hade tänkt ta med mig hunden. Han kan skydda mig mot räv, grävling och annat som kan tänkas komma och göra ovälkomna besök.

Är du rädd för räv, älgar och grävlingar så kanske du ska stanna hemma.
En fästing är väl 100 gånger farligare än en älg skulle ja tippa på.
2009-12-01, 14:15
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Jag är ju ute för att överleva. Jag kan inte tänka på lagar och restriktioner. Det viktigaste är ändå att överleva! Hur är det med sjukdomar i dessa djur? Går man säker om man grillar dom och bara äter köttet?

Ta mat med dig så överlever du säkert.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in