• 1
  • 2
2009-11-30, 13:56
Medlem
DenLedes avatar
Är riktigt besviken på julskinkorna i Sveriges alla affärer.

I två år i rad har jag i tron av att ha köpt hem en riktig skinka insett att jag blivit lurad genom att jag fått pressat kött under varubetäckningen julskinka.

Borde inte affärerna vara extra tydliga med vad det är dom säljer?

Tydligen får man mala ner vilket kött som helst och pressa ihop det med tillsatser och sedan kalla det för skinka.
Jag trodde skinka var en råvara, vilket innebär ett helt stycke kött från grisen.
Citera
2009-11-30, 14:06
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Är riktigt besviken på julskinkorna i Sveriges alla affärer.

I två år i rad har jag i tron av att ha köpt hem en riktig skinka insett att jag blivit lurad genom att jag fått pressat kött under varubetäckningen julskinka.

Borde inte affärerna vara extra tydliga med vad det är dom säljer?

Tydligen får man mala ner vilket kött som helst och pressa ihop det med tillsatser och sedan kalla det för skinka.
Jag trodde skinka var en råvara, vilket innebär ett helt stycke kött från grisen.

Köp din julskinka hos en slaktare - då får du "the real deal"
Citera
2009-11-30, 14:21
Medlem
DenLedes avatar
Jag har egentligen inte något emot lite insprängt saltvatten som faktiskt gör den saftigare eller nitrit som gör skinkan aning rödare och ger den längre hållbarhet.

Vill helt enkelt att skinkan ska vara just en skinka och inte massa hoplimmat slaktavfall.
Citera
2009-11-30, 14:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Jag har egentligen inte något emot lite insprängt saltvatten som faktiskt gör den saftigare eller nitrit som gör skinkan aning rödare och ger den längre hållbarhet.

Vill helt enkelt att skinkan ska vara just en skinka och inte massa hoplimmat slaktavfall.
Som det redan nämnst, vänd dig till en "riktig" köttaffär.
Citera
2009-11-30, 14:30
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Som det redan nämnst, vänd dig till en "riktig" köttaffär.
Så ni menar att det inte säljs riktig julskinka i vanliga matvaruaffärer längre?

Är ju för fan tragiskt.
Citera
2009-11-30, 14:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Så ni menar att det inte säljs riktig julskinka i vanliga matvaruaffärer längre?

Är ju för fan tragiskt.
Jo, men det måste väl framgå av förpackningsinnehållet?
Å andra sidan så är ju nästan all påläggsskinka man köper pressad.
Citera
2009-11-30, 14:54
Medlem
djmunchiess avatar
Coop Änglamark ska vara opressad vad jag fått höra. Annars finns det i de flesta fall att beställa, iallafall inom Coop. Men om du bor i Sthlmsområdet så har Sandströms riktigt fin opressad skinka.
Citera
2009-11-30, 15:56
Medlem
Hardstekts avatar
Du vill ha en skinka med ben med andra ord?

Jag håller faktiskt med. Kvalitén på skinkorna har sjunkit drastiskt de senaste åren. När jag var liten var nästan alla skinkor okokta med ben. I dag är nästan alla färdigkokta ihop limmade utan ben.
Citera
2009-11-30, 16:41
Medlem
Åh, jag minns min barndoms skinkor. De kom från min mosters gård och vi hade varit med och styckat dem själva. Sedan la morsan det i salt ett bra tag innan vi kokade det, naturligtvis med ett stort ben i och en lätt grådassig färg som blir när man inte haft i en massa tillsatser.
Tusan så gott det var! Varför säljer de inte sånt på konsum?
Citera
2009-11-30, 17:11
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Åh, jag minns min barndoms skinkor. De kom från min mosters gård och vi hade varit med och styckat dem själva. Sedan la morsan det i salt ett bra tag innan vi kokade det, naturligtvis med ett stort ben i och en lätt grådassig färg som blir när man inte haft i en massa tillsatser.
Tusan så gott det var! Varför säljer de inte sånt på konsum?
Tillgång och efterfrågan, det finns ingen efterfrågan så därför finns ingen tillgång.
Citera
2009-11-30, 17:17
Medlem
dayms avatar
Förra årets julskinkor var nog dom sämsta jag någonsin ätit, så i år får det då antingen bli opressad eller så skippar men det helt.
Citera
2009-11-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Tillgång och efterfrågan, det finns ingen efterfrågan så därför finns ingen tillgång.
Fast jag tror nog att det finns ganska många människor som vill ha tillbaka råvaran, och inte köpa pressat kött som utges för att vara skinka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in