Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Det enda som är självklart är att Zlatan och Pep inte gick ihopp, men vad som egentligen var anledningen till att varför det sprack mellan de två och varför Z "floppade" i Barcelona tror jag inte har kommit fram.
Zlatan`s start i Barcelona var riktigt bra och jag tror att han hade varit en Barca-legend i dag om han hade haft en annan attityd.
Tror knappast att Barcelona värväde Zlatan för "prestige" det var Pep som önskade sig Zlatan till klubben och det var även Pep som erbjöd Eto`o till Inter för Zlatan, Arrigo Sacchi varnade Pep för denna handeln och sa att Zlatan inte var lämplig för Barcelona.
Jag tror att Z förväntade sig att laget skulle byggas runt honom när han värvades av Barcelona och tolererade inte att Messi hade en viktigare roll i laget, också tror jag inte att Pep gillar spelare som tror de är större än klubben. Men vem vet? Zlatan verkar iaf att vara otroligt bitter på Pep och dissar honom så ofta som möjigt, medans Pep har för det mesta varit tyst om Zlatan`s tid i Barca. Men som sagt, så tror jag att varken Pep eller Zlatan har berättat hela sanningen bakom bråket.
Har redan skrivit min bild många gånger på forumet men:
Zlatans attityd var också mycket bra till en början, han tjatade om att han skulle "springa om de vill att han ska springa" och att han skulle anpassa sig osv.
Pep hade varit ute efter en stor och stark anfallare hela tiden, det ryktades också mycket om Kanouté på den tiden. Zlatan skulle naturligtvis passa bättre än Kanouté eller någon annan OM han ville anpassa sig, vilket han lyckades övertyga mig om att han ville göra de första månaderna. Han övertygade uppenbarligen också Pep, och Pep som har gott självförtroende trodde säkert att han skulle lyckas få med sig Zlatan.
Sen gjorde Zlatan lite mål i början, och blev hyllad av många. Det var ändå tydligt att han inte ännu passade in helt i spelet, även om det blev bättre och bättre under hösten. Sen var det någon match runt jul där han var på dåligt humör och spelade dåligt, kanske hade det skurit sig mellan dem där. För mig var det självklart att Pep hade kommit med instruktioner/kritik som Zlatan inte kunde svälja, han tyckte nu att han var tillräckligt bra att stå över laget. Efter nyår fick han ändå fortsätta spela det mesta de närmaste månaderna, men han var mindre och mindre inspirerad, och var också nästan genant dålig rent tekniskt vissa matcher, till slut började han roteras bort, och spelet blev bättre varje gång. Har ju i efterhand kommit fram en del om Zlatans divafasoner under året via hans agent, låga grejer man förväntar sig från en mellanstadiemobbare, typ samma som när han håller på och sparkar på sina medspelare, men det har jag sämre koll på än det spelmässiga.
Håller annars med om att det till 100% var Zlatans attityd som gjorde att han inte blev en Barcelonalegend. Hans attityd har han iofs annars att tacka för det mesta, men den funkade inte i vad som kanske var världens bästa lag genom tiderna.