2019-11-07, 19:43
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Är inte det rätt självklart? Spelaren Zlatan fungerade inte i Barcelona, och det kunde inte personen Zlatan acceptera. Det är nog inte svårare än så.

Ofattbart att han ens värvades, eller valde att flytta dit. Hur de inblandade i den affären tänkte kommer jag aldrig förstå.
Det enda som är självklart är att Zlatan och Pep inte gick ihopp, men vad som egentligen var anledningen till att varför det sprack mellan de två och varför Z "floppade" i Barcelona tror jag inte har kommit fram.

Zlatan`s start i Barcelona var riktigt bra och jag tror att han hade varit en Barca-legend i dag om han hade haft en annan attityd.
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det var väl en prestigevärvning från Barcelonas styrelse för att kontra Real Madrids värvningar av Cristiano Ronaldo och Kaka. Pep hade nog inte mycket att säga om saken.

Zlatan såg flytten till Barcelona som hans stora chans att vinna Champions League. Tyvärr passade han inte alls in spelmässigt och såg malplacerad ut bland alla små, kvicka, och passningsskickliga katalaner.
Tror knappast att Barcelona värväde Zlatan för "prestige" det var Pep som önskade sig Zlatan till klubben och det var även Pep som erbjöd Eto`o till Inter för Zlatan, Arrigo Sacchi varnade Pep för denna handeln och sa att Zlatan inte var lämplig för Barcelona.

Jag tror att Z förväntade sig att laget skulle byggas runt honom när han värvades av Barcelona och tolererade inte att Messi hade en viktigare roll i laget, också tror jag inte att Pep gillar spelare som tror de är större än klubben. Men vem vet? Zlatan verkar iaf att vara otroligt bitter på Pep och dissar honom så ofta som möjigt, medans Pep har för det mesta varit tyst om Zlatan`s tid i Barca. Men som sagt, så tror jag att varken Pep eller Zlatan har berättat hela sanningen bakom bråket.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-11-07 kl. 19:45.
Citera
2019-11-07, 21:26
Medlem
BarryHeros avatar
Enligt MLS-kommissionären Don Garber är Zlatan på väg till AC Milan: https://youtu.be/WGEDZ35FqsE?t=162
Citera
2019-11-07, 22:06
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Det enda som är självklart är att Zlatan och Pep inte gick ihopp, men vad som egentligen var anledningen till att varför det sprack mellan de två och varför Z "floppade" i Barcelona tror jag inte har kommit fram.

Zlatan`s start i Barcelona var riktigt bra och jag tror att han hade varit en Barca-legend i dag om han hade haft en annan attityd.

Tror knappast att Barcelona värväde Zlatan för "prestige" det var Pep som önskade sig Zlatan till klubben och det var även Pep som erbjöd Eto`o till Inter för Zlatan, Arrigo Sacchi varnade Pep för denna handeln och sa att Zlatan inte var lämplig för Barcelona.

Jag tror att Z förväntade sig att laget skulle byggas runt honom när han värvades av Barcelona och tolererade inte att Messi hade en viktigare roll i laget, också tror jag inte att Pep gillar spelare som tror de är större än klubben. Men vem vet? Zlatan verkar iaf att vara otroligt bitter på Pep och dissar honom så ofta som möjigt, medans Pep har för det mesta varit tyst om Zlatan`s tid i Barca. Men som sagt, så tror jag att varken Pep eller Zlatan har berättat hela sanningen bakom bråket.

Har redan skrivit min bild många gånger på forumet men:
Zlatans attityd var också mycket bra till en början, han tjatade om att han skulle "springa om de vill att han ska springa" och att han skulle anpassa sig osv.
Pep hade varit ute efter en stor och stark anfallare hela tiden, det ryktades också mycket om Kanouté på den tiden. Zlatan skulle naturligtvis passa bättre än Kanouté eller någon annan OM han ville anpassa sig, vilket han lyckades övertyga mig om att han ville göra de första månaderna. Han övertygade uppenbarligen också Pep, och Pep som har gott självförtroende trodde säkert att han skulle lyckas få med sig Zlatan.

Sen gjorde Zlatan lite mål i början, och blev hyllad av många. Det var ändå tydligt att han inte ännu passade in helt i spelet, även om det blev bättre och bättre under hösten. Sen var det någon match runt jul där han var på dåligt humör och spelade dåligt, kanske hade det skurit sig mellan dem där. För mig var det självklart att Pep hade kommit med instruktioner/kritik som Zlatan inte kunde svälja, han tyckte nu att han var tillräckligt bra att stå över laget. Efter nyår fick han ändå fortsätta spela det mesta de närmaste månaderna, men han var mindre och mindre inspirerad, och var också nästan genant dålig rent tekniskt vissa matcher, till slut började han roteras bort, och spelet blev bättre varje gång. Har ju i efterhand kommit fram en del om Zlatans divafasoner under året via hans agent, låga grejer man förväntar sig från en mellanstadiemobbare, typ samma som när han håller på och sparkar på sina medspelare, men det har jag sämre koll på än det spelmässiga.

Håller annars med om att det till 100% var Zlatans attityd som gjorde att han inte blev en Barcelonalegend. Hans attityd har han iofs annars att tacka för det mesta, men den funkade inte i vad som kanske var världens bästa lag genom tiderna.
Citera
2019-11-09, 19:09
Avslutad
Så här är hans CL-mål fördelade över klubbarna:

Ajax (6), Juventus (3), Internazionale (6), Barcelona (4), Milan (9), Paris Saint-Germain (20), Manchester United (0)

Klent facit i Inter, när hans karriär var som mest dynamisk och han gjorde sitt stora avtryck. Facit för Barca hör väl ihop med att han aldrig lyckades där. Facit för PSG är väl helt okej men ändå klenare än vad man kan förvänta sig av en spelare som kräver så mycket plats i laget.

Han har kort och gott alltid varit en ligaspelare och inte en "enmatchsspelare" för Europa. Han klarar inte pressen i Europa där man måste prestera på knivens egg. Hans kropp/fysik är heller inte gjord för det tempot som finns där. Ingen överraskning att han gjort bäst ifrån sig i ligalunk, i matcher och ligor där hans lag har kunnat kontrollerat tempot och varit rätt så överlägsna sina motståndare. När han fick en chans att spela i ett sådant lag i Europa (Barca) pallade inte hans mentalitet och inställning det, att underordna sig laget och Messi. Det är verkligen inte konstigt att han inte kom lika långt som Messi och Ronaldo.
Citera
2019-11-09, 19:33
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Det var Inter-tiden i ett sargat Serie A som byggde hela hans karriär. Det var när Juve var i Serie B, Milan låg 36 poäng från ligatoppen och ett halvsunkigt Roma utgjorde främsta motståndet mot ett på pappret överlägset Inter som myten Zlatan byggdes. Det var ligalunkmålen då som gjorde att han fick leka storspelare i PSG och spruta in mål mot franska farmarlag men floppa i Europa som vanligt.

Och dessa kombinerade ligalunkmål i Inter och PSG är hela hans eftermäle. Vad vore han utan det? Dussinanfallare i Juventus. Flopp i Barcelona. Samma målskörd som Joshua King i Premier League. En besvikelse med landslaget. 15 års flopp i CL. En ynka scudetto med Milan när han gjorde 14 mål – hälften av Di Natale som gjorde 28 den säsongen.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2019-11-09 kl. 19:36.
Citera
2019-11-09, 19:40
Medlem
freeriderXIIs avatar
Fast Zlatans legend byggdes inte bara upp på antalet mål utan även hur han gjorde målen. Att han satte och sätter många snygga och vissa unika mål gjorde honom populär. Inzaghi t.ex. var en måltjuv men ofta i straffområdet. Han var omtyckt i Milan men globalt mindre än Zlatan är nu.

Fotboll är inte bara tävling utan också underhållning och konst.

Svårighetsgraden bakom/för målen är viktig för en spelares popularitet. Roberto Carlos var en utmärkt back men han blev en legend för sin frispark mot Frankrike i för-VM och Ronaldinho hyllas inte bara för antalet gjorda mål utan skickligheten bakom dem och hur de skedde. (Ja han var mittfältare)

Att sätta mål i öppen bur mot underlägset motstånd är inte lika imponerande som att göra konstmål. Men visst har Zlatan underpresterat i många viktiga matcher. Hoppas dock inte att hans saga är slut ännu han tillför fotbollen mycket underhållningsmässigt även om han är onödigt kaxig.
Senast redigerad av freeriderXII 2019-11-09 kl. 20:17.
Citera
2019-11-09, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Fast Zlatans legend byggdes inte bara upp på antalet mål utan även hur han gjorde målen. Att han satte och sätter många snygga och vissa unika mål gjorde honom populär. Inzaghi t.ex. var en måltjuv men ofta i straffområdet. Han var omtyckt i Milan men globalt mindre än Zlatan.

Fotboll är inte bara tävling utan också underhållning och konst.

Svårighetsgraden bakom/för målen är viktig för en spelares popularitet. Roberto Carlos var en utmärkt back men han blev en legend för sin frispark mot Frankrike i för-VM och Ronaldinho hyllas inte bara för antalet gjorda mål utan skickligheten bakom dem och hur de skedde. (Ja han var mittfältare)

Att sätta mål i öppen bur mot underlägset motstånd är inte lika imponerande som att göra konstmål. Men visst har Zlatan underpresterat i många viktiga matcher. Hoppas dock inte att hans saga är slut ännu han tillför fotbollen mycket underhållningsmässigt även om han är onödigt kaxig.

Det kan jag i och för sig hålla med om. Hans teknik och bollbehandling hjälpte honom forma en karriär som annars hade varit en ganska så grå centertank. Det är också mycket det "myten" bygger på. Men han är ingen matchvinnare så sett.
Citera
2019-11-09, 20:26
Avslutad
Vem anser ni vara bäst mellan Lewandowski och Zlatan, även om L har en bit kvar av sin karriär?
Citera
2019-11-09, 22:58
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organtjuven7
Vem anser ni vara bäst mellan Lewandowski och Zlatan, även om L har en bit kvar av sin karriär?
Finns det något argument alls för att Lewandowski skulle ha en bättre karriär än Zlatan? Men han är ju 7 år yngre, svårt att jämföra när Zlatan har hunnit med så mycket mer.
Citera
2019-11-10, 06:51
Avstängd
Artikel från i går.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/OpXBbA/capello-om-zlatan-det-ar-ett-kap

Citat:
Nu kommenterar Fabio Capello situationen.

Den legendariske tränaren hävdar att Milan har inte råd att börja drömma för stort – tills de värvar Zlatan. Samtidigt menar Capello att en eventuell Zlatan-värvning hade varit ”ett kap” för storklubben.

– Det hade varit enormt om Zlatan går till Milan. ”Ibra” kommer inte bara spendera vintern i Milano, han kommer göra skillnad. Jag vet det för jag känner honom väl. Jag är övertygad att om han kommer till Serie A, så kommer han bli den store och mäktige, säger Capello enligt Football-italia.
Citera
2019-11-10, 16:05
Medlem
freeriderXIIs avatar
En tillgång med Zlatan är ju att han har gjort många vackra mål med sin vänsterfot trots att högern är hans huvudfot.

Särskilt målet mot Benfica när han spelade i Juventus är episkt.
Citera
2019-11-10, 18:42
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Särskilt målet mot Benfica när han spelade i Juventus är episkt.
Tycker faktiskt just det målet är överskattat. Det känns som en typisk lyckoträff som lika gärna hade kunnat hamna nånstans på läktaren.

Här är några bättre och mer behärskade vänsterträffar:

https://www.youtube.com/watch?v=s9_qjFRcuRk (träningspass med landslaget)

https://www.youtube.com/watch?v=UZs4Wz6gVm0 (vänsterchipp mot Reggina)

https://www.youtube.com/watch?v=w30NMc9IhtY (vänsterbomb i CL för PSG)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in