2010-07-30, 13:13
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jo, hittills har det ju varit en katastrofvärvning, även om jag förstår hur de tänkte, jag tänkte samma sak och var redan innan ryktena drog igång sugen på att se Zlatan i Barcelona. Du har aldrig sett mig kritisera Zlatan som spelare per se, och inte heller som person, däremot är det tydligt att han varken som spelare eller som person passat in i Barcelona sedan i höstas.

Beror på hur han spelar såklart, varken skytteligan eller guldbollen är något definitivt facit. Han skulle kunna göra en bättre säsong än förra även ifall han bara gör fem mål, även fast det såklart är viktigt för en centerforward att göra mål och att han bara gjorde tredje flest förra året bidrar ju lite till att säsongen var dålig.

Det viktigaste för honom är att lära sig hur han ska röra sig, att han är aktiv i straffområdet när inlägg kommer, att han hotar i djupled när Xavi är rättvänd. Han måste också bli alertare, som det är nu är han sällan med på när bollen kommer och vet inte vad han ska göra av den förrän han får den.

Du har en poäng i att man kommer ihåg det som hände senast, men jag tycker att jag har en klar helhetsbild. När han kom var han ambitiös och försökte komma in i spelet, håller inte alls med om att han var suverän, även om han gjorde mål, men han blev bättre och bättre hela tiden. Mot slutet av hösten var han nästan framme, och jag klagade absolut inte på att det hade tagit lite tid, det är naturligt. Men vad som hände då var att han helt verkade sluta bry sig, blev stillastående, klumpig, förutsägbar och det har han varit sedan dess. Jag hoppas på att han ska komma tillbaka till den inställningen han hade i höstas, men det finns inte mycket som tyder på det, speciellt inte efter matchen igår.
Vad menar du?
Citera
2010-07-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Vad menar du?
felpost
Citera
2010-07-30, 14:04
Medlem
Citat:
Jo, hittills har det ju varit en katastrofvärvning, även om jag förstår hur de tänkte, jag tänkte samma sak och var redan innan ryktena drog igång sugen på att se Zlatan i Barcelona. Du har aldrig sett mig kritisera Zlatan som spelare per se, och inte heller som person, däremot är det tydligt att han varken som spelare eller som person passat in i Barcelona sedan i höstas.

Beror på hur han spelar såklart, varken skytteligan eller guldbollen är något definitivt facit. Han skulle kunna göra en bättre säsong än förra även ifall han bara gör fem mål, även fast det såklart är viktigt för en centerforward att göra mål och att han bara gjorde tredje flest förra året bidrar ju lite till att säsongen var dålig.

Det viktigaste för honom är att lära sig hur han ska röra sig, att han är aktiv i straffområdet när inlägg kommer, att han hotar i djupled när Xavi är rättvänd. Han måste också bli alertare, som det är nu är han sällan med på när bollen kommer och vet inte vad han ska göra av den förrän han får den.

Du har en poäng i att man kommer ihåg det som hände senast, men jag tycker att jag har en klar helhetsbild. När han kom var han ambitiös och försökte komma in i spelet, håller inte alls med om att han var suverän, även om han gjorde mål, men han blev bättre och bättre hela tiden. Mot slutet av hösten var han nästan framme, och jag klagade absolut inte på att det hade tagit lite tid, det är naturligt. Men vad som hände då var att han helt verkade sluta bry sig, blev stillastående, klumpig, förutsägbar och det har han varit sedan dess. Jag hoppas på att han ska komma tillbaka till den inställningen han hade i höstas, men det finns inte mycket som tyder på det, speciellt inte efter matchen igår.
Bra och konstruktivt. Håller med dig i mycket men hoppet är det sista som överger en. Jag hoppas verkligen att han skall lyckas "ännu bättre" denna säsong även om jag tror det kommer bli svårt.
Citera
2010-07-30, 14:12
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Vad menar du?

Gjorde inte Pedro fler mål? Hade för mig det, men glöm det då. Han gjorde dock en hel del färre mål än vad Eto'o någonsin gjorde, och eftersom Eto'o även bidrog mer i spelet överlag får det ses som ett misslyckande
Citera
2010-07-30, 14:44
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Gjorde inte Pedro fler mål? Hade för mig det, men glöm det då. Han gjorde dock en hel del färre mål än vad Eto'o någonsin gjorde, och eftersom Eto'o även bidrog mer i spelet överlag får det ses som ett misslyckande
I ligan gjorde Zlatan 16 mål och Pedro 12. Totalt med cup och CL inräknat gjorde Zlatan ett mål mer. Sedan hade Zlatan faktiskt 7 assist i ligan förra året. 16 mål och 7 assist på 23 starter är rätt hyfsat, trots den dåliga våren.
Citera
2010-07-30, 14:48
Medlem
LexLecters avatar
Citat:
Fast Zlatan har aldrig i sin karriär haft en såhär bra första säsong. Han har själv sagt att den första säsongen alltid är den jobbigaste varje gång han byter klubb. Det kan vara värt att ge Zlatan en ny chans, då Pep har planer för honom. Om han säger att Zlatan är viktig, finner jag ingen anledning att ifrågasätta coachens planer.

http://af.reuters.com/article/sportsNews/idAFJOE66S0MB20100729
Citera
2010-07-30, 15:40
Bannlyst
Zlatan är vårt enda hopp för spel i nästa EM... Hoppas han kan briljera i landslaget nu.
Citera
2010-07-30, 16:48
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
I ligan gjorde Zlatan 16 mål och Pedro 12. Totalt med cup och CL inräknat gjorde Zlatan ett mål mer. Sedan hade Zlatan faktiskt 7 assist i ligan förra året. 16 mål och 7 assist på 23 starter är rätt hyfsat, trots den dåliga våren.

Ja okej, det var väl alla cuperna jag mindes statistik ifrån då, även om det var fel ändå. Startade han bara 23 matcher så är det klart att 16 mål är helt okej, men det var som sagt bara ett sidospår, sådan statistik säger inte mycket, och för den som följt Barcelona under säsongen är det uppenbart att Zlatan inte haft någon bra säsong, och att han har svårt att passa in i spelsättet.

Jag tycker att Guardiola ska ha lite kritik han också, även om det är svårt att veta hur väl Zlatan följer hans instruktioner, det kan ju vara där felet ligger också. Men Pep har ju sedan han kom velat ha en stor, stark anfallare, jag trodde att han hade några ideér som krävde en större forward, men den delen av Zlatans spel har man inte utnyttjat mycket; varken hans fina targetegenskaper eller fördelen hans längd ger honom på inlägg. Som det varit har man spelat samma sorts spel som är anpassat för en snabb djupledslöpare i mitten fast med Zlatan på topp.
Citera
2010-07-30, 16:55
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexLecter
Fast Zlatan har aldrig i sin karriär haft en såhär bra första säsong. Han har själv sagt att den första säsongen alltid är den jobbigaste varje gång han byter klubb. Det kan vara värt att ge Zlatan en ny chans, då Pep har planer för honom. Om han säger att Zlatan är viktig, finner jag ingen anledning att ifrågasätta coachens planer.

http://af.reuters.com/article/sportsNews/idAFJOE66S0MB20100729

Det där är ju bara prat inför pressen, tror inte att Zlatan startar säsongen med en given startplats direkt, och det har han spelat till sig första året i varenda klubb hittills annars vad jag vet. Tror absolut inte att han är nöjd med sin säsong, och han borde inse att han har mycket att bevisa i Barcelona.

En sak som kan tala för att Zlatan gör bra ifrån sig i höst är att han nu fått vila hela sommaren, mer än andra somrar. Han har ju en hel del problem med sin kropp, och har väl spelat med smärtstillande en hel del. Förhoppningsvis har en del av det där läkt, för det som varit hans största problem har varit att han fysiskt sett väldigt långsam och osmidig ut, det är möjligt att det berott på småskador.
Citera
2010-07-31, 11:05
Medlem
heyyoutheres avatar
Citat:
Ja okej, det var väl alla cuperna jag mindes statistik ifrån då, även om det var fel ändå. Startade han bara 23 matcher så är det klart att 16 mål är helt okej, men det var som sagt bara ett sidospår, sådan statistik säger inte mycket, och för den som följt Barcelona under säsongen är det uppenbart att Zlatan inte haft någon bra säsong, och att han har svårt att passa in i spelsättet.

Jag tycker att Guardiola ska ha lite kritik han också, även om det är svårt att veta hur väl Zlatan följer hans instruktioner, det kan ju vara där felet ligger också. Men Pep har ju sedan han kom velat ha en stor, stark anfallare, jag trodde att han hade några ideér som krävde en större forward, men den delen av Zlatans spel har man inte utnyttjat mycket; varken hans fina targetegenskaper eller fördelen hans längd ger honom på inlägg. Som det varit har man spelat samma sorts spel som är anpassat för en snabb djupledslöpare i mitten fast med Zlatan på topp.
Men bestäm dig! Tidigare påstod du, helt felaktigt, att han var trea i den interna skytteligan under förra säsongen och att det var för dåligt. Kan det vara som så att den typen av statistik bara är relevant för dig när du kan använda den som ett argument emot Zlatan?
Citera
2010-07-31, 12:34
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyyouthere
Men bestäm dig! Tidigare påstod du, helt felaktigt, att han var trea i den interna skytteligan under förra säsongen och att det var för dåligt. Kan det vara som så att den typen av statistik bara är relevant för dig när du kan använda den som ett argument emot Zlatan?

Men läs! Helst de orden som kommer direkt före det du fetmarkerade. Vad jag först skrev var att hans få mål "bidrar lite" till att hans säsong var dålig, men att han även om han bara gjort fem mål hade kunnat göra en bättre säsong. Nu visade det sig att han gjorde några fler mål än jag trodde och att Pedro gjorde färre, men det var som sagt ändå bara ett sidospår och min poäng var att när han inte bidrog med något i spelet kunde han delvis gjort upp för det genom att göra många mål. Poängen kvarstår lite, eftersom jag gissar att han trots att hans målsnitt var hyfsat inte når upp till målsnittet som Eto'o hållit, och då har Eto'o ändå varit mycket bekvämare i själva spelet.

Som central anfallare i Barcelona är inte målgörandet det allra viktigaste, en Pippo-typ är inte optimal i den positionen. Det viktigaste är att man klarar av vad det innebär att ha ett högt bollinnehav och inte tappar bollen ständigt för då är man sårbar för kontringar. Samtidigt är det viktig att man är rörlig, när Zlatan har tagit en löpning och inte fått bollen tappar han motivationen helt och står still resten av det anfallet. Detta gör det svårare för resten av spelarna, möter man som Barcelona ofta gjort ett 8-9 manna-block som står runt straffområdet vill det till att man flyttar på spelare genom löpningar.
Citera
2010-08-03, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Hans brud vill säkert återvända till Milano vilket talar för Milan. Men Zlatan kan ju aldrig överträffa det han gjort i Italien så jag kan liksom inte se vad som skulle locka honom där fotbollsmässigt. Han har redan vunnit liga och skytteliga samt blivit utsedd till Serie A:s bästa spelare. Trots det han har sagt om vädret i England så tror jag att det blir PL för Zlatan den dagen han lämnar Barca, det vore en utmaning för honom. Han har absolut ingenting att vinna på att vända tillbaka till Italien

Det är sant att Italien fotbollsmässigt för Zlatan måste uppfattas som "been there done that" men med mycket tid på bänken, vantrivsel och sjunkande pris så vet man inte?
Vilken premier league klubb tror ni att skulle kunna bli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in