2016-12-29, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Sant, ålder är bara en siffra. Det är mest en mental grej. Visst tar det på kroppen att vara idrottare på elitnivå under många år men vet man vad man sysslar med och sköter vilan. Det vill säga att man vilar när man måste det och inte tar dumma beslut så kan man vara på elitnivå i de flesta sporterna tills man är 40 år. Har man väldigt bra gener så kan man hålla på längre än så. Sen skiljer det givetvis lite bland olika sporter. I just fotboll så får man väl ändå säga att det är rätt så imponerande att hålla den nivån Ibra gör vid 35 års ålder. Fotboll är trots allt en sport där skador är mycket vanligt, så med tanke på det så är det väldigt imponerande.

Jo, Zlatan är imponerande trots åldern. Men det är samtidigt så att snabbhet och reaktionstid försämras ganska fort efter de där mest vitala mid-20-åren. Det tycker jag att man kan se tydligt i Zlatans rörelsemönster de senaste åren. Allt tar lite mer tid och det ser faktiskt lite så där gubbigt ut i vissa vändningar och starter. Men han klarar sig iaf fortfarande jäkligt bra, säkert tack vare den grundläggande monsterfysiken och skallen.
Citera
2016-12-29, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Jo, Zlatan är imponerande trots åldern. Men det är samtidigt så att snabbhet och reaktionstid försämras ganska fort efter de där mest vitala mid-20-åren. Det tycker jag att man kan se tydligt i Zlatans rörelsemönster de senaste åren. Allt tar lite mer tid och det ser faktiskt lite så där gubbigt ut i vissa vändningar och starter. Men han klarar sig iaf fortfarande jäkligt bra, säkert tack vare den grundläggande monsterfysiken och skallen.

Tycker mer att på senare år handlar det om att Zlatan spelar med taktiskt genom att lägga "energin" där det behövs utifrån hans stora spelförståelse.

Offret är såklart att han ofta kan anses lunka runt och inte uppoffra sig för att vinna tillbaka en boll så som en yngra skulle ha gjort.

Men håller med som du säger, det är skallen och kroppen som gör det.

Får mig att tänka på typ rovdjur typ som lejon där djuret mer eller mindre aldrig anstränger sig om den inte vet att bytet går att fås. Lejon springer aldrig runt på måfå och letar byten då de reserverar energin för löpningen när de vet att payoffen finns.
Citera
2016-12-29, 22:21
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Ja det är bara kolla på topp 3 scorer i PL de senaste åren och vi hittar 1 som varit över 30 och det är Yaya Touré som var just 30 det året.

Resten ligger 26/27/28.

De åren får väl också anses vara "The Prime" för en anfallare.

Undrar när en så stor klubb som Man U senast tog in en spelare på 35 år som anfallare?

teddy sheringham på 90 talet som gick till man u
Citera
2016-12-30, 17:56
Medlem
Är Zlatan dum i huvudet? I sin senaste intervju påstår han att C.Ronaldo inte är någon naturlig talang utan resultatet av hård träning.

Känns som ett väldigt dumt påstående av Zlatan, men han har ju visat sig inte vara den skarpaste kniven i lådan. Spelar man fotboll på högsta nivå har man givetvis en talang utöver det vanliga som ingen träning i världen kan komma nära.
Citera
2016-12-30, 18:30
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Är Zlatan dum i huvudet? I sin senaste intervju påstår han att C.Ronaldo inte är någon naturlig talang utan resultatet av hård träning.

Känns som ett väldigt dumt påstående av Zlatan, men han har ju visat sig inte vara den skarpaste kniven i lådan. Spelar man fotboll på högsta nivå har man givetvis en talang utöver det vanliga som ingen träning i världen kan komma nära.

Man kan ju välja att feltolka det han säger med vilje, eller så förstår man vad han menar ganska exakt.

Jag personligen ser inte det konstiga i hans uttalande. Förvånar mig dock inte att du blev upprörd/inte förstod vad han menade.
Citera
2016-12-30, 19:15
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Man kan ju välja att feltolka det han säger med vilje, eller så förstår man vad han menar ganska exakt.

Jag personligen ser inte det konstiga i hans uttalande. Förvånar mig dock inte att du blev upprörd/inte förstod vad han menade.

Vad finns det att misstolka?

Citat:
Vad gäller Cristiano Ronaldo har vi inte spelat ihop. Det är annorlunda för det är resultatet av hård träning. Det är inte naturligt, säger Zlatan.
Citera
2016-12-30, 19:17
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Vad finns det att misstolka?

Att Ronaldo är en träningsprodukt av guds nåde men saknar en del bitar i sitt spel som är omöjliga på artificiell väg att addera?

Ronaldos spelsinne samt passningsspel lämnar en del att önska men det är lite skitsamma då han lyckats förfina/maximera sina styrkor något enormt.
Citera
2016-12-30, 19:50
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Att Ronaldo är en träningsprodukt av guds nåde men saknar en del bitar i sitt spel som är omöjliga på artificiell väg att addera?

Ronaldos spelsinne samt passningsspel lämnar en del att önska men det är lite skitsamma då han lyckats förfina/maximera sina styrkor något enormt.

Vad är det som tyder på att han skulle ha tränat mer än någon annan? Tittar man på Ronaldos historia så stod det väl klart rätt tidigt att han skulle bli fotbollsspelare? Precis som med Messi.
Citera
2016-12-30, 20:10
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Vad är det som tyder på att han skulle ha tränat mer än någon annan? Tittar man på Ronaldos historia så stod det väl klart rätt tidigt att han skulle bli fotbollsspelare? Precis som med Messi.

Om man läser på hans historia/bakgrund i Sporting har man väl koll på det. Men du och den andre verkar tolka det som att det skulle vara något negativt/nedvärderande att säga att Ronaldo är en träningsprodukt utöver det vanliga.
Citera
2016-12-30, 20:22
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Om man läser på hans historia/bakgrund i Sporting har man väl koll på det. Men du och den andre verkar tolka det som att det skulle vara något negativt/nedvärderande att säga att Ronaldo är en träningsprodukt utöver det vanliga.

Va? Fram med statistik då? Hur många träningstimmar har Ronaldo i jämförelse med Messi?
Så vitt jag vet kan Messi ha tränat dubbelt så mycket som Ronaldo, eller hur? Det går inte att kolla upp.
Citera
2016-12-30, 20:25
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Va? Fram med statistik då? Hur många träningstimmar har Ronaldo i jämförelse med Messi?
Så vitt jag vet kan Messi ha tränat dubbelt så mycket som Ronaldo, eller hur? Det går inte att kolla upp.

Blev du putt nu eller? Är CR7 din favvo-spelare?

Jag har inte statistik för någonderas träningshistoria.

Du kan googla om Ronaldos tid i Sporting och läsa om du vill det där de tog fram specifika träningsupplägg samt även en del information om att Ronaldo var manisk med sin träning redan i tidig ålder.

Trodde jag var allmänt känt, framförallt bland de som dyrkar Ronaldo som väl du gör.

En vild gissning är att Ronaldo har tränat betydligt mer än Messi genom karriären då de ju för det första är helt olika spelare, där ju framförallt Ronaldo är helt beroende av sin fysik och absolut inte kan tänkas skolas om till t.ex mittfältare där väl Messi ju förstås kan gå den framtiden till mötes.

Men vore sjukt om Ronaldo med sin kropp och fysik har tränat mindre/eller lika mycket som Messi. Då har antingen Messi tränat rätt värdelöst karriären igenom eller så har Ronaldo bara fantastiska gener i grunden.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2016-12-30 kl. 20:31.
Citera
2016-12-31, 14:13
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Blev du putt nu eller? Är CR7 din favvo-spelare?

Jag har inte statistik för någonderas träningshistoria.

Du kan googla om Ronaldos tid i Sporting och läsa om du vill det där de tog fram specifika träningsupplägg samt även en del information om att Ronaldo var manisk med sin träning redan i tidig ålder.

Trodde jag var allmänt känt, framförallt bland de som dyrkar Ronaldo som väl du gör.

En vild gissning är att Ronaldo har tränat betydligt mer än Messi genom karriären då de ju för det första är helt olika spelare, där ju framförallt Ronaldo är helt beroende av sin fysik och absolut inte kan tänkas skolas om till t.ex mittfältare där väl Messi ju förstås kan gå den framtiden till mötes.

Men vore sjukt om Ronaldo med sin kropp och fysik har tränat mindre/eller lika mycket som Messi. Då har antingen Messi tränat rätt värdelöst karriären igenom eller så har Ronaldo bara fantastiska gener i grunden.

Hans fysik har han tränat upp i gymmet, inte på fotbollsplanen.

Wiki: Growing up in a tight-knit, football-loving family, "Leo" developed a passion for the sport from an early age, playing constantly with his older brothers, Rodrigo and Matías, and his cousins, Maximiliano and Emanuel Biancucchi, both of whom became professional footballers.[6] At the age of four years, he joined local club Grandoli, where he was coached by his father

Sedan gick han till La Masia vid elva års ålder. De ställer nog inte så låga krav på träningarna heller. Allt handlar inte om träningstid, kvaliteten på träningarna är ju lika viktigt. Ser ut som Messi haft nästintill optimala träningsmöjligheter redan från tidig ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in