2016-12-02, 08:38
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Kanske bör lägga till att "måttstocken" är utifrån att just Zlatan är en världsklasspelare som varit det under många år, en spelare som t.o.m. varit uppe i diskussionen om han skulle tilldelas Ballon d' Or, som världens bäste fotbollsspelare..

Det är liksom ingen "dussinlirare" vi pratar om.. Zlatan har ett varumärke (som blivit viktigare och viktigare den senaste tiden) att bry sig om där det är otroligt viktigt att han hela tiden uppfattas som en vinnare, vilket bidragit till en del "dryga" uttalanden på slutet, kan jag tycka..

Tyckte han hade mer charm och glimten i ögat för några år sedan, men folk tycker olika..

Zlatan är en vinnare ända ut i fingerspetsarna och jag är helt säker på att han resonerar likadant som jag när det gäller landslaget..

Han har haft en bra landslagskarriär som han kan vara stolt över, men att den där fullträffen saknas, att gå riktigt långt i en turnering med landslaget..

Det är väl lika med klubbkarriären, enormt stolt ska han vara över den, men att han aldrig vunnit det största, den där "j***a champions" kommer att störa honom lite..

Det är ju inget som är dåligt, de jag jämför med är ju ändå de allra bästa spelarna på den högsta nivån, historiskt sett i Sverige och världens just nu två bästa fotbollsspelare..
Problemet är ju att han har aldrig varit i närheten av att vinna CL. En enda semifinal är hans bäst facit under alla dessa år som hört till några av världens bästa/största klubbar där han varit tongivande i alla och den som spelet byggts kring utom möjligen Barcelona..som han gick till semi med.

Men vi i Sverige ska absolut vara stolta för han gjort för landslaget och alla ligatitlar och skytteligavinster. Dock är jag tveksam till om han kommer bli så speciell ihågkommen internationellt efter några år när han lagt av just på grund av att saknats i dom stora internationella matcherna. Det är väl bara i Frankrike och Italien som har en status. Han är stor men inte riktigt så stor som svensk media vill tuta i oss. Han är en i mängen stora spelare under dom allra bästa. Framförallt då Messi och Ronaldo som han hade oturen vara samtid som.
Senast redigerad av Steff83 2016-12-02 kl. 08:50.
Citera
2016-12-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Problemet är ju att han har aldrig varit i närheten av att vinna CL. En enda semifinal är hans bäst facit under alla dessa år som hört till några av världens bästa/största klubbar där han varit tongivande i alla och den som spelet byggts kring utom möjligen Barcelona..som han gick till semi med.

Men vi i Sverige ska absolut vara stolta för han gjort för landslaget och alla ligatitlar och skytteligavinster. Dock är jag tveksam till om han kommer bli så speciell ihågkommen internationellt efter några år när han lagt av just på grund av att saknats i dom stora internationella matcherna. Det är väl bara i Frankrike och Italien som har en status. Han är stor men inte riktigt så stor som svensk media vill tuta i oss. Han är en i mängen stora spelare under dom allra bästa. Framförallt då Messi och Ronaldo som han hade oturen vara samtid som.

Det är lite så jag menar, förutom alla nationella titlar (som jag personligen inte är lika exalterad över), så är det ögonblicksgodis som "bicycletan" mot England och "klacken" mot Italien som framför allt kommer att sitta kvar på näthinnan

De kommer visas som fantastiska mål i framtiden, men iom att det inte finns några bilder från Zlatan i en CL-final, eller t.ex. en medaljmatch i ett mästerskap, så kommer det alltid vara något som fattas, när man jämför med de allra bästa..

Frågan är vad som händer med "hypen" här i Sverige, om vi nu utan Zlatan rätt tidigt skulle få en stor framgång med landslaget..

För det är väl egentligen bara Aftonbladet som räknar dessa guldbollar och mest Zlatan själv som bryr sig om det där målrekordet (även om det är något han ska vara stolt över) egentligen, iaf när man jämför med hur långt Sverige går i mästerskapen..

Man ser ju vad som hände med U-21 laget som gick hela vägen, skulle något sådant även hända på seniornivå, iaf nå en semifinal och spela medaljmatcher, så skulle det väldigt snabbt "trumfa" det vi uppnått under Zlatans landslagskarriär..

Då skulle det bli ännu mer så att det blir fokus på Zlatan som en fantastisk individuell spelare med härliga "highlightsmål", för det är de som kommer att sticka ut när man ser tillbaka på hans landslagskarriär, tror jag..

Såvida det inte skulle bli ett ev. VM 2018 för honom, då får han en chans till att kunna göra något stort med landslaget, att nå t.ex. en kvartsfinal där skulle ändå vara en riktigt stor merit och ses som en rätt hyfsad fullträff, tycker jag..
Citera
2016-12-02, 10:37
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Om du ska jämföra "Ibra" med t.ex. CR7 & Messi, så ser ni att det är en enorm skillnad att prestera i de allra största matcherna
Åh herregud nej, vad fel ute du är. Det stämmer såklart för Messi, men CR är vår tids kanske största big game-sumpare, ställt mot hans kvalitéer i övrigt. Han gjorde ett bra EM i somras, men det har inte tillhört vanligheterna. Och han exempelvis fullkomligt snubblade bort sina 10 första classicos i RM.

Det är sånna här dumheter som gör att dessa diskussioner blir så konstiga.
Senast redigerad av Trillske 2016-12-02 kl. 11:05.
Citera
2016-12-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Åh herregud nej, vad fel ute du är. Det stämmer såklart för Messi, men CR är vår tids kanska största big game-sumpare, ställt mot hans kvalitéer i övrigt. Han gjorde ett bra EM i somras, men det har inte tillhört vanligheterna. Och han exempelvis fullkomligt snubblade bort sina 10 första classicos i RM.

Det är sånna här dumheter som gör att dessa diskussioner blir så konstiga.

Svårt att hålla med, jämför meritlistorna:

CR7:

* EM-guld, EM-silver & EM-brons har han med sitt Portugal

* 3 CL-titlar

* 4 ggr tilldelad European Golden Shoe (som Europas bästa målskytt)

* 5 ggr vunnit skytteligan i Champions League

* 3 st Ballon d'Or

Det är de här jag menar med allra högsta nivån, t.ex. har Henrik Larsson vunnit VM-brons, lyft CL-bucklan (dessutom helt avgörande insatser i finalen) och även en gång tilldelats European Golden Shoe, så "Henke" kan iaf pricka in 3 av dessa 5 punkter (medalj för sitt land, CL-titel & Guldsko)..

Zlatan har absolut inget att komma med här överhuvudtaget, det är fem raka streck helt enkelt..

Har inte sett CR7:s alla matcher, men det är möjligt att han missat mycket i de stora matcherna, dock skapar han ju nya lägen för sig själv hela tiden, så till slut blir det ju mål ändå..

Han har vunnit allt det största som går att vinna (bortsett från en VM-medalj), dessutom flera gånger, det är väl ändå de som det går ut på, att hjälpa sitt lag till de största titlarna..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-12-02 kl. 11:16.
Citera
2016-12-02, 11:08
Medlem
Trillskes avatar
Ja det begriper väl vem som helst att du tittar på meritlistor och målstatistik när du missat att CR haft det tufft i stora (framförallt i utmanande) matcher.

Gamle Ronaldo vann inte CL. Den "hyfsade" spelaren Henke vann typ allt (i det avseende att en tredjeplats med Sverige är som att vinna).

Kan hålla med om att det finns viss subjektivitet här dock. Du är helt fri att tycka att den meritlistan säger att Henke var bättre/större än Ronaldo och jag kan inte säga så mycket om det, men jag håller inte med.
Citera
2016-12-02, 11:23
Medlem
Citat:
Ja det begriper väl vem som helst att du tittar på meritlistor och målstatistik när du missat att CR haft det tufft i stora (framförallt i utmanande) matcher.

Gamle Ronaldo vann inte CL. Den "hyfsade" spelaren Henke vann typ allt (i det avseende att en tredjeplats med Sverige är som att vinna).

Kan hålla med om att det finns viss subjektivitet här dock. Du är helt fri att tycka att den meritlistan säger att Henke var bättre/större än Ronaldo och jag kan inte säga så mycket om det, men jag håller inte med.

Klart det blir tuffare för de "stora spelarna" ju bättre motstånd de möter, men tycker ändå CR7 presterat på en helt annan nivå än Zlatan i de största matcherna, men man kan tycka olika..

Ronaldo har ju vunnit:

* 2 VM-guld & 1 VM-silver, samt vunnit skytteligan i VM

* 2 Copa America-titlar & 1 CA-silver, samt vunnit skytteligan i Copa America

* 1 gång blivit tilldelad European Golden Shoe (som Europas bästa målskytt)

* 2 st Ballon d'Or

Klart Ronaldo rankas på en helt annan nivå än "Henke", definitivt en top-10 spelare genom tiderna, kanske även slåss om top-5, enligt mig..

(Då har jag inte räknat in CR7 & Messi i listan genom tiderna, eftersom de fortfarande spelar)..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-12-02 kl. 11:38.
Citera
2016-12-02, 13:47
Medlem
Trillskes avatar
Om vi säger dåhär då; rankar du Henke över Zlatan bara för att Henke två gånger om råkade befinna sig på rätt plats i rätt stund och sätta fram bredsidan?

Som sagt är det olika sätt att se på saken, men jag håller inte med.
-------

Ska vi sedan titta på vad Zlatan åstadkommit så är det helt fenomenalt, men inom en inramad del av världsfotbollen åt gången. Det han gjorde med Milan är direkt legendariskt. Inte minst säsongen de inte vann; de spelade nästan hela säsongen med ett B-lag som knappt skulle ha i Serie A att göra (dålig bredd och helt enorm skadelista). Zlatan kliver in och vinner skytteligan, trots att han mer eller mindre assisterar sig själv, och det är extremt nära att han plockar hem titeln (i princip en enorm domar-tabbe ifrån) före ett starkt Juventus.

Sen gick han vidare till ett svajigt PSG. Något sämre liga, men istället ännu större avtryck och dominans. Han bar även PSG fram i CL (titta på matcherna mot Chelsea). Att de inte kom längre är bara marginaler.

Sen har vi därtill fenomenal insats i Inter, och en 15 års karriär med extremt få sämre säsonger. Där finns också något som många missar: titta hur spelare brukar prestera första året i en liga gentemot några år in. Det är ofta en värld av skillnad. Som sagt, CR var mer eller mindre sämst på plan sina 10 första classicos, jämför det med hur det ser ut nu.

Så nog har han haft en fantastiskt karriär med mer eller mindre unika framgångar. Det råkar bara vara så att ballon dor vinner man på lite andra kriterer, speciellt under dessa år eftersom konkurrensen hetat Messi och CR vilka presterar på konsekvent hög nivå och de är rotade i samma mäktiga lag år ut och år in. Så ska man peta ner dem från ballon dor måste det egna laget slå ut deras lag och vinna CL.

Det finns ett stort värde i att vinna ballon dor också, men att få för sig att det är någon slags objektiv ranking blir väldigt snett.

EDIT: och vid 35(!) års ålder klarar han den plötsliga flytten till PL, och levererar redan trots svårt läge för laget. Sen kan det gå bra eller dåligt framöver, men baserat på hösten blir detta en sista fjäder i legendar-hatten.
Senast redigerad av Trillske 2016-12-02 kl. 14:00.
Citera
2016-12-02, 13:53
Bannlyst
Citat:
Det är lite så jag menar, förutom alla nationella titlar (som jag personligen inte är lika exalterad över), så är det ögonblicksgodis som "bicycletan" mot England och "klacken" mot Italien som framför allt kommer att sitta kvar på näthinnan

De kommer visas som fantastiska mål i framtiden, men iom att det inte finns några bilder från Zlatan i en CL-final, eller t.ex. en medaljmatch i ett mästerskap, så kommer det alltid vara något som fattas, när man jämför med de allra bästa..

Frågan är vad som händer med "hypen" här i Sverige, om vi nu utan Zlatan rätt tidigt skulle få en stor framgång med landslaget..

För det är väl egentligen bara Aftonbladet som räknar dessa guldbollar och mest Zlatan själv som bryr sig om det där målrekordet (även om det är något han ska vara stolt över) egentligen, iaf när man jämför med hur långt Sverige går i mästerskapen..

Man ser ju vad som hände med U-21 laget som gick hela vägen, skulle något sådant även hända på seniornivå, iaf nå en semifinal och spela medaljmatcher, så skulle det väldigt snabbt "trumfa" det vi uppnått under Zlatans landslagskarriär..

Då skulle det bli ännu mer så att det blir fokus på Zlatan som en fantastisk individuell spelare med härliga "highlightsmål", för det är de som kommer att sticka ut när man ser tillbaka på hans landslagskarriär, tror jag..

Såvida det inte skulle bli ett ev. VM 2018 för honom, då får han en chans till att kunna göra något stort med landslaget, att nå t.ex. en kvartsfinal där skulle ändå vara en riktigt stor merit och ses som en rätt hyfsad fullträff, tycker jag..
Han har ju fortfarande chansen att vinna Europa League och då spelar de CL nästa säsong. Kunde Grekland vinna EM 2004 och Leicester PL 2016 så kan Man United vinna CL 2018, även om det är tufft givetvis. Det förutsätter också att Zlatan nyttjar sin option att förlänga ett år med Man U.
Citera
2016-12-02, 14:45
Medlem
Av alla landslagsaktuella spelare, vem ligger tvåa i skytteligan?

Kommer någon passera Zlatans 62 mål de närmaste 30 åren? Jag tror inte det.
Citera
2016-12-02, 16:22
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreath

Berg och Toivonen ligger pa 11 respektive 10 mal. Resterande spelare har knappt gjort ett landslagsmal. Guidetti, Thelin, och Nyman som alla fyller 25 nasta ar har totalt gjort 2 mal tillsammans.

Alexander Isak kanske kan komma upp i 62+ om han kommer igang i landslaget tidigt och far en ENORMT framgangsrik landslagskarriar. For att komma upp i sa manga mal maste man mer eller mindre vara ordinarie i 15 ar.
Citera
2016-12-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wreath

Sven Rydell ligger 2:a genom tiderna..

För övrigt har Gunnar Nordahl det bästa målsnittet med 43 mål på 33 matcher, "Ibra" har gjort 62 mål på 116 matcher..

Det kan nog bli ett minst sagt tufft uppdrag, som en annan person nämnde här inne, så är det ju Alexander Isak som man ser mest potential till att kunna göra det, av de som spelar på seniornivå just nu..
Citera
2016-12-02, 16:50
Medlem
Citat:
Om vi säger dåhär då; rankar du Henke över Zlatan bara för att Henke två gånger om råkade befinna sig på rätt plats i rätt stund och sätta fram bredsidan?

Som sagt är det olika sätt att se på saken, men jag håller inte med.
-------

Ska vi sedan titta på vad Zlatan åstadkommit så är det helt fenomenalt, men inom en inramad del av världsfotbollen åt gången. Det han gjorde med Milan är direkt legendariskt. Inte minst säsongen de inte vann; de spelade nästan hela säsongen med ett B-lag som knappt skulle ha i Serie A att göra (dålig bredd och helt enorm skadelista). Zlatan kliver in och vinner skytteligan, trots att han mer eller mindre assisterar sig själv, och det är extremt nära att han plockar hem titeln (i princip en enorm domar-tabbe ifrån) före ett starkt Juventus.

Sen gick han vidare till ett svajigt PSG. Något sämre liga, men istället ännu större avtryck och dominans. Han bar även PSG fram i CL (titta på matcherna mot Chelsea). Att de inte kom längre är bara marginaler.

Sen har vi därtill fenomenal insats i Inter, och en 15 års karriär med extremt få sämre säsonger. Där finns också något som många missar: titta hur spelare brukar prestera första året i en liga gentemot några år in. Det är ofta en värld av skillnad. Som sagt, CR var mer eller mindre sämst på plan sina 10 första classicos, jämför det med hur det ser ut nu.

Så nog har han haft en fantastiskt karriär med mer eller mindre unika framgångar. Det råkar bara vara så att ballon dor vinner man på lite andra kriterer, speciellt under dessa år eftersom konkurrensen hetat Messi och CR vilka presterar på konsekvent hög nivå och de är rotade i samma mäktiga lag år ut och år in. Så ska man peta ner dem från ballon dor måste det egna laget slå ut deras lag och vinna CL.

Det finns ett stort värde i att vinna ballon dor också, men att få för sig att det är någon slags objektiv ranking blir väldigt snett.

EDIT: och vid 35(!) års ålder klarar han den plötsliga flytten till PL, och levererar redan trots svårt läge för laget. Sen kan det gå bra eller dåligt framöver, men baserat på hösten blir detta en sista fjäder i legendar-hatten.

För det första, "Henke" råkade inte befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle, du får det att låta som en slump eller något liknande? Han klev fram när det gällde som mest och var faktiskt den enskilt största anledningen till att "Barca" vände den där CL-finalen (fråga Thierry Henry)..

Skulle säga att jag håller dem rätt jämnbördiga, beroende på att Larsson har lite bättre högsta meriter (har även "dubbelnätat" i en EL-final, var även riktigt bra i både VM 2002 & EM 2004), samtidigt som jag tycker "Henke" var en bättre lagspelare, som även lyfte sina lagkamrater lite mer än vad Zlatan gjorde, man får inte glömma att det är en lagsport också..

Han har haft en fantastisk klubbkarriär, därför han ligger före t.ex. Larsson klart där, men just för mig rankar jag de här största titlarna väldigt högt, det är ändå dem som är drömmen alla strävar efter, att ta medalj för sitt land, vinna CL-titlar och att som forward då, näta i internationella finalmatcher ..

Klubbkarriären är ju som jag sagt tidigare otrolig, bäst i Sverige genom tiderna, rätt klart också, måste jag säga..

Därför förstår jag att många tycker olika i den här frågan..

Håller med om Ballon d'Or, rankar egentligen inte det priset speciellt högt, därför jag hade det längst ner på listan över CR7 & Ronaldos meriter, men det är de största individuella priset, så det fick ändå vara med eftersom det är på den allra högsta nivån inom den kategorin..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-12-02 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in