2016-09-10, 23:01
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Var Zlatan bättre i Italien eller var motståndet sämre? Tänker att han kanske har gått ner sig efter alla år i Ligue 1.

Zlatan har ju ändrat spelstil, sjunkit ned i banan. Ökad spelförståelse, bättrat på passningsspelet bland annat. Sen hamnade han väl i Italien främst som en klassisk prima punta.
Citera
2016-09-11, 00:42
Bannlyst
Tror säsongen kommer summeras såhär om inte City slutar vara en maskin:

Zlatan lyfter återigen ligabucklan i ännu en liga. PSG kommer 2a eller 3a. Kanske fattar hatarna då vilken impact han har på sina lag.
Citera
2016-09-11, 01:02
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xIcaRdix

Zlatan lyfter återigen ligabucklan i ännu en liga. PSG kommer 2a eller 3a. Kanske fattar hatarna då vilken impact han har på sina lag.

Men har du inte förstått? Ligaspelet spelar ingen roll, ty inget äro ligatitlar värda.
Citera
2016-09-11, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xIcaRdix

Ja, 2:a säsongen innan han kom sen 1:a 4ggr och sen 2:a igen.
Och klubben han går till lyfter...
Citera
2016-09-11, 01:12
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Men har du inte förstått? Ligaspelet spelar ingen roll, ty inget äro ligatitlar värda.
Precis, ofattbart att Zlatan har den status han har när han aldrig vunnit någonting av värde.
Citera
2016-09-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Precis, ofattbart att Zlatan har den status han har när han aldrig vunnit någonting av värde.
Den beror på hans onekliga talang som fotbollsspelare och inget annat, Z har gjort saker på plan som är helt unika och burit sina lag till ligatitlar så som bara stora spelare gör. Z behöver inte lyfta Champions league bucklan för att bevisa något för den som är insatt i sporten, det har han redan gjort flera gånger om inför en hänförd internationell publik och därav den välförtjänta status han har runtom i hela världen, folk kommer inte att glömma vem Ibrahimovic var eller det han gjorde på plan.

Jag tvivlar på att Zlatans rykte som fotbollsspelare hade varit mycket bättre om han stannat(inte bråkat med tränaren) och vunnit champions league med Barca, det hade måhända tystat belackare en aning. Finaste titlar är helt klart en positiv bonus men hur man vinner dom spelar mera roll, en Maradona som ensam bar sitt Argentina till Guldet är naturligtvis något oerhört stort. Det handlar om innehållet, inte bara kontexten som kritiker/belackare vill färga det till i sitt inskränkta sett att se sakerna på.

Z må vara den största spelare i sin generation som aldrig vunnit Champions league, eller VM, t.o.m EM(orealistiskt med tanke på vilket landslag han spelat för) men kommer ändå förbli en av dom stora och mest ihågkomna spelarna i sin generation.
Citera
2016-09-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Kasta inte sten i glashus nu. Din idol har väl använt sig av illegal skatteplanering ganska så konsekvent.

Rättsfallet hade inget med skatteplanering att göra. Snarare är det folk från Messis entourage d.v.s. de som skötte argentinarens ekonomi som egentligen ska bära hundhuvudet. Jag finner det onekligen väldigt tveksamt att en 19 åring Messi faktiskt sysslade med sådant när hans totala fokus låg i att spela fotboll på elitnivån. Nu lämnar vi det ämnet.

Och ärligt talat så vet jag inte riktigt varför du nämnde det i ett sammanhang där Zlatan uttryckligen säger sig endast sakna pengar från sin tid i PSG...

Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Klart Zlatan kan göra bättre ifrån sig, men när folk använder ord som "urusel" för en spelare som ändå gjort 4 mål på 4 PL matcher så känns det konstigt för mig.

Om något, så är det väl snarare din läsförståelse som är konstigt. För vem har pratat om urusel gällande Zlatans samtliga 4 PL-matcher till att börja med? Släpp loss hörnflaggan och kom in i matchen...

Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Minns rätt tydligt att James Rodriguez och Manuel Neuer var bättre än Messi (skulle själv hävda att även Robben var det)

Varför då?

Citat:
fast du som är inne på det här med att man ska kräva det allra bästa från dom allra bästa spelarna

Vart har jag ordagrant sagt att "kräva det allra bästa". Min kommentar till personen bakom signaturen "zanela" var alltså att Zlatan insats spelmässigt var inget att hänga upp i granen utöver målet och kunde ha gjort bättre ifrån sig. Mig veterligen brände Zlatan flera chanser, slog bort bollar, sket i att försöka stressa Bravo när chilenaren hade bollen o.s.v.

Citat:
måste ju va ruskigt kritiskt till Messi eftersom att Argentina inte vann finalen?

Svårt för Messi att påverka jättechanserna som Palacio och Higuain brände.

Citat:
Tolkar jag dig rätt så menar du att Sverige och Argentina är jämbördiga som lag?

Nej, hela min resonemang var att ett trupp med stjärnspelare inte nödvändigtvis innebär per automatik att man har ett bättre lagspel utan istället tvingas förlita sig på individuella prestationer. Något som jag egentligen menade med Argentina och att Messi tvingas dra ett enormt tung lass på den fronten. De kan trots allt inte prestera utan honom.
Citera
2016-09-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Är lite så jag också känner, det är lite slumpmål och i spelet som Z annars blir hyllad för har han ju inte heller imponerat.
Ska han vara topp 3 eller världens bästa anfallare får han fan steppa upp för det är ju det Zlatanisterna skriver om honom.
Slumpmål? Z mål i United har varit klass. Han är där för att göra mål och har hittills levererat, i spelet har Z inte imponerat och gör fler misstag än tidigare säsong, men det är också nya medspelare i en ny liga och flera har underpresterat, Martial har varit en stor besvikelse hittills för att inte tala om Mkhitaryan. Samtliga lär väl nog börja prestera kommande månader när laget blivit mer sammanspelat och fått mer tid ihop.

Det enda problemet jag ser för Z är egentligen Rooney i sin nuvarande form. Z är ingen spelare som håller ett kvickt tempo under matchen och behöver därför betydligt rörligare spelare än den numera långsamma och för ofta bollslarviga Wayne, annars faller han för djupt ned i banan och tröttnar för fort. Z + R är därför något som Mourinho bör se över, Wayne har faktiskt varit rätt usel dom senaste säsongerna och borde inte starta längre, det håller inte bara Z utan hela laget tillbaka. Förövrigt blir det svårt för Z att vara topp 3 anfallare vid snart 35års ålder, han må vara lite av ett fysiskt under men åren märks ändå, att hålla samma form som en 6år yngre Luis Saurez blir nog omöjligt.
Citera
2016-09-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Den beror på hans onekliga talang som fotbollsspelare och inget annat

Vem/vilka har sagt annorlunda på den punkten? Att Zlatan är en mycket duktig fotbollsspelare kan ingen förneka.

Citat:
Z har gjort saker på plan som är helt unika och burit sina lag till ligatitlar så som bara stora spelare gör.

Om något, så har han varit helt unikt med att spektakulära mål på löpande band...

Att Zlatan har "burit sina lag till ligatitlar" är inte riktigt helt sant. Nästan varenda klubb som Zlatan spelat för, var redan storfavoriten till att vinna ligan oavsett om det handlar om PSG, Barcelona, Inter och Ajax. Att Milan vann ligan 2010-11 var dock enbart Zlatans (och även Thiago Silvas) förtjänst, det tar jag dock inte ifrån.

Citat:
Z behöver inte lyfta Champions league bucklan för att bevisa något för den som är insatt i sporten, det har han redan gjort flera gånger om inför en hänförd internationell publik och därav den välförtjänta status han har runtom i hela världen, folk kommer inte att glömma vem Ibrahimovic var eller det han gjorde på plan.

Jag tror inte att kritiken mot Zlatan egentligen varit i att han ej vunnit Champions League, snarare för att svensken prestationer i CL-slutspelet sett över sin karriär är inget att hänga upp i granen. Särskilt för någon som trots allt varit en huvudfigur i Europas största klubbar och betraktats som en av världens absolut bästa anfallare under flera år.

Citat:
en Maradona som ensam bar sitt Argentina till Guldet är naturligtvis något oerhört stort.

Det är en seglivad myt. Maradona var naturligtvis bäst i Argentina, men han fick mycket god hjälp av Valdano och Burruchaga i anfallsspelet.
Citera
2016-09-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Vem/vilka har sagt annorlunda på den punkten? Att Zlatan är en mycket duktig fotbollsspelare kan ingen förneka.

Jag anger bara skälet till Z:s status och varför det inte är ett oförtjänt sådant, men om man ska döma av kommentarer på olika forum så skulle nog en hel del ifrågasätta ditt påstående om tillfälle gavs, ingen förutom fjortisar skriker det väl rakt ut.

Citat:
Att Zlatan har "burit sina lag till ligatitlar" är inte riktigt helt sant. Nästan varenda klubb som Zlatan spelat för, var redan storfavoriten till att vinna ligan oavsett om det handlar om PSG, Barcelona, Inter och Ajax. Att Milan vann ligan 2010-11 var dock enbart Zlatans (och även Thiago Silvas) förtjänst, det tar jag dock inte ifrån.
Det håller jag inte med om, förutom i Barcelona men även där avgjorde han i sin El Classíco debut och Real Madrid ska man aldrig helt räkna bort trots att Barca var det bättre laget då. Hur går det för PSG utan Z, femma/fyra i ligan? Tidigt men ändå, hur var man innan Z:s tid? Cavani ''ersättaren'' har mycket att bevisa än. Z;s inflytande på dom Italienska klubbarna förutom någon medioker säsong är svår att ifrågasätta, Ajax? Har faktiskt väldigt dålig koll på hans tidiga karriär i Malmö/Ajax.

Citat:
Jag tror inte att kritiken mot Zlatan egentligen varit i att han ej vunnit Champions League, snarare för att svensken prestationer i CL-slutspelet sett över sin karriär är inget att hänga upp i granen. Särskilt för någon som trots allt varit en huvudfigur i Europas största klubbar och betraktats som en av världens absolut bästa anfallare under flera år.
Jag är medveten om kritiken och kan till viss del hålla med om att Z:s nerver tycks ha blivit för mycket för honom själv när det ofta gällde i CL, d.v.s han gjorde det inte bra. Samtidigt var han målgörare även i viktiga final möten och hotade på förhand favorit motstånd som exempelvis Barca trots att han spelade för den sämre sidan. Resultatmässigt kan väl ingen bestrida att Z:s CL karriär inte varit framgångsrik men ta också hänsyn till att Z aldrig representerat absoluta topp klubbarna i turneringen förutom sin enda kontroversiella säsong för Barcelona. PSG i synnerhet var inte i Bayern, Barca, Real klass utan mer i City klass. Zlatans prestationer i CL går tyvärr hand i hand med sämre klubbval, han borde aldrig ha gått till Barcelona vilket inte heller hade lett till Milan/PSG. ''Ibra'' var anser jag som gjuten för Real Madrid/starka engelska lag efter sin tid i Italien.

Citat:
Det är en seglivad myt. Maradona var naturligtvis bäst i Argentina, men han fick mycket god hjälp av Valdano och Burruchaga i anfallsspelet.
Du tolkar det alltför bokstavligt, naturligtvis kan ingen spelare vinna något på egen hand då fotboll är en lagsport och även den bästa spelaren behöver support av andra skickliga medspelare. Men om det senaste Tyska VM guldet var resultatet av en effektiv lagmaskin så var Maradona den avgörande biten för Argentina då, det betyder inte att Tyskarna inte hade skickliga avgörande individer VM 2014 eller att Argentina bara hade Maradona VM 1986.
Citera
2016-09-11, 23:35
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Varför då?
-James Rodriguez var det ingen som tala om på förhand men så kommer han in och levererar ren kvalité och vinner turneringens skytteliga.
-Neuer visa upp sin bästa sida och hans spetskompetens som spelande målvakt passade som handen i handsken i det lag som vann turneringen. Grym turneringen igenom.
-Liksom Messi var Robben bärande för Hollands landslag, inte en chans att man vunnit brons utan honom, dito gäller säkert Argentina och Messi men i.m.o var Robben mer framträdande.
Citat:
Vart har jag ordagrant sagt att "kräva det allra bästa". Min kommentar till personen bakom signaturen "zanela" var alltså att Zlatan insats spelmässigt var inget att hänga upp i granen utöver målet och kunde ha gjort bättre ifrån sig. Mig veterligen brände Zlatan flera chanser, slog bort bollar, sket i att försöka stressa Bravo när chilenaren hade bollen o.s.v.
Orkar inte leta upp det men jag har en stark känsla på mig att du uttryckt nånting i stil med det, sorry om jag tar fel.
Citat:
Svårt för Messi att påverka jättechanserna som Palacio och Higuain brände.
Självklart. Men även Messi hade ett ganska bra läge att ge Argentina ledningen men brände i det som antagligen var hans karriärs viktigaste match, det enda som kan ändra på det är om Argentina befinner sig i samma läge om två år. Med det sagt anser jag fortfarande att Messi är världens bästa spelare, missat VM-guld eller ej.
Citat:
Nej, hela min resonemang var att ett trupp med stjärnspelare inte nödvändigtvis innebär per automatik att man har ett bättre lagspel utan istället tvingas förlita sig på individuella prestationer. Något som jag egentligen menade med Argentina och att Messi tvingas dra ett enormt tung lass på den fronten. De kan trots allt inte prestera utan honom.
Då misstolka jag citatet:
Citat:
På pappret må Messi ha betydligt bättre lagkamrater än Zlatan, men det innebär inte att Argentina är ett bättre lag för det.
Citera
2016-09-15, 03:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
I dag var han inte bra men han gjorde målet som var ett slumpmål och att media skriver att konstmål är ju enbart skrattretande men att han skulle vara dålig stämmer ju inte alls.
Det var ett klassmål, väldigt få spelare skulle sätta den där med någon större frekvens. Kolla reprisen och det faktiska målet, snarare än bjudningen som gav läget (det är två helt olika saker).

I övrigt håller jag med - han var riktigt, riktigt dålig den matchen, i nästan alla andra aktioner. I gott sällskap av många övriga United-spelare visserligen, men det är väldigt sällan man ser Zlatan så dålig i spelet utanför straffområdet. Han spelade som en free transfer, kort och gott. Att istället hyllas för att man gör mål är dock inget unikt för Zlatan (se tex CR nedan).
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Kan man verkligen vara ansedd som bäst någonsin om man aldrig vunnit CL eller EM/VM? Det är ju det som kommer debatteras när Z lägger skorna på hyllan. Grym spelare men har aldrig vunnit något av värde.

Zlatan har aldrig någonsin dominerat i ett mästerskap eller i CL. Han har däremot dominerat i ligalunken, vilket är en bedrift i sig, men inte något som kvalificerar en till bland världens bästa anfallare någonsin.

Messi och Ronaldo har genom sina prestationer i större turneringar visat sitt värde och kommer slå sig in i historien som två av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna. Ronaldo har målrekordet just nu och det är tveksamt ifall det någonsin kommer slås.
Jag ser honom inte som bäst genom tiderna, som sagt; "nämnas bland de bästa", vilket inte riktigt är samma sak.

Vad gäller landslag har ingen av spelarna varit gudomliga. Ronaldo var bra i somras, men det var också första gången, där insatserna tidigare varierat mellan megaflopp och medioker. Messi har väl egentligen alltid varit hyfsad, men haft svårt att ta samma "bäst i världen"-roll i landslaget. Zlatan är lite svårbedömd då Sverige haft sådan blandad kvalitet i laget. Bäst på plan båda de playoff han spelat (Portugal / Danmark), generellt godkänd i huvudturneringarna. På senare år bra i kvalen.

Messi hade 2-3 år när han spelade flera nivåer över alla andra. Han har dominerat champions league på ett sätt ingen annan spelare varit i närheten av. Rekommenderar alla att titta på vad som hände i finalen mot United till exempel: United dominerade matchen i inledningen, Barcelona var som ett gäng höns som kacklade runt i eget straffområde. Det Messi åstadkommer i det läget handlar inte om någon sekunds briljans eller ens en soloräd över hela planen: han formligen bär upp hela laget på sina axlar och släpper av dem i Uniteds straffområde. Plötsligt är det Barcelona som dominerar, men det är liksom en enda liten spelare som orkestrerat de 19 andra. I en Champions League-final! Under de åren gjorde han även liknande saker mot Real.

Ronaldo har en grej, och det är mål. Det är en stor grej, men likväl hittar man inte maken till blandade insatser hos någon annan toppspelare. De kanske mest karaktäristiska matcher C. Ronaldo har spelat är playoffen mot Sverige. Första matchen tveklöst sämst på plan, såg ut som en bänknötande pojklagsspelare. Men nog fan lyckas han ändå stånga in ett mål till slut, ett riktigt starkt sådan. Match två ungefär lika bedrövlig - pojklagsspelare i startelvan - men hittar ett annat signum: att börja välla in enkla mål när hans lag avgjort matchen åt honom.

Det behövs ju sägas liksom. Men ja, det är nog tveksamt om vi får samma klass-målgörare under vår tid. Han är helt unik när det kommer till att göra mål sett över sin karriär.

Zlatan har ett antal unika kvaliteter. Ska vi titta historiskt är den mest framträdande highlights. Ingen spelare har någonsin vräkt in samma mängd vackra mål, och det är inte nära heller. Han kommer tveklöst bli historisk för detta. Det är dock på sätt och vis lite synd - skulle man istället dra Zlatans 250 bästa passningar skulle man få gåshud redan vid nummer 250. Men det hamnar liksom i skymundan om han slår in något konstmål som folk kan dra upp en film på istället. Hursomhelst, highlights. Läckra passningar och läckra mål. Det är historisk unikt och inget någon någonsin varit nära. Det är ren slump att han inte har någon CL-titel (med Barcelona), men jag vet inte om det skulle spelat så stor roll. Han hade ändå inte varit en historisk CL-gigant, huruvida spelaren då vunnit CL någon gång eller ej är knappast avgörande i folks ögon.

Vinner United ligan i år kommer han även bli en internationell legendar för att helt enkelt ta lag efter lag efter lag från svackor till vinnare. Dock är det kanske tuffaste uppgiften hittills, med tanke på City.

Vad gäller jämförelsen Zlatan / Ronaldo / Messi har vi alltså dels så fruktansvärt olikartad karaktäristik, dels är jämförelsen riktigt elak mot Zlatan med tanke på att han spelat i femtioelva olika klubbar till skillnad från de andra. Väldigt få spelare är på toppnivå sin förstasäsong i en klubb. CR gick mållös från de 10(?!) första classicos eller liknande (rätta gärna, men det är nära så bisarrt).

Sen gillar jag inte att benämna någon spelare som den bästa någonsin, men den enda jag tvekar lite vid är just Messi. För de där 2-3 åren var nog det absolut bästa någon har presterat någonsin. Dock behövs nog några sådana år till för att man ska cementera det.
Senast redigerad av Trillske 2016-09-15 kl. 03:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in