2010-08-26, 13:44
Medlem
ryamattas avatar
Snälla gå inte till Milan, inte bara för att jag ogillar dom utan jag vill inte börja följa Serie A igen.

Får hoppas att bråket löser sig eller att han drar till Real.
Citera
2010-08-26, 13:45
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zirek
Med tanke på att hans insatser under den gångna säsongen, särskilt inledningen, mer eller mindre avgjorde utgången, har jag väldigt svårt att tro att problemet ligger i hans insatser. Det rör, helt enkelt, två skilda traditioner som inte kommer överens. Tålamod? Personligen tror jag att Zlatan har sin bästa säsong framför sig, sett till hans form och historia, så jag hoppas för såväl lagets som spelarens skull att han stannar.
Jag hoppas också att han stannar, men då får han ändra sin attityd.
Citat:
Ursprungligen postat av chandros
Har inte heller gillat Zlatan tidigare men senaste säsongen har verkligen fått mig att ändra uppfattning. Så otroligt mycket obefogad kritik som Zlatan fått är helt obegripligt. Kan ändå inte vara helt lätt för honom att ta löpning efter löpning och verkligen visa att han vill spela när han aldrig får en passning från sina lilleputtskamrater.

Jag tycker ändå att han har hållit god min, åtminstone utåt sett, och krigat på. Den behandling som han blivit utsatt för kan ju få folk att tro att han gjort en fiasko säsong och inte gjort ett mål. Sanningen är ju ändå den att han var Barcelonas näst bäste målskytt och så länge speltiden fanns där trillade kassarna in. Inte lätt att vinna skytteligan om man är sitter cementerad på bänken i 3 månader.
Han har själv hållit ganska god min ja, även om det nu läcker ut en del rykten om vad han sagt till Pep, men man kan inte bortse från hans agents utspel, och att han hela våren sett totalt omotiverad ut att anpassa sig.
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Nu hänger jag inte riktigt med. Jag har alltid tyckt att en av Zlatans styrkor har varit att komma till en ny klubb och där växa till att bli en central och mycket viktig spelare för klubben. Ajax, Juve och Inter. På alla tre ställen har han växt och på planen visat att han är att räkna med. Och skall jag vara ärlig så tycker jag att han har gjort det rätt i Baraca också. Hans första säsong må möjligen inte vara perfekt men ändå ett bra målsnitt, ett par viktiga mål etc samtidigt som han, utåt sätt, hållit käften. Det är först nu, efter att Pep under hela sommaren kommit med halvsvar som han egentligen säger något som är negativt om det hela. Fram tills nu har han ju sagt att han stannar.

Raiola är en idiot och säkert en av anledningarna till att Zlatan är i Barca idag men lite osäker om det är hans fel att Zlatan är på väg därifrån. Dock så känns det som att Pep inte ville ha Zlatan där ifrån första början utan satsa på sina lokala bibelpojkar. Då hade det, i min bok i alla fall, varit bättre att säga det för ett år sedan. Då hade vi säkert sätt Zlatan i Real eller Chelsea istället.
I alla de klubbarna har han "vunnit" mot resten av laget och blivit den hela anfallet bygger på. Barcelona är kanske det laget som anfaller mest kollektivt i hela världen, och har lyckats bra med det, det krävs nog ganska mycket för att de ska ge en spelare sån frihet som Zlatan verkar behöva. De hade hoppats att de kunde utnyttja hans extrema styrka, storlek, skott m.m i sitt system, men Zlatan vekar vara för "stolt" för att anpassa sig.
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Jag menar inte att Eto'o är orörlig utan att han ofta "bara" är sist på bollen och inte har några särskilda kreativa egenskaper. Han är även prestigelös inför det faktum att han förbjuds sväva ut på kanterna för att motta boll lågt (något som Zlatan gillar) och förväntas befinna sig längst fram i alla lägen. Därför passade han perfekt in i systemet som Barcas 9a.

Zlatan kan inte förväntas axla den rollen då han för det första inte är någon renodlad måltjuv utan en kreatör som man bygger hela anfallet kring. I Barcelona är Zlatans egenskaper dock överflödiga då Pep förlitar sig på sitt spelsätt och vägrar envist att låta Zlatan släppa på tyglarna och leva ut sitt spel. Du har ett rätt och det är att Ibras spel går långsammare än det Pep förespråkar. Därmed inte sagt att han är dålig med bollen, är detta något slags skämt från din sida? Finns få spelare i världseliten som kan göra saker med en fotboll som Ibrahimovic.
Eto'o var bra mycket skickligare i detta systemet, Ibrahimovic kan göra mer extrema saker i lägen han är bekväm i, men allt som oftast är han inte bekväm i Barcelona och han tappar bollen bra mycket oftare än vad Eto'o gjorde. Pep gjorde en missbedömning då han trodde att Zlatan skulle gå att bända in i sytemet, jag hade också mina förhoppningar, rent talangmässigt skulle det gå, men Zlatan verkar inte klara av det rent mentalt att vara en i mängden, eller att i denna åldern ändra sitt sätt att spela.
Citat:
Ursprungligen postat av fukkup
Tycker det är så roligt med alla "vetare" och åsiktssprutare här på fb. Ni som säger att han har vatt dålig. Börja titta på ridsport istället era jävla idioter. Han har spelat som han har blivit tillsagd. Att stå längs fram och vara orörlig. Men nu är det som så att under ca 10 års tid har zlatan spelat på ett helt annat sätt. Och om ni tror att man bara kan ändra inbitna vanor sen 10år tillbaka på 5 min så är ni efterblivna.

Och vilken attityd zlatan än har så är det ändå tränarens fel ALLTID. Han är fan ledaren. Vadå inte snackat på 6 månader?! 39år gammal och kan inte ens lösa en konflikt med sin 28åriga 750miljoners investering. Snacka om ledare?!?! Arroganta fittspanjack..

Och under CL så rasa pep i samman när han fick en bättre tränare med ett sämre lag framför sig.
INTE ENS DÅ... ändra han sin taktik..
Det är ju knappast som att de är missnöjda med att Zlatan springer för mycket, de vill bara att han ska vara i straffområdet när bollen är på väg dit. Nu går han ner i banan då och då men allt det ger till laget är att speuppbyggnaden blir lite sämre än om Xavi eller Iniesta skött den - och att laget saknar någon i straffområdet, för han är otroligt seg på att ta sig in i straffområdet.

Man hade en hel del otur mot Inter, man var laget som skapade flest chanser och hade också gått vidare om domaren inte på det mest oförståeliga sätt dömt bort ett helt korrekt mål. Dessutom gav ju uppflyttningen av Pique frukt, så något lyckades ju Pep med. Sedan borde du förstå att Barcelona inte är laget som anpassar sig efter motståndare likt Mourinhos lag, Barcelona spelar sitt spel och det är deras styrka. Vad som förvånade mig mest mot Inter var hur medioker Zlatan var, hade hoppats att han skulle visa mer med tanke på hur mycket prestige som var inblandat för honom.

För övrigt håller jag med TheBunk i det mesta han skrivit i tråden.
Citera
2010-08-26, 13:56
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedis
Vad tycker ni om Zlatans insats i går? Tycker personligen att den har kommit lite i skymundan i och med alla rykten. Hans statistik i matchen var grymt bra, se länk:

http://www.justzlatan.com/news_show_zlatans-zuperstatistik-mot-milan.html?id=10489665
Den statistiken förvånade mig stort, min bild av honom under matchen igår (visserligen följde jag matchen via stream och blandade då och då ihop honom med Maxwell trots längdskillnaden) var att han misslyckades med en hel del, men att han gjorde ett par riktigt fina saker. Jag är förresten ganska säker på att han misslyckades med minst ett dribblingsförsök då han fick bollen för långt ifrån sig, så har svårt att lita på den över huvud taget.

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
För en som inte har följt hela hans äventyr i Spanien; Varför beter sig Guardiola som han gör?
Om jag inte minns rätt var inte Zlatan hans lilla gullegris som han alltid försvarade i vått och torrt i början av säsongen? "Han har gjort en riktigt bra säsong än så länge, vi är hur nöjda som helst." etc, Vad hände?
Jo det stämmer, han hade mycket tålamod i början då Zlatan såg riktigt ringrostig ut, grejen var bara att han då offrade sig och verkade försöka lära sig. Efter nyår har han sett helt annorlunda ut och då är det klart att Guardiola inte är nöjd.
Citera
2010-08-26, 14:04
Medlem
Gå till Real!
Citera
2010-08-26, 14:07
Medlem
Hade helst sett Zlatan i England men tror Milan är ett bra lag för Zlatan att växa in i sin fulla potential i. Mycket erfarna spelare som spelar i Milan b.la. Ronaldinho, Gattusso, Pirlo och Seedorf för att nämna några.
Citera
2010-08-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
I alla de klubbarna har han "vunnit" mot resten av laget och blivit den hela anfallet bygger på. Barcelona är kanske det laget som anfaller mest kollektivt i hela världen, och har lyckats bra med det, det krävs nog ganska mycket för att de ska ge en spelare sån frihet som Zlatan verkar behöva. De hade hoppats att de kunde utnyttja hans extrema styrka, storlek, skott m.m i sitt system, men Zlatan vekar vara för "stolt" för att anpassa sig.

Eto'o var bra mycket skickligare i detta systemet, Ibrahimovic kan göra mer extrema saker i lägen han är bekväm i, men allt som oftast är han inte bekväm i Barcelona och han tappar bollen bra mycket oftare än vad Eto'o gjorde. Pep gjorde en missbedömning då han trodde att Zlatan skulle gå att bända in i sytemet, jag hade också mina förhoppningar, rent talangmässigt skulle det gå, men Zlatan verkar inte klara av det rent mentalt att vara en i mängden, eller att i denna åldern ändra sitt sätt att spela.

Det är helt enkelt så att på det sätt som Barcelona spelade i våras är inte Zlatan någon lämplig spelartyp. Utnyttjas inte Zlatans spetskvaliteer är han en medioker spelare. Pep får helt ta på sig att Zlatan inte lyckats i Barca. Det är han som gjorde en felaktig bedömning.
Citera
2010-08-26, 14:28
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rot5
Tycker snarare att det var så att Barcelona mer och mer slutade att spela upp på honom. Zlatan är främst en duktig targetspelare. Vill Barcelona ha en spelare som småpassningsspelar och springer i djupet finns det bättre spelare i Barca (Bojan och Pedro).

Jag tror faktiskt att hela problematiken ligger att den spelstil i Barca som får Zlatan att spela bra får Messi att spela dåligt. Tycker det som sagt var rätt tydligt i början av fjolårssäsongen att de anpassat spelet efter Zlatan genom fler lite längre och högre bollar på honom. Problemet var att Messi inte kom med i spelet i tillräckligt stor utsträckning då och underpresterade.

Jag tror att Guardiola såg det och ändrade om Barcelonas spel mer som det var 2008/2009. Då kom Messi igång men Zlatan fick för lite bollar att jobba med och en roll som inte passade honom. Det kan också vara en förklaring till att Zlatan sa "Du bryr dig bara om Messi" till Guardiola i februari.
http://fotboll.expressen.se/internationellt/1.2109349/messi-braket-som-utloste-sprickan

Bra analys. Ett spel anpassat till Zlatan får Messi att se dålig ut och ett spel anpassat till Messi för Zlatan att se dålig ut.
Citera
2010-08-26, 14:35
Medlem
Manjakiss avatar
Jag har alltid gillat Barcelona och alskar Zlatan, sa jagh undrar vad fan det ar for djavla gnall? Han gjorde ju for fan nast mest mal i Barca!! Forsta sasongen!! Hur manga mal gjorde Henke forsta sasongen? Far han lira ett aar till, kommer han ta barca till helt nya hojder,
Hoppa verkligen inte han gar till skitlaget Milan. Italienskaligan ar for trakig nufortiden!!
Citera
2010-08-26, 14:47
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rot5
Det är helt enkelt så att på det sätt som Barcelona spelade i våras är inte Zlatan någon lämplig spelartyp. Utnyttjas inte Zlatans spetskvaliteer är han en medioker spelare. Pep får helt ta på sig att Zlatan inte lyckats i Barca. Det är han som gjorde en felaktig bedömning.

Jag såg inte någon stor ändring på spelet inför våren, däremot gick inte förändringen av Zlatans attityd att missa. Ansvaret ligger såklart hos båda, tränaren ska förstå vad som behöver göras för att få ut det bästa av spelarna, och spelarna ska ta till sig instruktionerna.

Jag tyckte att Zlatan var på god väg att komma in i det i slutet av hösten och jag tror fortfarande att han hade kunnat passa in i laget, men min förklaring till att det sedan sett dåligt ut är att han av någon anledning tappat den ödmjuka inställningen han hade när han kom. Det är svårt att spekulera i varför, men hade han haft samma inställning som första månaden så hade han kunnat spela ännu sämre utan att klubben velat bli av med honom. Nu är det ingen kris ifall han lämnar, det finns de som kan ersätta, men det blir ju en jävla dålig affär. Att det ryktas om siffror runt en tredjedel av vad han kom för för ett år sedan visar ju hur angelägna de är av att bli av med honom, och det är såklart inte pga att han skulle vara extremt dålig på planen.
Citera
2010-08-26, 15:01
Medlem
Napoleonsayss avatar
Tänk er att se firma Mourinho/Zlatan/Ronaldo mot Pep/Messi/Xavi. Helvete vad det kan bli bra. Milan? Kom igen...
Citera
2010-08-26, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Du har inte tänk på hur absurt det där låter?
Inter fan eller? Så jävla farligt var det inte med tanke på klockslaget. Visst det var felskrivet, men du förstår vad jag menar.

btw europa hör ju till världen så indirekt var det inte fel
Citera
2010-08-26, 16:40
Medlem
LexLecters avatar
- Two hour meeting clears haze.
- Only permanent deal is available.
- Ibra prepared to accept wage cut. Raiola confirms this.
- Galliani remains confident of closing deal.
- Robinho has agreed to join Milan, and is a backup option if Ibrahimovic falls through.

Ser väldigt lovande ut imo. Känner jag Adriano Galliani rätt brukar han alltid ha ett ess i rockärmen, och får oftast det han vill ha.
Läs mer: http://www.goal.com/en/news/11/transfer-zone/2010/08/26/2088710/milan-ibrahimovic-latest-galliani-confirms-permanent-deal-is
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in