2016-06-26, 19:43
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Förresten, du säger att argentinarna skäms över lagets insats 1990. Varför firade de då laget i Buenos Aires när spelarna kom hem?

Några dagar efter att man varit en hårsmån från att kriga till sig ett VM-guld ja. Det är skillnaden. Man hyllar inte lagets insats 20 år senare som någonting stort. Laget var ramstarkt defensivt & kämpade väl. Klart att de fick hyllningar när de kom hem. Med perspektiv på det så blir det annorlunda. Jag såg VM-94 tillsammans med argentinare. Redan då fanns revanschlusta att visa upp något annat än det knegespel man stod för i Italien.
Citera
2016-06-26, 19:43
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej. Det var inte nära Guld. Sverige hade inte en kvalificerad målchans mot Brasilien.
Nej men det stod 0-0 till nästan 90 minuter hade spelats
Citera
2016-06-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Nej men det stod 0-0 till nästan 90 minuter hade spelats

Lite väl generöst att kalla 80:e minuten nästan 90 minuter. Hade man fortsatt utan att skapa något så hade man behövt hålla ut 50% längre tid än vad man gjorde för att ta det till straffar. Så att det var nära Guld är en grov överdrift. Det var inte ens speciellt nära final.
Citera
2016-06-26, 19:58
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Några dagar efter att man varit en hårsmån från att kriga till sig ett VM-guld ja. Det är skillnaden. Man hyllar inte lagets insats 20 år senare som någonting stort. Laget var ramstarkt defensivt & kämpade väl. Klart att de fick hyllningar när de kom hem. Med perspektiv på det så blir det annorlunda. Jag såg VM-94 tillsammans med argentinare. Redan då fanns revanschlusta att visa upp något annat än det knegespel man stod för i Italien.
94-VM tror jag faktiskt Argentina hade vunnit med Diego i laget. Det Argentina som var då var klart bättre än både -90 och -86. Rumänienmatchen hade kunnat sluta hur som, såg den nu för ett par dagar sedan. Men matchens lirare var Dumitrescu, han låg bakom det mesta, för att inte säga allt. På samma sätt var Batistuta den drivande i Argentina, men Rumänien hade inte haft något att komma med om Maradona varit på planen.

Nåja, vi kommer väl inte längre. Sen är inte min lilla lista skriven i sten, bara för att få det sagt. Den skrevs ganska sent efter ett par glas vin, så det enda som egentligen är helt säkert det är att Zlatan inte hamnar på den övre halvan, och i modern tid så får han allt ställa sig bakom både Henke, P. Andersson och Brolin. Möjligen att han kanske kan landa jämsides med Brolin i och med dennes korta karriär, men jag tvekar ändå med tanke på vad han fick uträttat på denna korta tid.
Citera
2016-06-26, 21:01
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Det är därför alla småpojkar drömmer om en belgisk ligatitel och inte om VM-guld.

Ligan spelas ju varje år. Där utkristalliseras vilka som befinner sig på vilken nivå & under hur lång tid. VM är lite annorlunda med lottning, straffar, skador i fel läge & målvakter som Conejo & Hislop som tvunget skulle göra sitt livs match mot Sverige.

Om du kollar på listan du länkade till så hamnar islänningen Asgeir Sigurvinson på plats 8. Inte mycket tunga titlar på honom men bra karriär i klubblaget med 249 matcher för Standard Liege & 194 för Stuttgart.

Man kan såklart komma högt på huvudsakligen landslagsmeriter också. Juan Pablo Sorín hålls ju tex extremt högt i Argentina. Hade otur i karriären med sina klubbar då han hamnade i utlåningskarusell & hade mycket skador. Bra överallt men ingen stabil klubbkarriär. Ändå var han given i landslaget under lång tid & dominerade alltid. Lagkapten i ett galet bra VM-lag som föll på straffar mot Tyskland i kvarten.

Det räcker ju dock inte till på en absolut topplista. Ett VM-guld där dock så visst.

Citat:
94-VM tror jag faktiskt Argentina hade vunnit med Diego i laget. Det Argentina som var då var klart bättre än både -90 och -86. Rumänienmatchen hade kunnat sluta hur som, såg den nu för ett par dagar sedan. Men matchens lirare var Dumitrescu, han låg bakom det mesta, för att inte säga allt. På samma sätt var Batistuta den drivande i Argentina, men Rumänien hade inte haft något att komma med om Maradona varit på planen.

Nåja, vi kommer väl inte längre. Sen är inte min lilla lista skriven i sten, bara för att få det sagt. Den skrevs ganska sent efter ett par glas vin, så det enda som egentligen är helt säkert det är att Zlatan inte hamnar på den övre halvan, och i modern tid så får han allt ställa sig bakom både Henke, P. Andersson och Brolin. Möjligen att han kanske kan landa jämsides med Brolin i och med dennes korta karriär, men jag tvekar ändå med tanke på vad han fick uträttat på denna korta tid.

Handlar en del om vad som kommer efter. Argentina har präglats av konflikten mellan Menotti-skolan & Bilardo-skolan. Galet offensivt vs galet defensivt. Efter VM-90 tröttnade man på Bilardos skyttegravsfotboll & övergick successivt till mera offensivt.

Det samma gäller hur man värderar de svenska spelarna. Får vi fram en riktig klubbikon som sätter rekord i antalet matcher för tex Fiorentina eller Napoli så skulle han nog hota Zlatan med dennes klubbytande. Brolin lever mycket på VM-bronset. En ny medalj med svårare motståndare skulle skapa nya hjältar. Henkes mål i Celtic skulle överträffas om vi fick en riktigt stor målskytt i PL.
Citera
2016-06-30, 00:13
Medlem
Citat:
Nu hoppas jag att du förstår att jag skojade till det där, med Thern före Zlatan. Så är det inte.
...

Varför inte?!

Thern var högst delaktig i Malmö FFs fem raka Allsvenska segrar under slutet av 1980-talet. Gick till Svennis Benfica där han tillsammans med Masse gick till final i CL. Förlust mot Milan som av många betraktas som världens genom tidernas bästa lag. Gick sedan till Napoli för att täcka upp för Maradona, inte ersätta. Kaos drev honom vidare till Roma, eftersom Calcio dominerade fotbollsvärlden fullständigt. Och under tiden så ledde han Sverige till Semifinal i EM 1992 samt VM-brons 1994.

Hans karriär slutade tidigt pga skada men han var utan tvivel en gigant. En fantastisk kapten och general. En klassisk mittfältsstrateg i ordets allra finaste betydelse.
Citera
2016-06-30, 01:18
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Varför inte?!

Thern var högst delaktig i Malmö FFs fem raka Allsvenska segrar under slutet av 1980-talet. Gick till Svennis Benfica där han tillsammans med Masse gick till final i CL. Förlust mot Milan som av många betraktas som världens genom tidernas bästa lag. Gick sedan till Napoli för att täcka upp för Maradona, inte ersätta. Kaos drev honom vidare till Roma, eftersom Calcio dominerade fotbollsvärlden fullständigt. Och under tiden så ledde han Sverige till Semifinal i EM 1992 samt VM-brons 1994.

Hans karriär slutade tidigt pga skada men han var utan tvivel en gigant. En fantastisk kapten och general. En klassisk mittfältsstrateg i ordets allra finaste betydelse.

Problemet om man driver den linjen är att Zlatans tid i Paris SG är så galet sjuk att den slår Therns Benfica-tid. Benfica är en klassiker som man absolut inte ska underskatta, men det här galna i att köpa ihop fyra ligatitlar i Frankrike & det med Zlatan som absoluta centralfiguren, är liksom bara sanslöst.

Zlatans Italien-tid är överlägsen Therns. Liksom mellanspelet Barcelona mot Therns Rangers-avslut.

Då hamnar vi i frågan om Therns MFF-tid & landslagstid slår Zlatans Ajax-tid & landslagstid så pass mycket att hela jävla totalbilden tippar över till Therns fördel.

Ett JA på den frågan kräver ju det gamla vanliga argumentet:

Citera
2016-06-30, 17:00
Medlem
ZlatanManias avatar
Då är det bekräftat att han drar till United.
Citera
2016-06-30, 17:07
Medlem
Yes, och han kommer till Gbg med Man U den 30 Juli. Måste vara ute i god tid annars tar biljetterna slut!
Citera
2016-06-30, 17:08
Medlem
Ja, nu får Zlatan börja jobba lite och inte ligga och grina

Good luck.
Citera
2016-06-30, 17:11
Medlem
Fast det är oklart om Zlatan finns med i truppen den 30 juli på Ullevi.
Citera
2016-06-30, 17:14
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Fast det är oklart om Zlatan finns med i truppen den 30 juli på Ullevi.

Även om han är med så lär han väl inte få spela mer ca 20 min. PL börjar väl den 13:e augusti?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in