2010-08-29, 01:28
Medlem
sp1rits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Ja, Villa, Messi, Pedro är otroliga för Barcas anfall, men en Kluivert, Etoo, Ibra typ behövs för att Barcas total fotboll skall fungera. I synnerhet i CL.

Hur är en spelartyp som har Eto'os och Ibras karaktärsdrag i sitt spel? Det enda lika med de två spelarna skulle väl vara att bägge har två ben.
Citera
2010-08-29, 01:28
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Alla Zlatanhatare borde läsa sport.es och gazzetta och inse hur stor han är i fotbolls europa.
Skitsamma om han har attityd mm, han är endå den största fotbollstjärnan sverige har haft och troligtvis kommer ha.
Att börja dravvla med rassesnack är bara patetiskt, och visar än mer hur patetiska rassar är. Inte så smarta alltså.

Fotbollsälskare i andra länder skakar på huvudet när de hör att det finns avundsjuka och gnälliga svenskar som avskyr Zlatan, pga personen, och som egentligen inte har någon koll på fotboll överhuvudtaget.
Han må vara avskydd i motståndarlagen men de har ialla fall vett att se honom som den stora fotbollsspelare han är. Något som tyvärr verkar omöjligt, för vissa, i detta land.
Patetiskt är att tolka kritik mot Zlatan som "rassesnack" eller avundsjuka. Han är inte den största svensken någonsin och han är inte direkt älskad i Barcelona eller de andra klubbarna han spelat i.
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Dels är jag osäker på om det verkligen stämmer att Guardiola var den drivande kraften att få Zlatan till Barca men samtidigt tycker jag det är lite kul att du säger att han hade svårt att anpassa sig. Ja, det var väl därför han startade säsongen så fruktansvärt dåligt?
Han kom aldrig in i spelet, det kan de som följde laget och förstår det allra minsta om fotboll intyga. Visst gjorde han sina mål i början av säsongen, men han var ändå osäker i spelet och lärde sig fortfarande. Detta var helt okej och något att räkna med, problemet kom när han slutade visa samma vilja och ambition att bli en del av laget.
Citera
2010-08-29, 01:32
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zirek
Det finns ett klart samband. Vad exakt är det han ska vara lojal mot: en tränare som inte ger sina nyförvärv mer än en säsong att prestera, en ledning som struntar i sitt största spelarköp någonsin, ett lag som i själ och hjärta kategoriskt bygger sin identitet på Messi's tillfredställelse - är det däri denna ryktbara lojalitet ligger? Är det inte totalt meningslöst för spelare att hålla igång någon form av morbid skyldighet när fotbollsklubbarna idag drivs av finansiella intressen (eller, som i Barcelonas fall, de egenproducerade spelarnas intressen)?

Ang. referensen: påstår jag någonstans att det inte fanns "klubbkänsla och/eller fanatism" på 70- och 80-talet?

"Hur kommer det sig att alla rabiata anhängare, oavsett klubb, glömmer bort att dagens direktörer, särskilt då de i Spanien, ger blanka fan i 90-talets klubbmentalitet/supporterkultur." Detta tolkade jag som att du menade att 90-talet var smått unikt på det sättet.

I övrigt så skriver jag bara att jag inte gillar Zlatan som person. Han har ingen skyldighet att visa lojalitet, men den extrema illojalitet han visat mot sina klubbadresser (du pratar bara om Barca, det gör inte jag) gör att jag inte gillar honom. Varför ska du bestämma för mig vilka kriterier jag ska ha för att gilla en spelare och varför ska ens känslor följa linjärt med den moderna fotbollens utveckling?

Marcus Birro skriver många konstigheter men han satte verkligen pricken över i:et när han skrev (kommer ej ihåg ordagrant) att Zlatan kommer gå till historien som Sveriges bästa fotbollsspelare någonsin, men han kommer inte vara älskad någonstans där han spelat. Jämför hans eftermäle med Zanettis, Giggs, Scholes, Puyol hos respektive fans. Dom blir legendarer som minns med kärlek, Zlatan kommer ihågkommas som en fantastisk och teknisk fotbollsspelare med dålig attityd och svag arbetsmoral.

Gonatt, thats it for me.
Citera
2010-08-29, 01:33
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Hur är en spelartyp som har Eto'os och Ibras karaktärsdrag i sitt spel? Det enda lika med de två spelarna skulle väl vara att bägge har två ben.

En kraftfullare, större, starkare spelare. Även om Etoo är mer utav en djupledspelare så köptes Ibra in för att ta över hans roll. Villa däremot är en spelare som håller sig till vänster, Messi fungerar bäst till höger och Pedro på kanterna. Då har vi bara Bojan kvar som borde lämnat klubben istället för Dos Santos. Bojan platsar inte i dom tio bästa klubbarna i Europa.
Barca kommer få problem i CL, en ny anfallare måste köpas in om nu Rosell inte redan bränt bort alla pengar.

Peps lag är Riijkards lag egentligen.
Citera
2010-08-29, 01:37
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Mmm han vaknade upp efter en succe höst och beslutade sig för att inte bry sig mer.

Ljug inte. Dessutom drivs du av ett personligt agg och kan därför inte förklara karusellen ur ett neutralt perspektiv.

Om Messi världens bästare spelare, känner att den nya värvningen gör en bättre höst säsong än honom och därför slutar passa honom och får med sig ett par andra spelare och göra detsamma, så är det Peps uppgift att förhindra eventuella konflikter och få laget att fungera. Det är inte Peps uppgift att förstärka konflikten.

Det var Pep som förlorade mot Inter och Mourinho och därmed CL titeln.
Jag drivs inte av något personligt agg, jag var en av de ganska få som trodde på värvningen, därför är jag liksom Pep besviken över att Zlatan inte uppnådde förväntningarna. Han hade flera år kvar på kontraktet och jag hade mina förhoppningar om att han skulle stanna och bevisa för alla som aldrig trodde på honom i klubben, men det var han inte man nog för.

Du gör bort dig som tror på att spelarna skulle konspirera mot Zlatan, såna tankar föds inte ur ett neutralt perspektiv, som du anklagar mig för att sakna.

Barcelona hade fler chanser än Inter och fick ett mål helt absurt bortdömt, de borde ha vunnit, men Mourinhos taktik höll den gången. Pep är inte samma typ av coach, Barcelona spelar sitt eget spel istället för att anpassa sig efter motståndaren.
Citera
2010-08-29, 01:41
Medlem
David.s avatar
Citat:
En kraftfullare, större, starkare spelare. Även om Etoo är mer utav en djupledspelare så köptes Ibra in för att ta över hans roll. Villa däremot är en spelare som håller sig till vänster, Messi fungerar bäst till höger och Pedro på kanterna. Då har vi bara Bojan kvar som borde lämnat klubben istället för Dos Santos. Bojan platsar inte i dom tio bästa klubbarna i Europa.
Barca kommer få problem i CL, en ny anfallare måste köpas in om nu Rosell inte redan bränt bort alla pengar.

Det där med kraftfullare & starkare köper jag dock inte riktigt.

När E'too är i högform ser jag få personer som kan jämföras i just kraftegenskaper. Möjligtvis Rooney, som precis som E'too kan göra en löpning på 50 meter, glidtackla & vända spelet åter igen.
Citera
2010-08-29, 01:43
Medlem
Smerchs avatar
Citat:

Sanslöst att du ser mer likheter mellan Eto'o och Zlatan än Eto'o och Villa. Köpet av Zlatan var ett försök att ändra på centrala anfallarens roll, köpet av Villa är en återgång till den gamla rollen. För övrigt spelar Messi en hel del i mitten, troligast är Villa-Messi-Pedro eller Pedro-Villa-Messi, men det byts ju alltid positioner friskt under matchen.

Pep tog fram Busquets och Pedro, och Pique och Alves är spelare som definierar laget. Rijkaard lämnade över ett bra lag, men Pep har vidareutvecklat det perfekt.
Citera
2010-08-29, 01:48
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
J.

Citat:
ag drivs inte av något personligt agg, jag var en av de ganska få som trodde på värvningen, därför är jag liksom Pep besviken över att Zlatan inte uppnådde förväntningarna. Han hade flera år kvar på kontraktet och jag hade mina förhoppningar om att han skulle stanna och bevisa för alla som aldrig trodde på honom i klubben, men det var han inte man nog för

En av få vart? Redaktionen? Han uppnådde dom spelmässiga förväntningarna hela hösten. Han var bättre än Messi hela hösten. Du gör förövrigt bort dig när du börjar diskutera en fotbollspelares manlighet i en diskussion om fotboll.

Citat:
Du gör bort dig som tror på att spelarna skulle konspirera mot Zlatan, såna tankar föds inte ur ett neutralt perspektiv, som du anklagar mig för att sakna.

Ingen konspiration, det har framgått ganska klart att det fanns en spricka mellan Messi och Ibra med all sannolikhet för att Ibra började säsongen bättre, flera spelare som spelat i klubben ihop sen barn tog helt naturligt den Barca fostrade och bästa spelaren i världens sida. Det är för mig inget konstigt, sånt kan hända i klubbar. Det blir dock helt galet när tränaren beslutar för att göra detsamma. Hans roll är inte att förstärka konflikten mellan världens bästa spelare och klubbens dyraste genom tiderna. Etoo fick ju samma behandling av Pep.

Citat:
Barcelona hade fler chanser än Inter och fick ett mål helt absurt bortdömt, de borde ha vunnit, men Mourinhos taktik höll den gången. Pep är inte samma typ av coach, Barcelona spelar sitt eget spel istället för att anpassa sig efter motståndaren.

Visst men Inter vann. Barca låg under med 3-1 och Pep byter in Maxwell och tar ut en anfallare. Jose körde över honom och Ibra fick skiten. Något Pep förmodligen inte hade något emot.

Pep tog över Riijkards lag och att man vann CL det året handlade mer om marginaler. Chelsea hade lika gärna kunnat vinna.
Senast redigerad av Adazanim 2010-08-29 kl. 01:56.
Citera
2010-08-29, 01:53
Bannlyst
Är det A-laget han ska spela i på en gång eller kommer han tillbringa ett par säsonger i Milans juniorlag?
Citera
2010-08-29, 01:55
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Sanslöst att du ser mer likheter mellan Eto'o och Zlatan än Eto'o och Villa. Köpet av Zlatan var ett försök att ändra på centrala anfallarens roll, köpet av Villa är en återgång till den gamla rollen. För övrigt spelar Messi en hel del i mitten, troligast är Villa-Messi-Pedro eller Pedro-Villa-Messi, men det byts ju alltid positioner friskt under matchen.

Pep tog fram Busquets och Pedro, och Pique och Alves är spelare som definierar laget. Rijkaard lämnade över ett bra lag, men Pep har vidareutvecklat det perfekt.

Ser inga direkta likheter i spelstilen utan i själva rollen. Den centrala anfallaren ska vara större, explosivare, starkare. Messi gör sig bäst ut till höger även om han kan spela i mitten. Villa trivs inte till höger och Messi inte till vänster. Pedro kan inte spela i mitten. Det behövs en central anfallare.

Busqets är en överskattad spelare som inte hade fått spela om han inte vore katalan. Yaya borde inte sålts. Pep köpte även in den där långhåriga saken för 250 miljoner, det gick ju bra.

Att man sedan behöll Bojan istället för Dos Santos som har mycket större utvecklings möjligheter är för mig ett mysterium.
Citera
2010-08-29, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrkva
Är det A-laget han ska spela i på en gång eller kommer han tillbringa ett par säsonger i Milans juniorlag?

Fast du menar Primavera va? Näe, tror faktiskt han börjar träna direkt med A-truppen.
Citera
2010-08-29, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paulinho
Tillsammans med den bästa: http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20090604153212/uncyclopedia/images/7/7a/Cristiano_Ronaldo_new_appearance.jpg

Med Ronaldo-erektion och allt!

Ont: Precis rätta klubben att gå till. Chelsea är nöjda, Man utd, Arsenal och Pool har inte pengar/är inte intresserade. Real skulle inte Barcelona sälja honom till. Juventus är inte med i CL, likaså Man city. Inter verkar också uteslutet.
Guti då!

http://www.pinknews.co.uk/images/guti.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in